کد خبر: ۲۹۳۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 20
واکنش دکتر پزشکیان به سخنان وزیر علوم؛
دکتر مسعود پزشکیان اظهار کرد: بهتر است وزیر علوم تلاش کند تا دانشگاه های وزارت علوم را از هزینه ای خارج و تبدیل به دانشگاه های نسل سه و چهار کند.
شفاآنلاین>سلامت>نماینده مردم تبریز، اسکو آذرشهر گفت: حرفی که وزیر علوم در مورد ادغام دانشگاه های علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی گفته، از نظر علمی مشکل دارد چون قصد دارد دانشگاه های نسل سوم علوم پزشکی را به دانشگاه های نسل دوم وزارت علوم تبدیل کند.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر مسعود پزشکیان اظهار کرد: بهتر است وزیر علوم تلاش کند تا دانشگاه های وزارت علوم را از هزینه ای خارج و تبدیل به دانشگاه های نسل سه و چهار کند. در دنیا کمتر می بینیم دانشگاه هایی را که عده ای بنشینند و مقاله بدهند و هیچ ارتباطی با مشکلات و دردهای جامعه نداشته باشند و فقط پول و هزینه را بگیرند و بدون توجه به نیاز جامعه دانشجو تربیت کنند و این دانشجویان وقتی به بازار کار وارد می شوند، هیچ کاری از دست شان بر نمی آید یا نیازی به آنها وجود ندارد. 
 
وی ادامه داد: حاکمیت متاسفانه منابع را برای تربیت افرادی هزینه می کند که بازار کار نیازی به آنها ندارد. به جای فکر کردن به ارتقای رتبه بندی، باید برای مشکلات جامعه نسخه بنویسند و دانشگاه های وزارت علوم را از نسل دو به نسل سه و چهار ارتقا دهند. دانشگاه های نسل سه و چهار به معنی ادغام آموزش، خدمات و تحقیق با همدیگر در بستر جامعه است نه اینکه یکجا تئوری بگوید، خدمات را یکی دیگر ارائه و مشکلات را یکی دیگر حل کند. 
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اکثر دانشگاه ها با خیلی از مشکلات موجود در جامعه، بیگانه هستند و هر روز دولت به چندین هزار دانشگاه پول می دهد تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشند. انتظار داریم که دوستان، باری بر بار دولت نیافزایند بلکه باری از دوش دولت و مردم بردارند و این امکان پذیر نیست مگر اینکه دانشگاه ها و دانشکده های وزارت علوم، با صنعت، تجارت، اقتصاد و فرهنگ ادغام شوند و دانشجویان در فیلد، آموزش ببینند. 
 
دکتر پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی را از فیلد یا مراکز بهداشتی و درمانی جدا کنیم و کلاس درس برگزار کنند و تئوری بگویند، دانشجویان دیگر جرات خدمت رسانی به بیماران را پیدا نمی کنند. بنظر می رسد که مبنای آموزش و علم آموزش در ذهن وزیر علوم، مربوط به 60 تا 70 سال پیش است و فکر می کند که آموزش فقط به معنی برگزاری کلاس و انتشار مقاله است. 
 
وی تاکید کرد: مشکل کشور ما الان مقاله نیست بلکه حل گرفتاری های جامعه ای است که با حدود دو هزار و 700 دانشگاه و دانشکده و مرکز آموزشی هنوز در فقر، گرسنگی، رانت و فساد غوطه ور هستند و محصولات دانشگاهی نیز کاری از دستشان بر نمی آید در صورتی که اگر دانشگاه ها کارآمد بودند، شاهد این مشکلات نبودیم. 
 
نماینده مردم تبریز، اسکو آذرشهر در مردم یادآور شد: اخیرا کلیپی از دکتر گلشنی، یکی از اساتید دانشگاه شریف دیدم که به رقابت در مقاله و رتبه بندی، اعتراض می کرد و می گفت در آمریکا و ژاپن هیچ وقت نمی گویند که ما این تعداد مقاله داریم اما در ایران هزاران مشکل حل نشده داریم و اساتید ما هنوز به فکر مقاله و ارتقای رتبه هستند. 
 
دکتر پزشکیان گفت: بجای انتشار مقاله و بالابردن رتبه دانشگاه، بهتر است مشکلات جامعه حل شود و لازم نیست بگویند در دنیا رتبه چند علم را در اختیار داریم. آیا رتبه های بالای علمی در سطح دنیا، مشکلات مردم از جمله بیکاری و کشاورزی را حل کرده است؟ صدها هزار مقاله در حوزه کشاورزی، دامپروری و صنعت منتشر شود اما وقتی این حوزه ها در بدترین شرایط ممکن، هستند و بیشترین هدررفت آب و مشکلات دیگری را ایجاد می کنند، مقالات چه کمکی کرده است؟ اساتیدی که در دانشگاه های وزارت علوم در اتاق های بسته، درس می خوانند و مقاله می دهند، چه کمکی به حل مشکلات جامعه کرده اند. 
 
وی تصریح کرد: اگر تصمیم گیر بودم و در حوزه مرتبط در دولت کار می کردم به دانشگاه ها می گفتم که اگر مشکلات جامعه را حل نکنید باید سال آینده تعطیل شوید. دانشکده ای که نمی تواند مشکل جامعه را حل کند، ادامه کارش به جز هزینه و تلف کردن جوان هایی که آموخته هایی دارند که در جامعه به درد نمی خورد و پست و جایگاهی برای آنها وجود ندارد، چیز دیگری ندارد. 
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بخش عمده ای از فارغ التحصیلان دانشگاه های وزارت علوم در جامعه بیکار هستند و یا مجبور به مهاجرت به خارج کشور می شوند و اینها محصول آموزش های وزارت علوم است. وزیر علوم بهتر است بجای فکر کردن به ادغام دانشگاه های وزارت علوم و دانشگاههای علوم پزشکی، ساختار بزرگ دانشگاه های تحت پوشش خود را برای حل مشکلات کشور در همه زمینه ها کارآمدتر کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: