کد خبر: ۲۹۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - 2021November 28
ما یکسری محدودیت ایجاد کرده‌ایم و برای افرادی که قصد سفر از مبداء کشورهای مذکور به مقصد ایران را داشته و اهل ایران نباشند، ممنوعیت ایجاد کرده‌ایم و این افراد فعلا نمی‌توانند به کشور ما سفر کنند

شفاآنلاین>سلامت> این روزها در حالی نگرانی‌ها درخصوص شیوع اومیکرون در ایران وجود دارد که از بد ماجرا مدارس بعد از دو سال وقفه باز شده است. از طرفی آموزش‌و‌پرورش به جای اینکه هر چه سریع‌تر مدارس را تعطیل کند تا تجربه تلخ سویه دلتا دامان شهروندان را نگیرد، واکسن دانش‌آموزان را اختیاری کرده است.

به گزارش شفاآنلاین: دیروز علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش در امر بازگشایی مدارس با بیان اینکه اشکالی ندارد که مدرسه‌ای بخواهد اطلاعاتی از وضعیت سلامت و واکسیناسیون دانش‌آموزان دریافت کند و یا تصویری از کارت واکسن آنها داشته باشد گفت: «اما مدرسه به هیچ‌وجه نمی‌تواند شرط و شروط بگذارد و یا محدودیتی در این زمینه اعلام کند.» بنابراین دیگر الزامی برای داشتن کارت واکسن دانش‌آموزان نیست.

همین امر واکنش‌های کارشناسان را برانگیخته است، چراکه به گفته پزشکان عفونی هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان نقاط مختلف تهران به کرونا مبتلا و برخی کلاس‌ها تعطیل شده‌اند. به همین دلیل نگرانی‌ها درخصوص ابتلای دانش‌آموزان و شیوع مجددا ویروس وجود دارد.

با این تفاسیر رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص تمهیدات ایران برای جلوگیری از ورود جهش جدید ویروس کرونا گفت: «ما یکسری محدودیت ایجاد کرده‌ایم و برای افرادی که قصد سفر از مبداء کشورهای مذکور به مقصد ایران را داشته و اهل ایران نباشند، ممنوعیت ایجاد کرده‌ایم و این افراد فعلا نمی‌توانند به کشور ما سفر کنند. در این زمینه هماهنگی‌های لازم را نیز با وزارت امور خارجه و وزارت کشور انجام می‌دهیم تا با قاطعیت این موضوع را پیگیری کنیم. همچنین به افرادی که قصد مسافرت به آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی را دارند توصیه می‌کنم سفر خود را به تاخیر بیندازند. ما همه اطلاع‌رسانی‌ها را در فرودگاه و تمام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در اختیار می‌گذاریم یعنی بدون آگاهی از کشور خارج نخواهند شد.»

گویا با تاکید بر اینکه نهایت سختگیری اعمال می‌شود، گفت: «ما پرواز مستقیم از این کشورها نداریم و اعلام کردیم که برای ورود فرد غیرایرانی از کشورهای یادشده به ایران ممانعت ایجاد خواهیم کرد و ایرانی‌هایی هم که می‌خواهند مسافرت داشته باشند اگر دو نوبت تست PCR منفی نداشته باشند باید در مبادی مرزی در قرنطینه بمانند. حتی ممکن است فردی تا ۱۴ روز در قرنطینه مرزی بماند. این اطلاع‌رسانی‌ها به مردم و سفارتخانه‌های ما در این کشورها انجام می‌شود. تمام توصیه‌های بهداشتی برای این سویه جدید هم موثر است.» اگرچه هنوز مشخص نیست به چه میزان این تمهیدات اجرایی می‌شود، اما آیا بستن مرزها کافی است؟!

قدرت سرایت بیشتر
در همین رابطه دکتر حمید عمادی رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی گفت: به طور جدی سویه جدید کرونا که از آفریقا شروع شده و در حال حاضر به اروپا و آسیا رسیده بسیار خطرناک‌تر از نمونه‌های قبلی است، زیرا براساس مطالعات ۳۰ جهش بر آن صورت گرفته و به همین دلیل سرعت انتشار بیماری به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که در آفریقا در عرض یک هفته موارد ابتلا دو برابر شده و همین‌گونه تصاعدی در حال افزایش است و نشان‌دهنده این است که قابلیت بیماری‌زایی آن نسبتا بالا است، اما هنوز اطلاعات کافی در مورد میزان کشندگی آن وجود ندارد. وی در خصوص میزان مقاومت سویه جدید ویروس در برابر واکسن‌ها اظهار کرد: قاعدتا یک ماهی نیاز داریم تا بتوانیم در خصوص مقاومت واکسن‌ها در برابر این واریانت قضاوت کنیم، اما براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی امکان دارد این واریانت واکسن‌ها را دور بزند.

به همین خاطر به تمام شهروندان بالای ۱۸ سال با هر نوع واکسنی که زدند توصیه می‌کنیم حتما دوز بوستر را دریافت کنند، چرا که نه تنها این واریانت جدید بلکه احتمال گسترش سویه‌های جدیدتر و خطرناک‌تر هم وجود دارد. به همین دلیل از همان روزهای ابتدای شیوع، مقاومت ویروس در مقابل واکسن‌ها را پیش‌بینی می‌کردیم. این پزشک عفونی در خصوص تعطیلی مدارس تاکید کرد: با توجه به اینکه اومیکرون قابلیت بیماری‌زایی بالایی دارد و در حال حاضر براساس مشاهدات گروه‌های سنی جوان‌تر را مبتلا کرده، به نظرم کمی در تصمیم بازگشایی مدارس بازنگری شود، چراکه گزارش‌هایی از مدارس به دست آمده که تعدادی از دانش‌آموزان به کرونا مبتلا شده‌اند و این امر کمی نگران‌کننده است.

مرزها را ببندید!
کارشناسان در حالی بر بستن مرزها تاکید دارند که دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست از احتمال ورود واریانت به ایران هشدار داد و گفت: «متاسفانه در کشور ما چون نظام مراقبت سکوئنسینگ برای شناسایی واریانت‌ها وجود ندارد، اکنون نمی‌دانیم این جهش وارد کشور ما هم شده یا خیر؟ آنچه مسلم است این است که تا به حال موردی در کشور ما مشاهده نشده است اما گزارشات نشان می‌دهد فردی مبتلا به این نوع جهش از کرونا در بلژیک شناسایی شده که از ترکیه به مصر و از مصر به بلژیک سفر کرده است؛ پس این احتمال وجود دارد که واریانت اومیکرون در کشورهای همسایه ما هم وجود داشته باشد و ممکن است به کشور ما هم وارد شده باشد.» دکتر عمادی هم در راستای تایید سخنان دکتر سوری افزود: مسوولان نباید همانند گذشته تعلل کنند. آنها باید هر چه سریع‌تر مثل دیگر کشورهای درگیر مراقبت‌های مرزی را تشدید کنند و به شهروندان هشدار دهند که از سفر به این مناطق پرخطر اجتناب کنند. نباید اجازه دهیم اتفاقی که در دلتا برایمان رخ داد، دوباره اتفاق بیفتد. آن زمان هم مرزهای شرقی را دیر بستیم و فاجعه رخ داد. اگرچه مسوولان هیچ‌گاه به موقع از وقوع بحران جلوگیری نکردند و به درستی اپیدمی را کنترل نکردند.

وی افزود: مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و حتما از ماسک استفاده کنند.
متاسفانه طی دو سالی که از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد هنوز رعایت فاصله فیزیکی امری غیرقابل اجرا است. چه‌بسا ازدحام مردم در مترو و اتوبوس‌ها منشاء انتشار و گردش ویروس شده است. در حال حاضر ایران در وضعیت نزولی مبتلایان و فوتی‌ها است اما شیوع اومیکرون می‌تواند همه معادلات ما را به‌هم زد و کادر درمان مانند گذشته تاب و توان رویارویی و مقابله با این بیماری را ندارند، به همین دلیل از مردم می‌خواهیم حتما واکسن کرونا را تزریق کنند، چرا که براساس تجربیات این جهش هم همانند دیگر نمونه‌ها وارد کشور می‌شود اما اینکه میزان ایمنی جمعی چقدر باشد که بتواند در مقابل آن مقاومت کند بستگی به رفتار مردم دارد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: