کد خبر: ۲۹۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 16
دختری که در آغازین ماه‌های جوانی و ورود به دانشگاه به دلیل تخلف در امور تخصصی پزشکی و زیبایی با سهل انگاری و بی‌مسئولیتی چند نفر، با هزاران آرزوی خوب به مرگ مغزی فرو رفت

شفاآنلاین>سلامت> طی چند روز اخیر خبر دردناکی در خصوص مرگ مغزی «مهرنوش جعفری»، دختر ۱۹ساله حین عمل زیبایی در یک مطب شخصی در کیانپارس اهواز منتشر شد.

دختری که در آغازین ماه‌های جوانی و ورود به دانشگاه به دلیل تخلف در امور تخصصی پزشکی و زیبایی با سهل انگاری و بی‌مسئولیتی چند نفر، با هزاران آرزوی خوب به مرگ مغزی فرو رفت؛ متاسفانه پایان این ندانم کاری و فریب، پس از چند روز تلاش پزشکان در بیمارستان امام خمینی اهواز، در نهایت به تایید مرگ مغزی منجر و با رضایت خانواده، به اهداء کبد و کلیه‌های وی جهت پیوند به بیماران نیازمند منتهی شد. پیکر پاک و بی‌گناه او اکنون در بستر سرد خاک آرمیده است. عده‌ای معتقدند که مرگ دختر جوان و نخبه اهوازی زیر دستان چند فرد بی‌مسئولیت که به نوعی می‌توان قتل و به مسلخ بردن یک انسان اطلاق شود، یک قصور پزشکی بوده است؛ ولی اکثریت میگویند که دخالت افراد فاقد صلاحیت پزشکی در امور تخصصی موجب این تراژدی غم بار شده است.

چند روز اخیر خبرهای متفاوتی پیرامون علت و چگونگی این رخداد ناگوار شنیدیم. ابتدا رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از شناسایی و پلمب یک «کلینیک غیر مجاز» خبر داد درحالی که این اتفاق ناگوار در یک مطب شخصی رخ داده بود و به گفته شاهدان عینی در روزهای ابتدایی این رخداد هنوز مطب پلمب نشده بود!؟ مطبی که تابلوی «کلینیک پوست و لیزر» در کنار تابلو «پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی» جلوی درب آن نصب شده بود، ولی داخل آنجا یک پزشک عمومی یک اتاق اجاره کرده بود و با تبلیغات مختلف به جذب مراجعه‌کننده در امور زیبایی و... جهت کسب درآمد مشغول بود!

در همین راستا دکتر فرهاد سلطانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیش‌تر در مصاحبه‌ای که از اخبار ساعت بیست شبکه خبر سیما به عنوان خبر نخست این بخش خبری پخش شد، دلیل این اتفاق را ناشی از عارضه تزریق داروی بیهوشی با دوز بالا در یک کلینیک زیبایی اعلام کرده بود!

سوال اینجاست که آیا چنین خطایی در مورد تزریق دارو و ایست قلبی اگر متخصص وجود داشت، رخ میداد؟ یا اینکه در حقیقت دختر جوان اهوازی به دست افراد غیر متخصص و در یک مطب فاقد امکانات احیاء، دچار ایست قلبی - تنفسی و مرگ مغزی شده است؟!

باید دانست که این مطب با نام غیرقانونی «کلینیک پوست و لیزر» متعلق به یک پزشک عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی «تغذیه و رژیم درمانی» است که بخشی از آن را به یک پزشک عمومی دیگر اجاره داده است.

نکته مهم اینکه چرا باید اجازه داد که برخی مطب‌ها با عناوین فریبنده «کلینیک» و یا «پزشک پوست و زیبایی» مردم را گمراه کنند و عمل‌های جراحی زیبایی حتی کاشت مو را بدون داشتن شرایط، ضوابط و صلاحیت لازم و حتی مجوزها و پروانه‌های مورد تایید پزشکی انجام دهند؟
بی‌شک باز گذاشتن دست افراد متخلف که به دنبال سودجویی و کسب درآمد هستند، میتواند موجب تکرار این مکررات شود.

متاسفانه در روزهای اخیر شاهد برگزاری کارگاه آموزشی «مزو ژل» توسط یکی از شرکتهای خارجی در همین شهر اهواز بودیم که بخشهایی از فیلم این کارگاه آموزشی در اینستاگرام و فضای مجازی نیز منتشر شده است.

گفته‌های مادر مهرنوش و همچنین تحقیقات محلی نشان میدهد که حین عملیات مقدماتی برای انجام عمل زیبایی، هیچ پزشکی در مطب نبوده و صرفا یک تکنسین در حال مهیاسازی شرایط برای انجام امور جراحی زیبایی بر بالین مرحومه «مهرنوش جعفری» دختر نخبه اهوازی که فریب داده شده، حضور داشته است. تزریق ماده بی‌حس‌کننده لیدوکایین که استفاده از آن نیازمند دانش و تجربه کافی است توسط همین تکنسین و در نبود پزشک انجام شده است. پزشکی که تخصص نداشته و صرفا بیمار خود را در اختیار یک دستیار قرار داده است تا برای تخلیه یا تزریق چربی در ناحیه سینه آماده‌سازی کند!

فقط یک پرسش از رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور جناب دکتر رئیس زاده؛ اینکه وقتی هنوز وزارت بهداشت و هیچ ارگان دیگری اعلام نکرده است که پزشکان عمومی میتوانند تزریق ژل و بوتاکس و لیزر انجام دهند، همچنین از طرفی دیوان عدالت اداری حکم داده است که پزشکان عمومی حق انجام لیزر ندارند، چگونه سازمان نظام پزشکی طی اطلاعیه ای، حق انجام تبلیغات تزریق فیلر (ژل و بوتاکس) و لیزرها را برای پزشکان عمومی مجاز اعلام کرده است؟
آیا این استنکاف از اجرای حکم دیوان عدالت اداری نیست، که محکومیت‌های سنگین دارد؟
متاسفانه افزایش انجام عمل‌های زیبایی به دلیل مداخله غیر مجاز در امور تخصصی پزشکی به فرهنگ جدید «خود زشت انگار» و یکی از مشکلات در حال گسترش کشور تبدیل شده است. یک سر آن سود شرکتهای تجهیزاتی و مواد مرتبط است و سر دیگر آن همراهی برخی پزشکان است.

مردم باید دقیق بدانند به چه کسی، کجا و برای چه کاری مراجعه می‌کنند.
مردم به افراد فاقد دانش و تجربه کافی، همچنین به آرایشگاه‌ها و افرادی که صلاحیت و تخصص ندارند مراجعه نکنند.

دخالت در امور پزشکی و عمل‌های زیبایی مختلف مانند تزریق چربی، جراحی بینی، لیپوساکشن و... اگر در جایی غیر مطمئن و بدون افراد دارای صلاحیت و تخصص انجام شود عارضه و مخاطره حتی مرگ ایجاد می‌کند.

وزارت بهداشت نیز باید نظارت بیشتری به این موضوع داشته باشد. باید پرسید چرا در ایران بیش از کل اروپا و بسیاری از کشورهای دنیا، دستگاه لیزر وجود دارد؟ همین عرضه زیاد تقاضای فراوان طلب میکند.

تبلیغات گسترده‌ای که در فضای مجازی در این باره می‌شود (اقدامات زیبایی) باعث فریب بسیاری از زنان، دختران و پسران میشود.

باید قوانین حوزه بهداشت و درمان در این مسیر بازنگری شده و از طریق سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ و نظارت شود.
باید مسیر به گونه‌ای هموار شود تا پزشکان محترم عمومی و سایر تخصص‌های غیر مرتبط بیشتر در خدمت امور مهم سلامت جامعه، پزشک خانواده و نظام ارجاع باشند و در زمینه‌ای فعالیت داشته باشند که در دوره تحصیل آموزش دیده‌اند و برای این اهداف براساس سند آموزشی وزارت بهداشت تربیت شده اند.

متاسفانه این دختر جوان، آخرین قربانی نخواهد بود؛ گر چه سریع از یادها فراموش میشود ولی وجدان‌های بیدار پیگیر خواهند بود.رضا حسینمردی/ روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: