کد خبر: ۲۹۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 09
بیش از ۱۰ درصد افراد جامعه دچار گواتر ( بزرگی تیروئید)، گره‌ها و سرطان‌ها، کم‌کاری و پر کاری تیروئید هستند.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم ایران با اعلام این موضوع که چاقی شایع ترین اختلال آندوکرین در ایران به حساب می‌آید، گفت: بیش از ۶۰ درصد از افراد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر فریدون عزیزی - فوق متخصص غدد و متابولیسم با اشاره به چاقی که شایع ترین اختلال آندوکرین در کشور است، گفت: بیش از ۶۰ درصد از افراد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی هستند که همین موضوع باعث شده تا چاقی شایع ترین اختلال آندوکرین در ایران به حساب آید و بعد از آن دیابت دومین بیماری شایع غدد درون ریز قرار دارد؛ به طوری که در شهر بزرگی مثل تهران ۱۵ درصد و در کل ایران حدود ۱۱ درصد جامعه دچار این بیماری هستند.

وی بیماری‌های تیروئید را سومین گروه از بیمارهای شایع آندوکرین نام برد و ادامه داد: بیش از ۱۰ درصد افراد جامعه دچار گواتر ( بزرگی تیروئید)، گره‌ها و سرطان‌ها، کم‌کاری و پر کاری تیروئید هستند.

عزیزی ادامه داد: بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم در زمره شایع‌ترین بیمارهای کشور هستند، این بیماری‌ها در کلیه سنین و در هر دو جنس زن و مرد دیده می‌شود که بیشترین بیماران مبتلا را سنین ۲۰ تا ۶۰ سال در بر می‌گیرد، اما پوکی استخوان در سنین بالاتر از ۵۰ سال و بخصوص در زنان شایع است.

وی کمبود مصرف ید را از دلایل اصلی کم کاری تیروئید برشمرد و افزود: اختلالات مربوط به کمبود ید و کم کاری تیروئید موجب کمبود رشد ذهنی و جسمی کودکان و نوجوانان شده و با کاهش ضریب هوشی، یادگیری و اختلالات ذهنی همراه خواهد بود، امروزه با استفاده درست از ید در سبد غذایی، در آینده با کاهش این بیماری همراه خواهد شد.

عزیزی با اشاره به وضعیت رشته غدد درون ریز و متابولیسم در ایران، اظهار داشت: در اوایل انقلاب فقط ۱۶ پزشک متخصص و فوق تخصص غدد در کشور حضور داشتند که در ۴۰ سال گذشته این آمار به ۲۷ برابر افزایش یافته به طوری که امروزه حدود ۴۲۰ فوق تخصص این رشته در سطح کشور مشغول به فعالیت و درمان می‌باشند.

بنابر اعلام پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با اشاره به سیزدهمین کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم در روزهای ۱۹ تا ۲۱ آبان که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، گفت: این کنگره با بررسی دستاوردهای روز درمانی اختلالات آندوکرین به ویژه در زمینه تیروئید، بارداری، دیابت و چاقی می باشد که در ارتقای دانش پزشکان و ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران قطعا موثر و حائز اهمیت خواهد بود.
برچسب ها: دیابت ، بیماری ، غدد ، درون ریز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: