کد خبر: ۲۹۳۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 14
تهرانی‌ها با تزریق 96درصدی نوبت اول و 48/0درصدی نوبت سوم در رتبه اول تزریق واکسن‌های کرونا قرار دارند. رتبه اول تزریق نوبت دوم هم به شیراز و سراب اختصاص دارد و این عدد برای شهر تهران 69درصد ثبت شده است

شفاآنلاین>سلامت> شمار روزانه تزریق دوز اول واکسن در کشور به زیر 100هزار نفر رسیده است. پوشش واکسیناسیون کشور با جمعیت هدف(بالای 12سال) 68میلیون نفر حتی با وجود تامین‌شدن واکسن‌ها هنوز تکمیل نشده؛ این در حالی است که به‌ دلیل کاهش مراجعات مردمی، آمارهای تزریق روزانه دوز اول از اواسط هفته گذشته به‌شدت کاهش پیدا کرده و به زیر 100هزار نفر رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین: این موضوعی است که محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در نشست خبری روز گذشته تأیید کرد و در پاسخ به سؤال درباره کاهش این آمار گفت: «با توجه به پوشش بالای 90درصدی واکسیناسیون در کشور این مسئله قابل پیش‌بینی بوده و تلاش می‌کنیم که سیاست‌های تشویقی برای افزایش مراجعات در نظر گرفته شود.» از جمعیت هدف واکسیناسیون کشور تا ظهر دیروز 55میلیون و 576هزار و 533نفر یک دوز واکسن را دریافت کرده‌ و هنوز بیش از 12میلیون نفر برای تزریق نخستین دوز واکسن‌شان مراجعه نکرده‌‌اند. پوشش 60درصدی تزریق دوز در جامعه هدف هم در حالی رخ داده که 4استان کشور  یعنی خوزستان با 49 درصد، کردستان 47 درصد، قم 43 درصد و سیستان و بلوچستان 38 درصد، هنوز پوشش 50درصدی خود را تکمیل نکرده‌اند.


تهرانی‌ها رکورددار تزریق دوز اول و سوم
تهرانی‌ها با تزریق 96درصدی نوبت اول و 48/0درصدی نوبت سوم در رتبه اول تزریق واکسن‌های کرونا قرار دارند. رتبه اول تزریق نوبت دوم هم به شیراز و سراب اختصاص دارد و این عدد برای شهر تهران 69درصد ثبت شده است. اما کمترین تزریق واکسن‌ها هم در نوبت اول به نام 2شهر جنوبی کشور یعنی بم و زاهدان ثبت شده و در نوبت دوم هم زاهدان و آبادان در صدر شهرهای با کمترین تزریق قرار دارند.
 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در پاسخ درباره کاهش تزریق واکسن در برخی نقاط کشور و محقق نشدن پوشش 50درصدی، گفت: «در مجموع درباره تزریق دوز اول واکسن کرونا با پوشش بالای ۹۰درصدی روبه‌رو هستیم و تلاش می‌کنیم میزان تزریق بالاتر رود.  طبیعی است که وقتی پوشش از ۹۰درصد بالاتر برود  تعداد کسانی که برای نخستین‌بار مراجعه می‌کنند کاهش پیدا می‌کند. البته این وضعیت مورد رضایت ما نیست چون می‌خواهیم به پوشش بالاتر برسیم و از مردم می‌خواهیم برای دریافت واکسن مراجعه کنند.  در این‌باره سیاست‌های تشویقی دیگری هم در نظر گرفته‌ایم و واکسیناسیون سیار هم در مناطقی که پوشش واکسن بالا نیست انجام خواهد شد.» به‌گفته او، نگرانی برای تزریق دوز دوم وجود ندارد، چراکه هر کسی که دوز اول را تزریق کند، می‌داند یک دوز ایمنی کافی ندارد، بنابراین برای دوز دوم هم مراجعه می‌کند.

دوز سوم زیر 60سال؛ بعد از تکمیل واکسیناسیون سالمندان
تا ظهر دیروز به ۴۲۱هزار و ۳۹۹نفر، دوز سوم واکسن کرونا تزریق شده که باز هم تهرانی‌ها با تزریق 48/0درصدی بیشترین استقبال تزریق دوز سوم را داشته‌اند.
 بهبهان با 47/0درصد، کرمان با 46/0درصد، فسا با 37/0درصد و اهواز هم با 34/0درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در گرگان آمار تزریق دوز سوم تا اواخر هفته گذشته صفردرصد گزارش شده است و پس از آن، تربت‌حیدریه با 06/0درصد. مشهد و تربت‌حیدریه با 09/0درصد، زاهدان، خرم‌آباد و زابل هم با 12/0درصد کمترین آمار تزریق دوز سوم را ثبت کرده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در پاسخ به سؤال دیگر درباره تزریق دوز سوم، توضیح داد: «درباره برخی واکسن‌هایی که استفاده می‌کنیم تزریق دوز سوم ضروری است و دستورالعمل تزریق آن به ‌عنوان دوز بوستر برای همکاران بخش بهداشت و درمان و بعضی بیماران خاص از ۱۴مهر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام شد. هم‌اکنون افراد بالای ۶۰سال به گروه قبلی اضافه شده‌اند و چنانچه 4‌ماه از تزریق دوز دوم این افراد گذشته باشد می‌توانند برای تزریق دوز بوستر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.» این مسئول همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا افراد زیر 60سال که 4‌ماه از تزریق دوز دوم آنها گذشته باشد هم می‌توانند برای تزریق دوز بوستر مراجعه کنند، گفت:«با پایان تزریق گروه سنی ۶۰ سال به بالا، سایر گروه‌های سنی هم برای دوز سوم اعلام می‌شوند.»

احتمال افزایش ابتلا به آنفلوآنزا
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در نشست خبری روز گذشته، درباره شناسایی موارد مبتلا به آنفلوآنزا در کشور هم توضیح داد و گفت: «تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا هم‌اکنون بسیار کم است و تنها در چندین استان کشور گزارش شده است. این آنفلوآنزای فصلی از نوع H3N2 است و تقریبا تمام مواردی که پیدا کردیم از این نوع بوده است.
 البته اتفاق خوبی هم درباره تشخیص کرونا و آنفلوآنزا رقم خواهد خورد. با همکاری انستیتو پاستور کیت‌هایی در حال تولید است که به‌صورت همزمان هم آنفلوآنزا و هم کووید۱۹ را تشخیص می‌دهند. بنابراین به مردم اطمینان می‌دهیم که آنفلوآنزا هم به دقت رصد می‌شود و به‌محض رقم خوردن هرگونه نگرانی، حتما اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه پیشگیری از آنفلوآنزا و کرونا تفاوتی ندارد و باید رعایت موارد بهداشتی صورت گیرد. طبیعی است که با این رعایت‌های بهداشتی که در حال انجام است ما انتظار داشته باشیم موارد آنفلوآنزا کم باشد.» او ادامه داد: «وقتی‌ طی سال قبل موارد ابتلا به آنفلوآنزا، کم بوده، این خطر وجود دارد که در بدن برخی افراد ایمنی نسبت به این ویروس کم شده باشد و به‌دنبال آن احتمال ابتلا در سال‌جاری نیز بیشتر می‌شود و احتمال همه‌گیری هم به همین نسبت بالا می‌رود. سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده که ممکن است امسال موارد آنفلوآنزا بیشتر از سال گذشته شود.»

میزان پوشش واکسیناسیون در شهرها
از مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور، تهرانی‌ها رکورددار تزریق دوز اول و سوم و شیرازی‌ها رکورددار تزریق دوز دوم هستند. 2شهر جنوبی کشور یعنی بم و زاهدان کمترین تزریق واکسن‌ها در نوبت اول را دارند. زاهدان و آبادان هم در صدر شهرهای با کمترین تزریق دوز دوم  هستند.روزنامه همشهری


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: