کد خبر: ۲۹۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 13
طی چند روز اخیر خبرهای متفاوتی پیرامون مرگ مهرنوش جعفری و چگونگی این رخداد ناگوار مطرح شد و رییس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز از شناسایی و پلمب کلینیک غیرمجاز خبر داد؛ درحالی که این اتفاق در یک مطب شخصی رخ داد و این مطب تا زمان تهیه این خبر هنوز پلمب نشده بود.

شفاآنلاین>سلامت> بار دیگر دختر جوانی که برای انجام عمل جراحی زیبایی به یک کلینیک غیرمجاز در اهواز مراجعه کرده بود، در جریان تزریق آمپول بی‌حسی دچار ایست قلبی شد و سپس جان خود را از دست داد.

به گزارش اختصاصی  شفاآنلاین: چند روز پیش انتشار خبری درخصوص ایست قلبی مهرنوش جعفری، دختر ۱۹ساله اهوازی در آغاز عمل زیبایی منتشر شد که خانواده‌ها را متاثر کرد. دختری که با رویای زیبایی، در آغاز جوانی تصمیم به انجام عمل زیبایی گرفته بود، با مراجعه به یک کلینیک؛ هنگام تزریق ژل به خاطر مداخله در امور تخصصی پزشکی و زیبایی و سهل‌انگاری و بی‌مسوولیتی چند نفر به مرگ مغزی فرو رفت و پس از چند روز تلاش پزشکان در بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) اهواز‌، هیچ علائم امیدوارکننده‌ای برای بازگشت به زندگی و نجات این دختر مشاهده نشد و سرانجام پس از تایید مرگ مغزی این دختر اهوازی، با رضایت خانواده، کبد و کلیه‌های این دختر جوانمرگ جهت پیوند به بیماران نیازمند اهدا شد.

طی چند روز اخیر خبرهای متفاوتی پیرامون مرگ مهرنوش جعفری و چگونگی این رخداد ناگوار مطرح شد و رییس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز از شناسایی و پلمب کلینیک غیرمجاز خبر داد؛ درحالی که این اتفاق در یک مطب شخصی رخ داد و این مطب تا زمان تهیه این خبر هنوز پلمب نشده بود.

دکتر فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیش‌تر  علت مرگ دختر اهوازی را ناشی از تزریق داروی بیهوشی و دریافت دارو با دوز بالا در کلینیک اعلام کرده بود! سوال اینجاست که آیا چنین خطایی در تزریق دارو در حضور متخصص امکان‌پذیر است یا دختر جوان اهوازی به دست افراد غیرمتخصص دچار ایست قلبی-تنفسی و مرگ مغزی شده است؟

باید دانست که این مطب با نام غیرقانونی کلینیک پوست و لیزر متعلق به یک پزشک عمومی PHD دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی است که بخشی از آن را به یک پزشک عمومی دیگر اجاره داده است.

نکته مهم اینکه با عنوان فریبنده، «کلینیک» مردم را گمراه می‌کنند و عمل‌های جراحی زیبایی را بدون داشتن شرایط و صلاحیت لازم و حتی مجوزها و پروانه‌های مورد تایید پزشکی انجام می‌دهند. تحقیقات محلی نشان می‌دهند که حین عملیات مقدماتی برای انجام عمل زیبایی، هیچ پزشکی در مطب نبوده و صرفا یک تکنسین در حال مهیاسازی شرایط برای انجام امور جراحی زیبایی در محل حضور داشته است.

پدر این دختر با آنکه بخاطر مرگ فرزندش شرایط مساعد روانی نداشت گفت: «من واقعا در وضعیت روحی مناسبی نیستم ولی فقط این مطلب را می‌گویم که عمل دخترم در مطبی بوده که متاسفانه دکتر متخصص حضور نداشته و هرچه همسرم در رابطه با نبود پزشک پرس‌وجو کرده، افراد حاضر در مطب به او گفته‌اند: «به دکتر زنگ زدیم، در راه است و تا شرایط عمل را آماده کنیم، او هم می‌رسد.» همسرم در سالن انتظار بوده که یک تکنسین بدون داشتن تخصص در جراحی زیبایی در یکی از اتاق‌های مطب، آن هم بدون حضور پزشک و متخصص عملیات بیهوشی را انجام می‌داد. گفته شده که متاسفانه او داروی بی‌حسی بیش از حد به دخترم تزریق کرده و سبب مرگش شده است.»

بدین ترتیب خانواده این دختر جوان به عدم حضور پزشک متخصص در مطب اشاره کرده‌اند، در حالی که بر خلاف گفته‌های معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز، علت این رخداد ناگوار فقط تزریق بیش از حد دارو نبوده است.

برای شفاف‌سازی این موضوع، در تماس تلفنی با دکتر فرهاد سلطانی، پرسش‌هایی با وی مطرح کردیم، ولی ایشان از پاسخ به سوالات خبرنگار امتناع کرد و فقط گفت: «من به همه رسانه‌ها در رابطه با فوت این دختر آنچه که لازم بوده، گفته‌ام و صحبت دیگری ندارم.» و سپس تلفن را قطع کرد.
برای روشن شدن برخی نکات ابهام‌آمیز، یکی از پزشکان مطلع در رابطه با این حادثه تلخ که از جزئیات ماجرا باخبر بود ولی خواست نامش فاش نشود، درباره جزئیات واقعه گفت: ایست قلبی و مرگ مغزی دختر ۱۹ ساله اهوازی در جریان عمل زیبایی برای تزریق چربی همه را شوکه کرد.
من مطلع هستم که متاسفانه این عمل در مطب یک پزشک عمومی صورت گرفت؛ محلی که کنار تابلویی با عنوان متخصص تغذیه، عنوان کلینیک پوست و لیزر نیز روی تابلوی دیگری به چشم می‌خورد. در مورد این بیمار، متاسفانه آن روز هیچ پزشکی اصلا در این مطب نبوده و کار برای عمل توسط یک تکنسین درحال انجام بوده است.

وی افزود: نکته مهم اینکه، به گفته دکتر «ح» (صاحب این مطب)، یکی از اتاق‌های این مطب به پزشک عمومی دیگری برای اعمال زیبایی کرایه داده شده و ایشان نیز همان زمان در مطب حاضر نبوده‌اند.

طبق اطلاعی که دارم این مطب به اسم مربوط به آن پزشک است و در واقع به صورت قرار دادن پروانه، برای افراد غیرپزشک، محلی برای انجام اعمال زیبایی شده است که تخلف بسیار بزرگی محسوب می‌شود. دکتر «ص»، شخصی که همیشه از مطب‌های دیگران اتاق اجاره کرده و آنها را به تکنسین‌ها اجاره می‌داد، مسوول این اتفاق است.

وی درخصوص تزریق بیش از حد استاندارد ماده بی‌حسی (لیدوکایین) گفت: این دختر پس از تزریق ۲۵ سی‌سی لیدوکایین به ناحیه سینه، متاسفانه دچار تشنج، ایست قلبی و تنفسی می‌شود، اما تکنسین که در حال انجام کار بوده با توجه به نداشتن علم و تجربه نسبت به این موضوع و ترس شدید بخاطر تخلف آشکار متاسفانه از تماس با اورژانس ۱۱۵ امتناع می‌کند. مادر این دختر از دوستشان که پزشک بوده تلفنی سوال می‌کند که چه کاری انجام دهند؟ که ایشان راهنمایی می‌کند، سریع باید هیدروکورتیزون تزریق کنند که متاسفانه در مطب موجود نبوده است.

وی (پزشک مطلع که خواست نامش فاش نشود) ادامه داد: آنان بعد از ۲۰ دقیقه با ۱۱۵ تماس می‌گیرند. اورژانس در ابتدا تجهیزات به همراه نداشته و چون مطب در طبقه هفتم ساختمان واقع بوده است، دقایق حیاتی زیادی از دست می‌رود.

عملیات احیا و لوله‌گذاری تنفسی در محل انجام می‌شود و در نهایت دختر بی‌گناه به بیمارستان امام‌خمینی که فاصله بسیار کمی (حدود ۳ دقیقه) تا محل مطب دارد، منتقل می‌شود. در بیمارستان حدود ۲۵ دقیقه احیا انجام می‌شود که متاسفانه به خاطر زمان طولانی ایست قلبی و نرسیدن اکسیژن به مغز، این دختر دچار مرگ مغزی می‌شود حتی اگر همان موقع در اولین لحظات با اورژانس تماس می‌گرفتند، شاید الان این دختر بیگناه زنده بود؛ از نظر من این یک قتل است.
وی تخلفات واضح این پرونده را تصریح کرد: تابلوی کلینیک پوست برای پزشک عمومی یا متخصص تغذیه کاملا غیرقانونی و گول‌زننده است. (البته متاسفانه اخیرا در سطح شهر به علت عدم‌نظارت سازمان نظام پزشکی، اغلب پزشکان عمومی تابلوی «پزشک پوست، مو و زیبایی» نصب کرده‌اند و همین باعث گمراهی مردم می‌شود.)

اقدامات زیبایی از جمله تزریق چربی توسط پزشک عمومی، ممنوع است ولی هیچ نظارتی انجام نمی‌شود و متاسفانه هر روز در مطب پزشکان عمومی و حتی آرایشگاه‌ها این اقدامات مداخله‌ای در حال انجام است در حالی که فقط جراح پلاستیک و متخصص پوست اجازه انجام این‌گونه اعمال را دارد.

انجام این کار توسط تکنسین یک تخلف واضح است، کرایه دادن مطب به دیگران (با وجود اینکه آن فرد یا پزشک معروف به این است که در چند نقطه شهر اتاق کرایه می‌کند و تکنسین می‌گذارد تا برایش کار کنند)، حضور نداشتن پزشک در مطب (تا زمانی که پزشک در مطب حاضر نباشد هیچ کاری برای بیمار نباید انجام شود)، همچنین دیر تماس گرفتن با اورژانس، همه این مسائل نیازمند پیگرد و برخورد جدی با خطا کاران است.

وی افزود: نبود دارو و لوازم مورد نیاز برای احیای بیمار که باید همیشه در ترالی اورژانس تمام مطب‌ها وجود داشته باشد و نظارت بر آن وظیفه معاونت درمان دانشگاه است تخلفی دیگر است؛ با توجه به اینکه پزشک صاحب مطب از اعضای هیات علمی رشته تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی اهواز است و قبلا نیز مسوولیتی در دانشگاه داشته است، به نظر می‌رسد که دانشگاه قصد سرپوش گذاشتن بر این موضوع را دارد. معاونت درمان نیز به خاطر نظارت نکردن بر تخلف تابلوی کلینیک پوست و لیزر، مقصر است؛ چرا که این تابلو می‌تواند بیمار را گول بزند.

پزشک مطلع تشریح کرد: اخیرا با تصویب سازمان نظام پزشکی، پزشکان عمومی می‌توانند در زمینه انجام تزریق فیلر (ژل)‌، بوتاکس و لیزر تبلیغات انجام دهند در حالی آنان اصلا در دوره تحصیل عمومی هیچ آموزشی در این زمینه‌ها نداشته‌اند و صرفا دوره‌های یکی‌دو روزه توسط شرکت‌های فروشنده ژل، بوتاکس و لیزر گذرانده‌اند که مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

تعارض منافع از این بابت که مسوولان نظام پزشکی اکثرا پزشکان عمومی هستند و ذی‌نفع در این مساله هستند و همین قضیه باعث آسیب شدید به بیماران شده و البته باعث تبلیغات زیاد و القای اعمال زیبایی شده است.

وی اظهار کرد: بی‌شک مردم باید بدانند به چه کسی، کجا و برای چه کاری مراجعه می‌کنند. مردم به افراد فاقد دانش و تجربه کافی‌، همچنین به آرایشگاه‌ها و افرادی که در حقیقت صلاحیت ندارند، جهت درمان‌های زیبایی مراجعه نکنند. جراحی‌های زیبایی مختلف مانند تزریق چربی‌، جراحی بینی‌، لیپوساکشن و… اگر در جایی غیرمطمئن و بدون افراد دارای صلاحیت انجام شود عارضه و مخاطره و حتی مرگ ایجاد می‌کند. وزارت بهداشت نیز باید نظارت بیشتری به این موضوع داشته باشد. باید پرسید چرا در ایران بیش از کل اروپا و بسیاری از کشورهای دنیا، دستگاه لیزر وجود دارد؟ همین عرضه زیاد نیازمند تقاضای فراوان است.»

تبلیغات گسترده‌ای که در فضای مجازی در این باره ‌شده (اقدامات زیبایی) باعث فریب بسیاری از زنان، دختران و پسران می‌شود. باید قوانین حوزه بهداشت و درمان در این مسیر بازنگری شده و از طریق سازمان نظام پزشکی و معاونت‌ درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ و نظارت شود.

باید مسیر به‌گونه‌ای هموار شود تا پزشک عمومی بیشتر به امور مهم سلامت جامعه به‌خصوص مناطق کم‌برخوردار و محروم رسیدگی کند و به اعمال زیبایی که پیامدهای ناگوار دارد دست نزند و پزشکان محترم عمومی و سایر تخصص‌های غیرمرتبط بیشتر در خدمت امور مهم سلامت جامعه‌، پزشک خانواده و نظام ارجاع باشند و در زمینه‌ای فعالیت داشته باشند که در دوره تحصیل آموزش دیده‌اند و برای این اهداف بر اساس سند آموزشی وزارت بهداشت تربیت شده‌اند.در غیر این صورت مهرنوش جعفری، آخرین قربانی نخواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
0
0
امیدوارم برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی مطب های غیر مجاز پلنب بشن تا بقیه به سرنوشت این دختر بیچاره مبتلا نشن روحش شاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: