کد خبر: ۲۹۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 13
در واکسیناسیون، حجم زیادی واکسن تامین شد و اگر می‌خواستیم با نیروها و امکانات وزارت بهداشت، این کار را انجام دهیم، بیش از یک سال زمان می‌برد اما در طول چندماه در آستانه یکصد میلیون دوز واکسن تزریقی هستیم و مردم نیز مشارکت بسیار خوبی داشتند

شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برای اجرایی نشدن کامل پزشکی خانواده باید آسیب‌شناسی کنیم، گفت: بعد از آسیب‌شناسی و شناخت موفقیت‌ها و عدم‌موفقیت‌ها، خروجی مدونی تهیه کنیم تا موانع اجرایی، برطرف شود.

به گزارش شفاآنلاین: بهرام عین‌اللهی در نخستین نشست کارگروه مدیران ارشد نظام سلامت برای ارزیابی و بازنگری نسخه ۰۲ پزشکی خانواده در دولت سیزدهم اظهار کرد: حتما باید برنامه‌ای واقعی و نه خیالی برای اجرای پزشکی خانواده تهیه شود. در دنیا ثابت شده که هر کشور با توجه به شرایط خودش می‌تواند برنامه‌ها را اجرا کند و هیچ کشوری نمی‌تواند برای کشوری دیگر، نسخه‌ای تجویز کند و باید با توجه به شرایط بومی ایران، برای اجرای پزشکی خانواده اقدام کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین کار در تدوین و اجرای پزشکی خانواده در سطح کشور باید این باشد که مورد قبول و پذیرش مردم باشد. هر برنامه‌ای که مردم آن را نپذیرند، قابلیت اجرایی ندارد.

عین‌اللهی یادآور شد: در واکسیناسیون، حجم زیادی واکسن تامین شد و اگر می‌خواستیم با نیروها و امکانات وزارت بهداشت، این کار را انجام دهیم، بیش از یک سال زمان می‌برد اما در طول چندماه در آستانه یکصد میلیون دوز واکسن تزریقی هستیم و مردم نیز مشارکت بسیار خوبی داشتند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در تدوین برنامه پزشکی خانواده باید به فراهم کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، قابلیت اجرایی و البته پذیرش مردم توجه کرد. برای اجرای پزشکی خانواده ابتدا باید آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی گسترده انجام شود چون برخی تصور می‌کنند با اجرای آن، محدود می‌شوند اما همراه کردن مردم، ضروری است.

عین‌اللهی گفت: در آموزش‌های علوم پزشکی، موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و به خودکفایی رسیده‌ایم که البته این خودکفایی، زمان‌بَر بود. هیچ مشکلی در آموزش پزشکی خانواده نداریم و به راحتی می‌توان برنامه‌های آموزشی پزشکی خانواده را به ویژه در دوره‌های کوتاه‌مدت برای پزشکان عمومی تدوین و اجرایی کرد.

حوزه بهداشت را باید احیا کنیم
وی تاکید کرد: اکنون حوزه بهداشت نیازمند توجه ویژه است. به ۱۸ استان کشور سفر کرده و از نزدیک بسیاری از مراکز بهداشتی را بازدید کرده‌ام. حوزه بهداشت را باید احیا کنیم. همه باید کمک کنند که زیرساخت‌های بهداشتی، تقویت شود و اگر نیاز به قانون دارد با کمیسیون بهداشت مجلس، تعامل و همکاری می‌کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: می‌توانیم اولین جلسه شورای عالی سلامت را با موضوع پزشکی خانواده با حضور رییس‌جمهوری یا معاون اول رییس‌جمهوری برگزار کنیم اما باید تا آن زمان، برنامه مدون و قابل اجرا در بُعد زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تهیه شود.

عین‌اللهی افزود: خانه‌های بهداشت، هسته‌های اولیه نظام سلامت و البته نیازمند تقویت هستند.
منابع وزارت بهداشت را بیشتر از گذشته به سمت حوزه بهداشت، احیای خانه‌های بهداشت و شبکه‌های بهداشت و درمان سوق خواهیم داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: