کد خبر: ۲۹۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 19
عضو شورای عالی نظام پزشکی مطرح کرد؛
لاله تدین اظهار کرد: تغییر در سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت، بی توجهی به وظایف محوله قانون و اولویت‌های تعیین شده نظام سلامت، عامل توقف گسترش اجرای برنامه به سایر استان‌ها است.
شفاآنلاین>سلامت>عضو شورای عالی نظام پزشکی، در ارتباط با دلایل توقف اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شفاآنلاین:لاله تدین، در جلسه روز گذشته شورای عالی نظام پزشکی، پس از بیان مقدمه‌ای پیرامون الزامات قانونی اجرای برنامه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه، با ارائه تاریخچه‌ای از اجرای این برنامه در استان فارس و سپس در استان مازندران، اظهار کرد: تغییر در سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت، بی توجهی به وظایف محوله قانون و اولویت‌های تعیین شده نظام سلامت، عامل توقف گسترش اجرای برنامه به سایر استان‌ها است.

وی افزود: همین امر یکی از مهم‌ترین عوامل عدم ارتقا برنامه، بی اعتنایی به خواسته‌های قانونی بالغ بر ۲۰۰۰ پزشک خانواده و نزدیک به ۲۰۰۰ مراقب سلامت در دو استان و عدم اصلاح ساختار درد آلود نظام سلامت است.

تدین با تشریح روند اجرای برنامه پزشک خانواده اظهار کرد: با توجه به ارائه خدمات گسترده بهداشتی از طریق پزشک خانواده و مراقب سلامت، یکی از بزرگترین دستاوردهای، مشارکت بخش خصوص در ارائه گسترده و فعال خدمات بهداشتی است که این رقم از ۳۰ درصد به بیش از ۸۰ درصد رسیده، به رغم اینکه مراکز بهداشتی بیش از سه دهه در پایگاه‌های دولتی فعالانه ارائه خدمت نمودند.

وی، افزایش درصد شناسایی بیماری‌های مزمن و پرخطر دیابت و پرفشاری خون و نیز پیگیری و ارجاع ضروری را از دیگر مزایای ابن برنامه عنوان نمود.

تدین در ادامه با اشاره به اینکه به رغم مشارکت فعال پزشکان عمومی در یک دهه گذشته، مشکلات عدیده ای دامنه نارضایتی همکاران را هر روز گسترده‌تر نموده است، تصریح کرد: شرط تداوم ارائه خدمات، پایبندی سازمان‌های بیمه گر به تعهدات قانونی در نسخه ۰۲ رفع نواقص، منطبق با شرایط موجود، تأمین منابع به منظور اجرای برنامه در سایر استان‌ها و همسویی مسئولان ذی ربط کشوری و استانی برای اجرای متعالی برنامه و سلامت مردم است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی، ضرورت اصلاح سرانه و ترمیم درصدی از آن را با در نظر گرفتن سهم پرداختی بیمار (همانند پرداخت در سطح ۲ و ۳ و پرداخت فرانشیز دارو)، اجحاف آمیز بودن تفاوت سرانه پزشک تک شیفت و دو شیفت، بازنگری در ساعت فعالیت پزشکان خانواده و تفویض اختیار به ستاد اجرایی استان با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و اقلیمی، احترام به جایگاه پزشک خانواده مراقب سلامت و پرداخت سرانه معین و مجزا به آنان (هم در مطب خصوصی و هم درمانگاه) با منابع تعیین شده مذکور در قانون و مصوبات اخیر ستاد کشوری را خواهان شده و تمرکز سطح یک، دو و سه در یک مرکز درمانی را عامل القا برای دریافت خدمات غیر ضروری (عمدتاً از طرف خود بیمار) و افزایش هزینه‌های مترتب بر سازمان‌های بیمه گر دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرط ضروری برای رفع معضلات فعلی و تسهیل زمینه اجرای کشوری برنامه پزشک خانواده، دخیل نمودن نمایندگان کارشناس و فعال در این حوزه است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: