کد خبر: ۲۹۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 20
برنامه پزشک خانواده یک قانون است که باید برای جمعیت تحت پوشش اجرایی شده و در راستای اجرای آن مسیر ارتقای بیشتر سلامت مردم و جامعه برنامه ریزی شود

شفاآنلاین>سلامت>رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین نسخه 03 برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با بررسی چالش ها و ویرایش نسخه 02 این برنامه خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر مصطفی رضایی با بیان این مطلب افزود: هم اکنون گروهی از همکاران متشکل از عوامل اجرایی دانشگاه های پایلوت این برنامه وعوامل فنی در ستاد مدیریت شبکه، در حال تدوین نسخه 03 هستند.

 
وی افزود: برنامه پزشک خانواده یک قانون است که باید برای جمعیت تحت پوشش اجرایی شده و در راستای اجرای آن مسیر ارتقای بیشتر سلامت مردم و جامعه برنامه ریزی شود.
 
دکتر رضائی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده روستایی و شهری در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت طی دو دهه گذشته اجرایی شده است. ولی برای شهرهای بالای 20 هزار نفر به لحاظ جمعیت بالای این مناطق ابتدا مقرر شد در دو استان فارس و مازندران به صورت پایلوت اجرا شود که از 9 سال پیش تاکنون در قالب نسخه 02 اجرایی شده است.
 
رییس مرکز مدیریت شبکه گفت: این برنامه در اجرا افت و خیزها و چالش هایی همچون تامین منابع مالی داشت، ولی همکاران نهایت تلاش خود را انجام دادند تا به صورت کامل اجرا شود. اجرای نسخه 02 پیامدهای مثبتی هم داشت که در راس این پیامدهای مثبت بحث دسترسی بیشتر جمعیت تحت پوشش به برنامه بود.
 
دکتر رضایی افزود: بررسی های زیادی در نحوۀ اجرای نسخه 02 پزشک خانواده در دو دانشگاه علوم پزشکی فارس و مازندران و همچنین توسط ستاد وزارت بهداشت انجام شده است.
 
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی فارس به مدت حدود 6 سال به نظام ارجاع مطابق نسخه 02 عمل کرد ولی در پی بروز برخی مشکلات در سال های اخیر به دنبال نارضایتی هایی در خدمت گیرندگان در نظام ارجاع و انتخاب متخصص خلل وارد شد و آنطور که در مفاهیم برنامه پزشک خانواده آمده بود در این استان عمل نشد.
 
وی بیان کرد: طی یکماه گذشته جلسات متعددی در اتاق فکر معاونت بهداشت به ریاست معاون بهداشت وزارت بهداشت با سیاستگذاران کلان نظام سلامت و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد و ضرورت پرداختن به برنامه پزشک خانواده به عنوان یکی از برنامه های دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفت.
 
رییس مرکز مدیریت شبکه گفت: علاوه بر ملزومات قانونی برنامه پزشک خانواده که موجود است، یکی از برنامه های مورد تاکید دکتر عین اللهی وزیر بهداشت و همچنین رویکرد دکتر حیدری معاون بهداشت اجرای این برنامه است.
 
دکتر رضایی افزود: در همین راستا نشستی سه روزه با حضور تمام صاحبنظران و مجریان برنامه پزشک خانواده برگزار شد تا درباره جنبه های مختلف نسخه 02 اعم از مراحل تدوین واجرای آن تبادل نظر شود و در نهایت با بررسی تمامی جوانب این نسخه اصول و راهبردهایی در جهت دستیابی هرچه سریع تر به برنامه ای که از طریق آن پزشک خانواده شهری اجرایی شود، تعیین شد.
 
پزشک خانواده تنها راه گریز از برخی چالش های نظام سلامت است
 
 دکتر رضایی با اشاره به اینکه مهم ترین راهبرد این است که حاکمیت به این باور برسد که برنامه پزشک خانواده تنها راه گریز از برخی چالش های نظام سلامت است، گفت: در این نشست اصول برنامه پزشک خانواده و نحوه اجرای آن توسط ستادهای ملی، استانی و شهرستانی و همچنین چالش های نسخه شهری در استان های فارس و مازندران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت پس از جمع بندی نقطه نظرات، راهبردها و تکالیف اصلی برنامه و دستیابی به نسخه 03 که ویرایش شده نسخه 02 است، مورد تاکید و تصویب قرار گرفت.
 
وی بیان داشت: مقرر شد گروهی در معاونت بهداشت برای تدوین نسخه 03 اقدام کنند که هم اکنون نیز این گروه در حال تدوین نسخه 03 هستند.  امیدواریم در نسخه 03 شاهد کمترین موانع و چالش ها در اجرای برنامه پزشک خانواده باشیم. چالش هایی که موجب شده در برخی استان ها از اصول برنامه عدول شود، نیز باید پیگیری شوند.
 
رییس مرکز مدیریت شبکه گفت: پنج کمیته برای تدوین و اجرای نسخه 03 برنامه پزشک خانواده تشکیل خواهد شد. اول کمیته تامین اعتبار و نظام پرداخت که هزینه های اجرای برنامه و نظام پرداخت را پیش بینی می کند.
 
وی افزود: کمیته دوم به نام کمیته آموزش و اطلاع رسانی برنامه نقش هدایت و ارتقای آگاهی مردم در خصوص فواید برنامه پزشک خانواده را عهده دار است. این کمیته کاهش هزینه ها از جیب مردم با اجرای برنامه پزشک خانواده را اطلاع رسانی خواهد کرد. آگاهی بخشی به ارائه دهندگان خدمت نیز از وظایف این کمیته خواهد بود.
 
دکتر رضایی با اشاره به این که کمیته سوم کمیته بسته های خدمتی است، گفت: قریب به دو دهه است که بسته های خدمتی در نظام شبکه تعریف و اجرا می شوند که این بسته ها نیاز به بازنگری دارند. برخی از کارکردها و برنامه های حوزه سلامت باید احصاء شود و آن دسته از برنامه های خدمتی که تاثیرگذاری کمتری بر سلامت دارد باید مورد بازبینی قرار گیرد.
 
وی چهارمین کمیته را کمیته پایش و ارزشیابی برنامه نامید و افزود: بر اساس اهداف کلی و اختصاصی تعیین شده، ابزارهای پایش در این کمیته تعیین و به صورت مستمر نحوه اجرا و دستیابی به اهداف برنامه پزشک خانواده ارزشیابی و پایش می شود.
 
وی اظهار داشت: کمیته آی تی یا فناوری اطلاعات نیز پنجمین کمیته خواهد بود که اطلاعات لازم برنامه را پیگیری می کند. یک کمیته به نام کمیته نظام ارجاع نیز پیش بینی شده است که ممکن است زیر نظر کمیته فناوری اطلاعات یا جداگانه فعالیت کند. این کمیته پیگیر رفع موانع ارجاع برای اجرای صحیح تر برنامه خواهد بود.
 
رییس مرکز مدیریت شبکه عنوان کرد: پس از نهایی شدن نسخه 03 این نسخه به برخی دانشگاه های علوم پزشکی و صاحبنظران برای اعلام نظر نهایی ارسال می شود و پس از تصویب نهایی برای تامین اعتبار به دولت ارسال خواهد شد.
 
دکتر رضایی تاکید کرد: اجرای نسخه 03 توسط ستادها استانی و ملی و پس از فراهم آوری زنجیره ارجاع در مدت کوتاهی اجرایی خواهد شد تا پیامدهای اجرای برنامه برای مردم ملموس شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: