شفاآنلاین>سلامت> آلودگی هوا به یک بحران عادی برای مردم تبدیل شده و مردم در کلانشهرها، باید به پاییز و زمستان دودآلود عادت کنند. موضوعی که مهدی بابایی، نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز به آن باور دارد و گفته است: «وضعیت آلودگی هوا از یک مساله صرف فراتر رفته و نزدیک به مرحله بحرانی است.» اما شاید سیل افرادی که در روز به مراکز اورژانس بیمارستانها، مراجعه میکنند، نشان از بحران دارد.
به گزارش شفاآنلاین: زمانیکه از بحران آلودگی هوا در شهری مانند تهران با جمعیت 13 میلیون نفری سخن میگوییم، که در 45 روز گذشته مردم فقط دو روز، آن هم به لطف بارندگی، آسمان آبی را مشاهده کردهاند و حتی در آخرین مورد، بارندگی نیز نتوانست هوای تهران را پاک کند.
وضعیت در پایتخت بهحدی بحرانی شده که در میادین و معابر پرتردد، چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۱ دستگاه آمبولانس و ۱۷ دستگاه موتورلانس بهدلیل افزایش و حجم آلودگی هوا مستقر شدهاند. این درحالی است که هیچ فرد یا نهاد و سازمانی، مسئولیت روزهای آلوده تهران را برعهده نمیگیرند و دائم همدیگر را مقصر میدانند.
برخی دیگر از مسئولان نیز منت سر مردم میگذارند و میگویند: «اگر برق میخواهید باید آلودگی هوا را تحمل نمایید!» روز گذشته فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس اعلام کرد که برای تولید برق از «مازوت مصرف نکنیم، ۲۵ درصد کشور در خاموشی فرو میرود»، او همچنین گفته است: «اگر گرما می خواهیم و میخواهیم زنده بمانیم، باید آلودگی را نیز مقداری تحمل کنیم.» البته همزمان با بهکار بردن واژه «مقداری آلودگی هوا!»
از سوی این نماینده مجلس، کیفیت هوای پایتخت ۱۴۳ و در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت بهنحویکه در ۱۸ ایستگاه پایش کنترل هوای این شهر، شرایط قرمز حاکم بود. طبق مشاهدات در روزهای پایانی هفته گذشته که مصرف مازوت در نیروگاهها از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست ممنوع اعلام شده بود، دو نیروگاه حرارتی در اطراف قزوین و تهران در روز جمعه (5 آذر) مازوت میسوزاندند. با این حال کازرونی که عضو کمسیون انرژی مجلس نیز است، مصرف مازوت در نیروگاههای کشور را تایید کرده و معتقد است که «مردم را از مصرف سوخت مازوت در نیروگاهها و صنایع نترسانیم.»
مازوتی که ایران تولید میکند بیش از ۳ درصد ترکیب گوگرد دارد که ۶ برابر استانداردهای بینالمللی برای سوخت کشتیها در اقیانوسها است و دود آن مستقیم به ریههای مردم میرود! طبق برآوردها، آلودگی هوا، سالانه باعث بروز ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ زودرس میشود. کشور ما زمستان امسال با ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کسری گاز مواجه شده است و آخرین آمارهای شرکت ملی گاز نشان میدهد تنها یک سوم نیروگاهها گاز دریافت میکنند و بقیه مازوت و گازوئیل مصرف میکنند. اما در طرف مقابل مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز موضوع آلودگی هوا را به منابع متحرک و وسایل نقلیه ارتباط میدهد و باوردارد که ۷۵ تا ۸۰ درصد آلایندگی در کلانشهر تهران به دلیل خودروهای دودزاست. همانطور که مرضیه حصاری گفته است: «به طور کل حدود ۶۵ درصد آلایندگی سهم دیزلی ها و ۳۵ درصد سهم بنزینی ها است که در بخش دیزل کامیونها سهم ۳۱ درصدی دارند. در بخش بنزینیها خودروهای شخصی سهم ۱۲ درصدی و تاکسیها سهم ۲ درصدی دارند.»