کد خبر: ۲۹۴۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 01
پرکاری تیروئید که در اصطلاح پزشکی به آن «هیپرتیروئیدیسم» می‌گویند، اغلب در زنان بیش از مردان رخ می‌دهد. از آنجایی که تیروئید سوخت‌وساز بدن را کنترل می‌کند، پرکاری تیروئید باعث می‌شود بدن بسیاری از روندهای فیزیولوژیک بدنی شما را شتاب می‌بخشد

شفاآنلاین>سلامت> پرکاری تیروئید بیماری شایعی است که بسیاری از افراد مبتلا به آن از بیماری خود خبر ندارند.

به گزارش شفاآنلاین: پرکاری تیروئید که در اصطلاح پزشکی به آن «هیپرتیروئیدیسم» می‌گویند، اغلب در زنان بیش از مردان رخ می‌دهد. از آنجایی که تیروئید سوخت‌وساز بدن را کنترل می‌کند، پرکاری تیروئید باعث می‌شود بدن بسیاری از روندهای فیزیولوژیک بدنی شما را شتاب می‌بخشد.

علائم پرکاری تیروئید ممکن است چندان آشکار نباشند و با بیماری‌های دیگر از بیماری‌های گوارشی و قلبی گرفته تا بیماری‌های روانی اشتباه شوند. از جمله نشانه‌ها و علائم پرکاری تیروئید می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- عدم تحمل گرما: افزایش سرعت سوخت‌وساز در بدن باعث افزایش دمای بدن و عدم تحمل گرما می‌شود.

- فرسودگی: فعال بودن بیش از حد روندهای فیزیولوژیکی باعث می‌شود شما با سرعت بیشتری خسته شوید.

- تغییرات عاطفی: خستگی به همراه تحریک بیش از حد دستگاه عصبی مرکزی ممکن است به تغییرات خلق‌وخو مثلا اضطراب به همراه افسردگی و نیز بیخوابی و تحریک‌پذیری بینجامد.

- تعریق و تشنگی مفرط: با افزایش دمای بدن، غدد عرقی بیش از حد فعال می‌شوند و ممکن است نیاز مداوم به نوشیدن آب پیدا کنید.

- گرسنگی مداوم: افزایش مصرف انرژی در بدن به علت شتاب یافتن سوخت‌وسوز باعث می‌شود برخی افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اشتهای سیری‌ناپذیری پیدا کنند.

- کاهش وزن بدون علت: پرکاری تیروئید ممکن است باعث شود با اینکه به طور مداوم غذا می‌خورید وزن کم کنید- معمولا بین ۲.۵ تا ۵ کیلوگرم و در موارد شدید حتی بیشتر.

- بزرگ شدن غده تیروئید: گاهی اما نه همیشه غده تیروئید بزرگ می‌شود و ممکن است در جلوی گردن به صورت توده‌ای که «گواتر» نامیده می‌شود، بیرون بزند.

- لرزش دست: تحریک بیش از حد اعصاب می‌تواند باعث لرزش دست‌های شما شود. این لرزش دست‌ها ممکن است چندان واضح نباشد یا آنقدر شدید باشد که فرد نتواند حتی یک لیوان آب را بدون پاشیده شدن محتوای آن به اطراف بنوشد.

- اسهال: پرکاری تیروئیدی ممکن است باعث تشدید فعالیت دستگاه گوارش هم بشود و ایجاد اسهال، دفع مکرر مدفوع شل، بینجامد.

- مشکلات چشمی: برخی از افراد دچار پرکاری تیروئید دچار مشکلات چشمی می‌شوند که گاهی بسیار شدید است. شایع‌ترین علامت چشمی کشیدگی پلک‌ها به بالا و بیرون زدن کره چشم‌ و نگاه خیره است. چشم‌ها ممکن است پف‌آلود و پراشک هم باشند و فرد ممکن است دچار دوبینی شود.

- کهیر: ممکن است دچار کهیر یا دانه‌های پوستی خارش‌دار شوید که ممکن است با داروهای آنتی‌هیستامین بهبود پیدا کند.

- تغییرات قاعدگی و ناباروری: زنان ممکن است کاهش خونریزی قاعدگی یا قطع شدن آن را تجربه کنند یا نتوانند باردار شوند.

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، با دکترتان تماس بگیرید و از او بخواهید آزمایش‌ تیروئید برای شما بدهد. اگر پرکاری تیروئید درمان نشود، ممکن است مشکلات پزشکی بیشتری از جمله پوکی استخوان یا بیماری قلبی هم منتهی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: