کد خبر: ۲۹۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 13
بحث سلامت، تنها به جسم انسان برنمی‌گردد بلکه سلامت روحی هم مدنظر است. همچنین سلامت جسمی فقط در حوزه پزشکی نیست بلکه تغذیه هم در این مقوله جای دارد بنابراین با فاکتور تغذیه، دانش کشاورزی، دامپزشکی هم در سلامت انسان نقش دارد

شفاآنلاین>سلامت> وزیر علوم با تاکید بر ضرورت ادغام وزارتخانه بهداشت و علوم پایه گفت: هر چه زودتر دانشگاههای دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم با هم ادغام شوند، جلوی ضررهای بیشتر گرفته خواهد شد.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر زلفی‌گل در  جلسه ۱۵۵ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور،اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اصل تاسیس و کارکردش این است که فراتر از تعارض منافع و مسائل سیاسی باید موضوعات را پیگیری بکند. در این‌راستا هر چه زودتر دو وزارتخانه بهداشت و علوم با هم ادغام شوند، جلوی ضررهای بیشتر گرفته خواهد شد.


وزیر علوم ادامه داد: بحث سلامت، تنها به جسم انسان برنمی‌گردد بلکه سلامت روحی هم مدنظر است. همچنین سلامت جسمی فقط در حوزه پزشکی نیست بلکه تغذیه هم در این مقوله جای دارد بنابراین با فاکتور تغذیه، دانش کشاورزی، دامپزشکی هم در سلامت انسان نقش دارد.

وی ضمن بیان اهمیت تجهیزات و تکنولوژی در بحث سلامت تصریح کرد: با این پیش زمینه رشته‌های مهندسی را از رشته‌های پزشکی نمی‌توان جدا کرد. همچنین اگر بحث سلامت روح را لحاظ کنیم، سلامت روحی دیگر در مقوله پزشکی نمی‌گنجد بلکه به رشته های علوم انسانی، رشته روانشناسی و علوم دینی برمی‌گردد. درواقع شخصیت علمی باید متوازن باشد. شخصیت را مثل جورچینی در نظر بگیرید که اگر تکه‌های آن را از جدا کنید، شالوده‌ی آن از حالت متوازن می‌افتد. تحقیقات بین رشته‌ای، چند رشته‌ای همگی کنار گذاشته شده است؛ حال چه زمانی این گسستگی اصلاح خواهد شد! مگر می‌توان رشته داروسازی را از شیمی و داروسازی را از بیوشیمی جدا کرد! مگر می‌توان رشته انگل شناسی پزشکی را از دامپزشکی و کشاورزی جدا کرد.

به ‌گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ وزیر علوم گفت: اگر دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم در کنار هم قرار بگیرند، رتبه بندی دانشگاه‌های ایران در ابعاد بین المللی فرق خواهد کرد. درخصوص بخش ظرفیت‌های پزشکی؛ یک استاندارد جهانی نسبت پزشک عمومی با جمعیت وجود دارد. اگر طبق آمار جهانی، ایران از استانداردها جهانی در سرانه پزشکی عقب است بنابراین باید در عمل  به این میزان دست یابد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
0
0
آقایان محترم مخالف افزایش تعداد پزشکان آیا آنها روش درمان جدیدی ارایه کرد ه اند یا داروهای جدید پیشنهاد داده اند یا کتابهای آنها به صورت تالیفی و ترجمه بصورت مرجع خیلی زیاده اصلا وقت این کارها رو دارند یا پنج دقیقه ویزیت میکنند یا دایم فکر ارتقای علمی خود هستند دقت کنید پزشکان و دارو سازها آیا دارو سازها وقت لازم برای کارشون میزارن میکنند و یا پژوهش لازم رو انجام‌میدند البته سالیانه بیش از صد میلیون دلار ارز برای آموزش دانشجویان خارج شده و ملت در درمانگاهها با صفهای طولانی تحقیر میشن و رانت کنکور یک طرف قضیه است در صورت افزایش ظرفیت از التهابش کم میشه و آموزش پرورش تحت فشار کنکور و استرس دانش آموزان قرار نمیگیره و برنامه هاش رو بهتر میتونه پیاده کنه که فشار برای ۷۰۰ هزار داوطلب کنکور روی آموزش پرورش و خانواده ها و داوطلبان هست البته آموزش پزشکی باید به وزارت علوم مثل سایر کشورها و تقریبا همه کشورها برگرده والا وزارت بهداشت به آسانی زیر بار نمیره و بابت دانشجویان پزشکی هزینه مربوطه تعهد جدی بگیرن آیا برای مثال رییس کمسیون که مال سیستان است اگه زاهدان رو بیرون بیاره سرانه پزشک سیستان دو نفر در ده هزار میشه یعنی پنج درصد اروپا پس چرا به رهبری نامه میزنه مگه وضع درمان رو تو سیستان نمیبینه که میرن پاکستان. مجلس خودش از وزارت علوم آموزش پزشکی رو به وزارت بهداشت برده خودش هم باید به وزارت علوم برگردونه البته تو دارو سازی و پرستاری و فیزیو تراپی و ... همینطوره اگه اشتغال ارز آموزش پرورش سد کنکور و عدالت براتون مهمه اینو درست کنید مثلا چرا برای مثال ما مواد اولیه مهم مثل داروهای پنی سیلین و انسولین را نمیسازیم چون اصل کار داروسازی ساخت مواد اولیه است و سپس زنجیره تولید.این کار بیو تکنولوژیست شیمی آلی و مهندس شیمی و در نهایت دارو ساز است اما در صنعت دارو و نهاد غذا و داروبه لحاظ نهادی جایگاهی ندارند چون مسیول فنی و نهاد ساز تنها دکتر دارو سازه و بقیه نقشی ندارندو ازطرفی تعداد این داروسازه کم است که آن هم به علت پذیرش کم دانشجو است برای مثال الان هند که تولید کننده عمده مواد اولیه است و بیش از یک میلیون دارو ساز دارد و در ایران حداکثر 15 هزار نفر .تفاوت اصلا پذیرفتنی نیست در حالی که در مواد اولیه دارو ها که نفت است مزیت داریم و در شیمی جز ده کشور اول هستیم این در ایران باعث میشود تراز ارزی صنعت دارو سازی سه میلیارد دلار مواد اولیه و دستگاه واردات داشته است و هیچ گاه به تولید مواد اولیه مهم از طریق تخمیر نزدیک نشده است چون این کار از دست داروسازها بر نمیاید اما سود صنعت در جیب دارو سازها عمدتا میرود انهم با دلارهای رانت نفتی و نیزبه لحاظ جایگاه نهادی تعریف شده و کمبود دارو ساز.تصمیم گیری به دست افراد ذینفع است و در بقیه موضوعات همینطور است مثلا ببیند چند کتاب دارو سازی رفرنس ترجمه شده است که بسیار کم است
.این طور میشود که درمان و دارو گران و وابسته و بیکاری زیاد بیمه ها مشکل دار و برنامه ریزی و طراحی مشکل.مطمئا بودجه دولت هم کم میشه.مثلا در طب سنتی وزارت بهداشت جهت عطاری ها نیرو تربیت کرده درمانها مستند شده اصلا کرسی شفا و قانون داریم به لحاظ نهادی کار عطاری ها سازماندهی نشده است فقط طبیبان سنتی حق کسب و کار دارند جناب وزیر بهتر نیست دوره طب سنتی و دارو سازی سنتی از دیپلم حداکثر شش ساله و چهار ساله بشه و متون تخصصی ان تدوین بشه وافراد متخصص مانند قبل در شفا قانون و...تربیت بشند در دوره تخصصی نهاد مربوطه با تدوین قوانین کسب و کار و تولید اون رو رونق بده و مانع نباشه بلکه هدایت گر باشه مثلا چرا باید مسئول فنی داروی سنتی دارو ساز باشه که هیچ سر رشته ای نداره. دکتری تخصصی این رشته ها باید کرسی داشته باشندودرمان و دارو رو استاندارد کنند در سطح چهار یا شش ساله حکیم تربیت بشه نه پزشک و در وزارت کار برای کسب و کار و تولید کننده تسهیل و استاندارد سازی بشه از همه مهمتر اینکه چطور این دو پزشکی قدیم و جدید هماهنگ باشند .یعنی خدمت اصلی طب سنتی ادغامش با طب جدیده همونجور که پایه اصلی طب کنونی کتبی مانند قانون و.. است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: