کد خبر: ۲۹۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - 2021November 30
اومیکرون دستکم به دو علت در اعتقادات جامعه علمی خلل ایجاد کرده است: نخست به این علت که از آفریقا وارد شده است یعنی از قاره ای که به میزان اندکی رصد می شود و در آن واکسن ها اندک می باشند

شفاآنلاین>سلامت> آفریقا قاره ای عظیم با بیش از 1.2 میلیارد جمعیت و متشکل از 54 کشور مستقل است که بسیاری از آنها فقیر یا به شدت فقیر هستند و لذا قادر به مواجهه با پاندمی کرونا به شکل مناسب نیستند.

به گزارش اختصاصی شفاآنلاین: به سبب سویۀ اخیر کرونا یعنی اومیکرون این قاره مورد توجه قرار گرفت. گونه جدیدی که زنگ خطری را در سراسر جهان  به صدا در آورد، در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

با توجه به اینکه دارای 32 جهش در پروتئین اسپایک است و در نتیجه می تواند به طور بالقوه در برابر واکسن ها و پادتن های طبیعی مقاومت نشان دهد،  کارشناسان فوری آن را نگران کننده اعلام کردند.

اومیکرون  دستکم به دو علت در اعتقادات جامعه علمی خلل ایجاد کرده است: نخست به این علت که از آفریقا وارد شده است یعنی از قاره ای که به میزان اندکی رصد می شود و در آن واکسن ها اندک می باشند و شرایط وخیم اجتماعی و اقتصادی در بسیاری از کشورهای آن این امکان را برای ویروس کرونا فراهم آورده است که به سرعت پیش برود بدون آنکه کسی بتواند آن را مهار سازد.

اومیکرون همچنین نشان داد که آفریقای جنوبی چکار می تواند انجام دهد. در اینجا در عرض یک هفته میزان سرایت ها 258 درصد افزایش داشته است علی رغم اینکه بالاترین میزان واکسیناسیون را در مقایسه با منطقه داشته است. بر اساس این امر پرسشی که در میان جامعه علمی مطرح می گردد این است که در صورتی که اومیکرون در سایر کشورهای آفریقایی ظهور می یافت چه اتفاقی می افتاد؟ آیا باز هم تغییر شکل می داد و در برابر واکسن ها مقاوم تر یا کشنده تر می شد؟

به عقیده سازمان بهداشت جهانی در قاره آفریقا از هر 7 مورد ابتلا تنها یک مورد شناسایی می شود. علت آن نیز کمبود ابزارهای لازم در دسترس دولتهای محلی برای آزمایش است که قادر به مقابله با دشمن نیستند. با در کنار هم گذاشتن این موارد یعنی کمبود واکسن، عدم رهگیری و آمار و ارقام مبهم پی می بریم که چرا قاره آفریقا باعث وحشت می شود. بدون یک رصد مناسب ویروس کرونا شیوع آن به راحتی و به سرعت صورت می گیرد.

از جمله مشکلات دیگر این است که در آفریقا واکسن های بسیاری وجود دارد از جمله واکسن های چینی که تأثیرگذاری شان تنها 40 الی 50 درصد است و نیز اسپوتنیک روسی و آسترازنکا. حیف که صحبت از واکسن های غیر مجاز و حتی واکسن هایی ست که از سوی غرب و به نفع فایزر دور انداخته شدند.منبع: ایل جورناله (ایتالیا)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: