کد خبر: ۲۹۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 02
چند روز قبل بود که وزیر بهداشت در مراسم تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن، از احتمال ورود سویه جدید اومیکرون به کشور خبر داد و نسبت به تبعات عادی انگاری در کشور ابراز نگرانی کرد.
شفاآنلاین>سلامت>سویه جدید کرونا به نزدیکی ایران رسید و این موضوع می تواند زنگ خطری برای ما باشد که اگر مراقب نباشیم، شاید روزهای پیش رو با اومیکرون مواجه شویم.
به گزارش شفاآنلاین:مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اتحادیه اروپا از شناسایی ۵۹ مورد ابتلاء به سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون در کشورهای عضو این اتحادیه خبر داد.

تاکنون دست کم ۱۱ کشور اروپایی با سویه آفریقایی کرونا، اومیکرون درگیر شده‌اند.

مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اتحادیه اروپا که مقر آن در شهر استکهلم سوئد قرار دارد ۵۹ مورد قطعی ابتلاء به سویه جدید را تأیید کرد که به تفکیک کشورها، در هلند ۱۶، پرتغال ۱۴، آلمان ۹، ایتالیا و دانمارک هر کدام ۴، سوئد و اتریش هر کدام ۳، بلژیک و اسپانیا هر کدام ۲، و در کشورهای چک و فرانسه نیز هر کدام یک مورد شناسایی شدند.

این در حالی است که، طی دیروز و امروز، گزارشی از شناسایی سویه جدید اومیکرون در کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی داشته‌ایم.

با این تفاسیر، باید گفت که سویه جدید اومیکرون به پشت مرزهای ایران رسیده و این می‌تواند زنگ خطر جدی باشد.

بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به شدت نگران کننده شده و به زیر ۵۰ درصد رسیده است. این گزارش‌ها، می‌تواند هشدار جدی برای درگیر شدن با موج جدید کرونا باشد. در حالی که شرایط حال حاضر کشور به لحاظ کرونا، خوب است و آمارهای روزانه وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که روند بستری‌ها و مرگ و میرهای کرونایی، همچنان نزولی است.

اما، همین شرایط خوب کرونایی، با یک غفلت و سهل انگاری از سوی همگان، می‌تواند به خطر جدی تبدیل شود.

پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مشخصه اصلی سویه اومیکرون را جهش‌های متعدد در پروتئین اسپایک ویروس دانست و افزود: افزایش فاکتورهای جهش یافته در سویه جدید در مقایسه با جهش‌های قبلی موجب شده تا مقابله با چرخش بیشتر اومیکرون به عنوان سویه‌ای خطرناک در دستور کار سازمان جهانی بهداشت باشد.

وی، از افزایش محدودیت‌های جهانی برای پیشگیری از چرخش بیشتر اومیکرون در دنیا خبر داد و تاکید کرد: چرخش این ویروس محدود به چند کشور اعلام شده نیست و احتمالاً با توجه به قدرت سرایت پذیری بالا در کشورهای دیگری نیز در چرخش باشد.

چند روز قبل بود که وزیر بهداشت در مراسم تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن، از احتمال ورود سویه جدید اومیکرون به کشور خبر داد و نسبت به تبعات عادی انگاری در کشور ابراز نگرانی کرد.

کنترل مرزها، پوشش حداکثری واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شستشوی دست‌ها، عدم قرار گرفتن در فضاهای بسته و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در شرایط فعلی باید با جدیت بیشتر دنبال شود. در همین حال، مهم‌ترین نکته پایش و غربالگری مرزهای خارجی برای پیشگیری از ورود اومیکرون است.
برچسب ها: خطر ، عادی انگاری ، تزریق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: