کد خبر: ۲۹۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 10
دبیر شورای عالی برنامه‌ ریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد:
دکتر حسن زاده خاطرنشان کرد: موضوع کمبود پزشک از سوی وزارت بهداشت، پذیرفته شده است و رویکرد وزارت بهداشت در زمینه نیاز به افزایش تعداد پزشکان مثبت است، اما لازم است کمیت و کیفیت همزمان ارتقا یابد.
شفاآنلاین>سلامت>دبیر شورای عالی برنامه‌ ریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: موضوع کمبود پزشک را قبول داریم، اما ارتقای توامان کمیت و کیفیت بسیار مهم است و باید مد نظر باشد.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر غلامرضا حسن زاده، دبیر شورای عالی برنامه‌ ریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت  به بررسی و تشریح کمبود پزشک در کشور پرداخت.

 

وی گفت: در بررسی موضوع کمبود پزشک و رشته های گروه پزشکی، توجه به نیاز جامعه و کیفیت آموزش بسیار مهم است.

 

دکتر حسن زاده با بیان اینکه رویکرد وزارت بهداشت در دولت جدید، پذیرش و پیگیری مسائل علمی و اصلاح آن است، خاطرنشان کرد: موضوع کمبود پزشک از سوی وزارت بهداشت، پذیرفته شده است و رویکرد وزارت بهداشت در زمینه نیاز به افزایش تعداد پزشکان مثبت است، اما لازم است کمیت و کیفیت همزمان ارتقا یابد؛ لذا آینده شغلی پزشکان نیز مسئله مهمی است که باید مد نظر باشد و افزایش ظرفیت پذیرش تعداد دانشجو به تنهایی نمی تواند مشکلات کمبود پزشکی را مرتفع کند، زیرا بسیاری از پزشکان تحصیل کرده به دلیل عدم تمایل به فعالیت در رشته پزشکی، غیرفعال هستند.

 

دکتر حسن زاده با بیان اینکه افزایش تعداد پزشکان عمومی از ۵ هزار نفر در سال ۹۳ به ۸ هزار و ۳۰۰ نفر در سال جاری و افزایش تعداد دانشکده‌ های پزشکی از ۱۶ دانشکده به ۶۴ دانشکده، بیانگر افزایش در این حوزه است، تاکید کرد: در موضوع افزایش تعداد دانشجوی پزشکی، فقط تعداد هیات علمی موردنیاز و تخت بیمارستانی آموزشی، کافی نیست و اگر چه تعداد هیات علمی نیز باید در کشور تعدیل شود، اما تجهیزات و فضای آموزشی و امکانات مورد نیاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: دانشگاه ها به دو دسته دانشگاه های ملی عرضه محور و بین ‌المللی تقاضا محور تقسیم می‌ شوند که افزایش تعداد دانشگاه‌ های علوم پزشکی، در راستای افزایش کیفیت و تبدیل دانشگاه های ملی عرضه محور به دانشگاه های بین المللی تقاضا محور انجام شده است.

 

دکتر حسن‌ زاده خاطر نشان کرد: اشتغال به تحصیل دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در خارج از کشور به دلیل علاقه ایشان به ادامه تحصیل در رشته‌ های مذکور است و دلیلی بر کمبود پزشک در کشور نیست، اما وزارت بهداشت در تلاش است تا در راستای پاسخگویی اجتماعی، سیاست‌ های صحیح اتخاذ کرده و با کارآفرینی، ظرفیت رشته‌ های مختلف را تکمیل کند.

 

دبیر شورای عالی برنامه ریزی افزود: سلامت جامعه بسیار مهم است و وزارت بهداشت به عنوان متولی این امر از ابتدای ورود دانشجویان این مسئله را رصد می کند و در همین راستا موضوع اخلاق و تعهد حرفه ‌ای دانشجویان از همان ترم اول مورد بررسی قرار می ‌گیرد و افزایش کمیّت به تنهایی نمی تواند عامل کیفیت تلقی شود.

 

در پایان، دکتر حسن زاده دبیر شورای عالی برنامه ‌ریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت ضمن ابراز خرسندی از وضعیت برخی از دانشکده های علوم پزشکی که در سطح بین ‌المللی فعالیت دارند، گفت: خوشبختانه پزشکان ما در سطح منطقه زبانزد هستند و لازم است از این ظرفیت به بهترین شکل، بهره ‌برداری شود و اگرچه اصل کمبود پزشک در کشور ما مطرح و مورد پذیرش وزارت بهداشت است، اما موضوع مهم دیگری که باید به آن نیز دقت کرد، توزیع و دسترسی عادلانه پزشک در سطح کشور است؛ لذا اگر افزایش و توزیع پزشکان به شکل صحیح در کشور انجام شود و افزایش ظرفیت با افزایش امکانات و کیفیت همراه باشد، می توان نظام ارجاع و پزشک خانواده و ... را انجام داد و در این راستا همکاری نهادهای ذی نفع با وزارت بهداشت بسیار موثر خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: