کد خبر: ۲۹۴۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 01
صدای سرفه یکی از بیماران مدام به گوش می رسد، زن میان سالی که نزدیک مطب پزشک داخل صف ایستاده است مدام سرفه می کند، بعد آن قدر سرفه‌هایش سنگین می‌شود که از داخل صف بیرون می آید تا کمی نفس بکشد، فقط می توانم بگویم که این جا نفس کشیدن سخت است

شفاآنلاین>سلامت> دفترچه تامین اجتماعی اش را در دستش لوله کرده و پشت افراد در صف نوبت تصویربرداری ایستاده است، ماسک به صورت دارد اما هر از گاهی ماسکش را تا زیر چانه پایین می کشد تا مسئول نوبت دهی صدایش را بهتر بشنود بلکه کارش زودتر راه بیفتد، هر از گاهی نگاهش را  به سمت صندلی های راهروی بیمارستان می اندازد، به نظر می رسد همراه یکی از بیماران است که روی صندلی راهروی بیمارستان نشسته است، از داخل صف مادرش را صدا می زند، پیرزنی که چهره‌ اش در هم و خسته و بی‌فروغ است و انگار درد بزرگی جسم او را درگیر کرده که این قدر پریشان و بی حال روی صندلی نشسته است، دختر نگاهش را به سمت مادر پیرش می کند و می گوید "مامان ماسکت افتاده پایین، درستش کن الان می آیم" به سمت مادرش می رود و در کنارش می نشیند،  سر صحبت را از سختی های نوبت گرفتن برای بیماران در بیمارستان  با او  باز می کنم که حدود نیم ساعتی در صف ایستاده بود، می گوید: "از شهرستان قوچان آمدیم، مادرم بنده خدا سرطان معده دارد، چندین شب است که از درد معده نتوانسته است درست و حسابی بخوابد، دیشب آن قدر از درد به خودش می پیچید که گفتم باید هر طور شده او را به مشهد ببرم، یا نوبت می دهند یا نمی دهند، گفته بودند که می توانیم تلفنی و اینترنتی نوبت بگیریم اما سه روز است که نتوانستم نوبت بگیرم، هر بار که می خواستم نوبت بگیرم تلفن و اینترنت تایید نهایی را نمی زد، مجبور شدم با مادرم حضوری برای گرفتن نوبت بیایم که خدا راشکر انجام شد."

درمانگاه تخصصی جایی برای سوزن انداختن نداشت
صندلی های راهروی بیمارستان به رغم علامت گذاری برای فاصله گذاری اجتماعی نیز مملو از بیماران و همراهان رنجور و خسته ای است که از سرگردانی رمقی برای آن ها باقی نمانده اما مجبور بودند خطر مبتلا شدن به بیماری کرونا در این شلوغی را به جان بخرند. ساعت 11:30 است؛ در ابتدای ورود به درمانگاه تخصصی بیمارستان از ازدحام جمعیت مراجعه کنندگان شوکه شدم، جای سوزن انداختن نبود، تمام نیمکت‌های سالن و حتی راهروی باریک منتهی به مطب پزشک مملو از جمعیتی بود که هر کدام با دردی به امید درمان، راهی این درمانگاه شده بودند.
محمد، جوانی که حدود سی و خرده‌ای سال بیشتر نداشت، یکی از بیمارانی بود که برگه نوبت به دست منتظر بود تا پیش پزشک برود، شماره اش 88 بود، می پرسم چقدر زمان می برد که نوبتت برسد؟ می گوید: این همه جمعیت ر ا نگاه کنید فکر می کنم دو ساعتی طول بکشد که نوبتم برسد.

صدای سرفه یکی از بیماران مدام به گوش می رسد،  زن میان سالی که نزدیک مطب پزشک داخل صف ایستاده است مدام سرفه می کند، بعد آن قدر سرفه‌هایش سنگین می‌شود که از داخل صف بیرون می آید تا کمی نفس بکشد، فقط می توانم بگویم که این جا نفس کشیدن سخت است. این ها گوشه ای از مشکلات بیمارستان امام حسین (ع) در حاشیه شهر مشهد است، بیمارستانی که هم اکنون زیر بار کرونا هم رفته است، بیمارستانی که از دو سال پیش که کرونا شیوع پیدا کرد از جمله بیمارستان هایی بود که آمادگی خود را برای پذیرش بیماران کرونایی  اعلام کرد تا بخش مهمی از مشکلات درمانی حاشیه شهر مشهد را حل کند، اما در گزارش میدانی که از این بیمارستان داشتیم مراجعه کنندگان گلایه هایی داشتند و خواستار حل مشکلات از طرف مسئولان بیمارستان بودند. مشکلاتی که دکتر "سید ناصر حسینی" رئیس بیمارستان امام حسین (ع)  با اذعان به گلایه های مراجعه کنندگان اظهار می کند: از زمان شیوع کرونا که یک سری محدودیت هایی  اجرا شد، ما نیز تابع اجرای مقررات بودیم، برای این که ارائه خدمات به بیماران تسهیل شود در این خصوص اقداماتی از قبیل نوبت دهی اینترنتی و ارسال پیامک برای مراجعه راحت تر بیماران به بیمارستان صورت گرفت.

مراجعه کنندگان مقید به ساعت زمان تعیین شده نیستند
وی می افزاید: متاسفانه وقتی بیماران با نوبت اینترنتی به بیمارستان مراجعه می کنند خیلی مقید به ساعت زمان  تعیین شده برای مراجعه نیستند و یکی از دلایل ازدحام در بیمارستان همین موضوع است چرا که هنوز فرهنگ نوبت دهی اینترنتی جا نیفتاده است، حتی در بخش ارتوپدی سه پزشک به صورت همزمان مستقر هستند اما متاسفانه مراجعه کنندگان نوبت دهی اینترنتی را رعایت نمی کنند.

دکتر حسینی با بیان این که فضای فیزیکی بیمارستان خیلی کم است و این موضوع  نیز مشکلاتی را برای بیمارستان ایجاد کرده است،تصریح می کند: در این خصوص طرح های توسعه ای به ویژه برای درمانگاه پیش بینی شده است تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه کنیم.

جزئیات توسعه فیزیکی بیمارستان امام حسین (ع)
وی درخصوص جزئیات توسعه فضای فیزیکی بیمارستان می گوید: بیمارستان امام حسین (ع) دارای دو بخش است، بخشی نوساز و بخشی قدیمی است، درمانگاه در بخش قدیمی بیمارستان قرار گرفته است، در نظر داریم فضای سالن انتظار برای بیماران و همراهان را گسترش و تعداد اتاق های بستری را افزایش دهیم ، در این خصوص برنامه ریزی های لازم انجام شده و طرح نیز آماده است، در این طرح حتی ورودی بیمارستان نیز اصلاح خواهد شد؛ سال گذشته میزان اعتباری که برای توسعه بیمارستان داده بودیم 15 تا 20 میلیارد تومان بود اما هم اکنون رقم بالایی نیاز خواهد بود.دکتر حسینی با بیان این که اجرای طرح توسعه ای بیمارستان مستلزم دو  اقدام مهم است ادامه می دهد: یکی این که بودجه آن تامین شود و دیگر این که زمان داشته باشیم که درمانگاه را چند هفته تعطیل یا در مکان دیگری مستقر کنیم تا بتوانیم طرح های  توسعه ای بیمارستان را اجرایی کنیم، همچنین راه اندازی بخش آنژیوگرافی از دیگر برنامه  های توسعه بیمارستان است که مجوزهای آن نیز صادر شده است. وی با بیان این که در بخش درمانگاه اتفاقات و تغییرات ویژه ای خواهد افتاد،خاطر نشان می کند: واقعیت این است که درمانگاه خیلی شلوغ است، اگر بخواهیم در این شرایط درمانگاه را برای اجرای طرح توسعه تعطیل کنیم امکان پذیر نیست فقط می توانیم به ساختمان دیگری انتقال بدهیم، به عنوان مثال مکانی را به صورت موقت یک تا دو ماه اجاره کنیم که هم درمانگاه تعطیل نشود و هم  طرح های توسعه ای درمانگاه عملیاتی شود.

قبل از شیوع کرونا بیمارستان با ازدحام جمعیت شدیدی مواجه بود
رئیس بیمارستان امام حسین (ع) می افزاید: قبل از  شرایط کرونایی این بیمارستان با ازدحام شدیدی روبه رو بود، اکنون با نوبت دهی اینترنتی در وضعیت خوبی قرار داریم، اگر بیماران سر زمان تعیین شده در بیمارستان حضور یابند ازدحام صورت نمی  گیرد.

وی بیان این که برای جلوگیری از ازدحام و رعایت فاصله گذاری اجتماعی روی صندلی ها کاغذهایی نصب شده است،اظهار می کند: علاوه بر این موضوع مدام از بلندگو اعلام می کنیم که مراجعه کنندگان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، حتی یکی از ایرادهایی که در اعتبارسنجی ها از بیمارستان به ما اعلام شد همین موضوع بود.دکتر حسینی در ادامه به اقدامات بیمارستان از زمان شیوع کرونا در مشهد اشاره می کند و می گوید: در بحث کرونا کارهای زیادی انجام داده ایم، حتی از همان زمان شیوع کرونا بیمارستان امام حسین (ع) برای پذیرش بیماران کرونایی اعلام آمادگی کرد.

اختصاص 70 درصد تخت های بیمارستان برای بیماران کرونا در موج پنجم
وی با بیان این که در موج پنجم کرونا 70 درصد تخت های بیمارستان برای بیماران کرونایی اختصاص یافته بود، می افزاید: در همین خصوص سعی کردیم تهویه مناسب را برای بیمارستان و درمانگاه اجرایی کنیم، خدا را شکر با وضعیت بهتر کرونایی هم اکنون دو بیمار کرونایی در بیمارستان بستری است.

دکتر حسینی با اشاره به این که این بیمارستان علاوه بر خدمات رسانی درمانی به مردم ماموریت های دیگری نیز انجام می دهد، می گوید: پرسنل بیمارستان امام حسین (ع) در موج پنجم کرونا در استان سیستان و بلوچستان و موج سوم در گرگان بیمارستان صحرایی ایجاد کردند، همچنین در موج اول بیماری کرونا بحث های گندزدایی و بیماریابی از دیگر اقداماتی بود که از سوی کارکنان این بیمارستان صورت گرفت؛ حتی خدمات درمانی به مردم مناطق محروم خارج از مشهد ارائه می کنیم و این افتخار بزرگی است که به مردم این مناطق خدمت رسانی کنیم.رئیس بیمارستان امام حسین (ع) می  افزاید: در مشهد دو بیمارستان  با درجه عالی خدمات ارائه می کند که یکی از این ها همین بیمارستان امام حسین (ع) است، ضمن این که بر اساس اعتبارسنجی هایی که از سوی وزارت بهداشت صورت می گیرد این بیمارستان جزو هشت بیمارستان برتر کشور محسوب می شود، هم اکنون 130 تخت  بیمارستانی فعال داریم و اگر بخش آنژیو راه اندازی شود 50 تخت نیز به تخت های بیمارستان  اضافه خواهد شد.روزنامه خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: