کد خبر: ۲۹۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - 2021November 27
بنا به اعلام وزارت بهداشت بالاتر از ۷۰ درصد ایرانی‌ها واکسیناسیون شده‌اند و دیروز برای نخستین بار رنگ قرمز از نقشه کرونا در ایران حذف شد و بسیاری از شهرهای ایران به وضعیت زرد و آبی برگشتند

شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت اعلام کرد واردات واکسن متوقف می‌شود و افرادی که هنوز واکسن نزده یا دز دوم واکسن خود را تزریق نکرده‌اند، با واکسن ایرانی واکسینه می‌شوند

به گزارش شفاآنلاین: سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان پرونده واردات واکسن به ایران بسته شد و بنا به گفته وزیر بهداشت بالای ۷۰ درصد جمعیت هدف ایران، واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. گرچه از این میان بخشی هنوز دز دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند و در مقابل بیشتر از ۸۵۰ هزار نفر دز سوم واکسن را گرفته‌اند اما وزارت بهداشت تاکید کرده است که تکمیل واکسیناسیون با واکسن ایرانی خواهد بود. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که واکسن ایرانی به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسیده است و افرادی که این نوع واکسن را دریافت کرده‌اند در صورت خروج از کشور از سمت کشور میزبان پذیرفته نمی‌شوند.

بازگشت به شرایط عادی
بنا به اعلام وزارت بهداشت بالاتر از ۷۰ درصد ایرانی‌ها واکسیناسیون شده‌اند و دیروز برای نخستین بار رنگ قرمز از نقشه کرونا در ایران حذف شد و بسیاری از شهرهای ایران به وضعیت زرد و آبی برگشتند. حالا بسیاری از محدودیت‌های کرونایی برداشته شده است. وزارت آموزش و پرورش چندی پیش خواستار برگزاری حضوری کلاس‌های درس شد و دانشگاه آزاد از برپایی حضوری کلاس‌ها خبر داد.

به جز این محدودیت‌های تردد شبانه برداشته شد و به شرکت‌های هوایی و اتوبوس‌های بین شهری اجازه داده شد بدون محدودیت‌های پیشین اقدام به جذب مسافر کنند.
این موضوع در شرایطی رخ داده است که وزارت کار هم اعلام کرده که میزان مشارکت اقتصادی فصل بهار ۱۴۰۰ در بازار کار تقریبا مشابه بهار ۹۸ و پیش از شیوع کرونا شده است و این نشان می‌دهد که بازار کار ایران تقریبا به وضعیت عادی برگشته است. هرچند که این گزارش وزارت کار، متولیان وزارت بهداشت را نگران کرده است. به ویژه که معاونت درمان این وزارتخانه مطالعه‌ای انجام داده که طی آن مشخص شده است، حدود نیمی از مردم کشور دیگر در فضاهای عمومی ماسک نمی‌زنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط‌های کاری کاهش داشته است.

پرونده واردات واکسن بسته شد
حالا پرونده واردات واکسن هم بعد از مدت‌ها کش و قوس بسته شد و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، از «تلاش برای توقف واردات واکسن کرونا» و «تکیه بر توان داخلی» خبر داد.
به گزارش تسنیم، عین‌اللهی این اظهارات را در مراسم تحویل ۵ میلیون دُز واکسن رازی مطرح کرد و گفت: «علاقه‌مند بودیم که کل کشور با واکسن‌های ایرانی علیه بیماری کرونا واکسینه شوند‌، اما زمان این اجازه را به ما نمی‌داد و نمی‌توانستیم مدت زیادی را تعلل کنیم تا در تولید داخلی واکسن کرونا به ۱۵۰ میلیون دُز برسیم.»

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از یکی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در کرج به خبرنگاران گفت: «تاکنون ۱۷۰ میلیون دز واکسن کرونا تامین شده است که از این مقدار ۱۵۰ میلیون دز واکسن خارجی و ۲۰ میلیون دز واکسن داخلی است.»
او در ادامه گفت: «تاکنون ۸۵ درصد جمعیت هدف در کشور دز اول واکسن کرونا و ۷۰ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.»

عین اللهی با قدردانی از اعتماد مردم به وزارت بهداشت تاکید کرد که برای مهار کرونا باید بیش از پیش به واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت بدهیم.
او تاکید کرد: «در دنیا ثابت شده که در کشورهایی که واکسیناسیون خوب بوده میزان مرگ و میر و ابتلا به کووید۱۹ کاهش داشته است.»

عین اللهی گفت: «تجارب نشان می‌دهد در کشورهایی که واکسیناسیون به خوبی انجام شده میزان ایمنی مردم در برابر کرونا بالا رفته است.»

او ابراز امیدواری کرد که با همراهی مردم و رسانه ها هر چه زودتر ویروس کرونا در کشور مهار شود.
عباس اشتری، سرپرست تولید فرآورده‌های بیولوژیک در موسسه رازی پیشتر در اوایل مهر امسال با انتقاد از سیل واردات واکسن که موجب بی‌توجهی سیاستگذاران به واکسن داخلی شده از دولت خواسته بود که از تولیدکنندگان داخلی واکسن حمایت کند.

البته پیش از این حیدر محمدی، مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو از اختصاص ۱۳۰ میلیون یورو ارز دولتی به تولیدکنندگان ایرانی واکسن کرونا خبر داد.
این موضوع در حالی رخ داد که تولیدکنندگان واکسن در گزارش‌هایی از شکست پروژه تولید واکسن بنا به دلایل مختلف خبر داده بودند. دلایلی مانند مشکلات در تحویل خط تولید واکسن کرونای چینی یا تحریم ژل تولید واکسن کرونا از جمله دلایلی است که تولیدکنندگان واکسن داخلی به آن اشاره کرده بودند.

از سوی دیگر روزنامه شرق پیشتر گزارش داده بود که موسسه برکت برای پیش‌فروش ۱۲۰ میلیون دُز واکسن برکت، یک میلیارد دلار از «محل اعتبارات دولتی» گرفته است.
دریافت این مبالغ در حالی است که تولیدکنندگان واکسن داخلی هیچ گزارشی در مورد عملکرد خود نداده‌اند و هیچ یک از واکسن‌های ایرانی تاکنون تاییدیه‌ سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی جهانی را کسب نکرده‌اند و بیشترین واکسیناسیون تاکنون با واکسن چینی سینوفارم انجام شده است.
گفتنی است در مراسم دیروز موسسه رازی در این مراسم همچنین پنج میلیون دز واکسن «رازی کووپارس» برای مقابله با کرونا تحویل وزارت بهداشت و درمان شد.

آخرین آمار واکسیناسیون
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در کشور را تا سوم آذر ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد.
بر اساس این گزارش مجموعاً ۵۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۸۲۲ نفر دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
همچنین ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. همچنین ۸۶۴ هزار و ۹۹۲ نفر دز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند.
با احتساب این تعداد مجموع دزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ مورد رسید.
وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که جمعیتی نزدیک به ۶۰ میلیون نفر بزرگسال بالای ۱۸ سال از ۸۴ میلیون نفر ایرانی واجد دریافت واکسن کرونا است و حالا با آمارهای ارائه شده این وزارتخانه چیزی نزدیک به ۱۵ میلیون نفر دز دوم واکسن خوو را دریافت نکرده‌اند و نزدیک به سه میلیون نفر هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند که با بسته شدن پرونده واردات واکسن این افراد باید با واکسن داخلی واکسینه شوند.
البته روند تولید و تحویل واکسن‌های داخلی شفاف نیست و در حالی که گزارش‌هایی مبنی بر تحریم ژل تولید واکسن و عدم واردات خط تولید واکسن چینی منتشر شده است، مشخص نیست که وزارت بهداشت چگونه می‌خواهد بالغ بر ۱۵ میلیون دز واکسن دیگر را از محل تولید داخل تامین کند؟
به جز این با بازگشایی مدارس وزارت بهداشت، وعده داده بود که واکسیناسیون کودکان زیر ۱۸ سال را با واکسن داخلی انجام دهد.
محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و داروی ایران از صدور مجوز تزریق واکسن‌های پاستور و سینوفارم برای سنین کمتر از 18 سال خبر داد.
محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سابق سازمان غذا و دارو ایران در شهریور ماه گفت: مجوز تزریق واکسن‌های پاستور و سینوفارم برای سنین کمتر از 18 سال صادر شده است. این واکسن‌ها بر اساس مطالعات بالینی انجام شده برای نوجوانان در برابر کرونا ایمن‌سازی ایجاد می‌کند.
شانه‌ساز در یک برنامه تلویزیونی افزود: این واکسن‌ها اکنون در سبد واکسیناسیون کشور موجود بوده و برای قطع زنجیره و ایمنی‌سازی به زودی به افراد کمتر از 18 سال تزریق می‌شود.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: