کد خبر: ۲۹۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 02
هزینه‌های دندانپزشکی سرسام‌‎آور است. این جمله را یکی از بیمارانی می‌گوید که روی صندلی‌های آبی رنگ کلینیکی در ابتدای اتوبان نواب نشسته است

شفاآنلاین>سلامت> رئیس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت: ارز دولتی تجهیزات ومواد دندانپزشکی از مهر ماه ۹۸ قطع شده است بنابراین در طول دو سال گذشته قیمت مواد و کالاهای دندانپزشکی از ۵ تا ۱۰ برابر افزایش داشته است

به گزارش شفاآنلاین: تاکید دارند قیمت‌هایشان فقط تا آخر همین ماه معتبر است و اگر ادامه درمان دندان‌هایتان به ماه بعد بکشد نرخ‌ها باید تعدیل بخورد و مطابق با قیمت‌های روز محاسبه شود. این ماجرا اما به یک کلینیک دندانپزشکی در منطقه نواب تهران محدود نیست و مراکز دندانپزشکی در سایر نقاط شهر هم چنین تاکیدهایی دارند. آنها می‌گویند که مواد دندانپزشکی، وارداتی و تابع نرخ دلار هستند و نوسان نرخ دلار و شرایط فعلی اقصاد کشور باعث شده است که آنها نتوانند به هیچ بیماری نرخ قطعی بدهند.

هزینه‎های سرسام‌آور خدمات دندانپزشکی
«هزینه‌های دندانپزشکی سرسام‌‎آور است.» این جمله را یکی از بیمارانی می‌گوید که روی صندلی‌های آبی رنگ کلینیکی در ابتدای اتوبان نواب نشسته است. او تاکید می‌کند که از ترس کرونا ناچار شده است درمان دندان‌های خود را به تعویق بیندازد اما با گذشت کمتر از یکسال با قیمت‌های جدید و عجیبی مواجه شده است.

او ادامه می‌دهد که بیمه‌ تکمیلی‌اش فقط تا سقف دو میلیون تومان هزینه دندانپزشکی را تقبل می‌کند اما این مبلغ تقریبا هزینه پر کردن و عصب‌کشی یک دندان را پوشش می‌دهد.
ارزان‌ترین هزینه‌های دندانپزشکی در حال حاضر فقط مربوط به ویزیت و عکسبرداری است که بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد و بقیه هزینه‌های دندانپزشکی با اختلاف زیاد از این مبالغ تعریف شده‌اند. ساده‌ترین فرآیند درمانی یعنی کشیدن دندان در حال حاضر بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد که البته رقم آن با توجه به موقعیت دندان در دهان، متفاوت است. هزینه کشیدن دندان‌های قدامی ارزان‌تر و هزینه کشیدن دندان‌های خلفی و عقل بیشتر است.

جراحی دندان عقل هم وابسته به اینکه در نسج نرم یا نسج سخت است، بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و باز کردن آبسه درون دهان ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

برای درمان ریشه دندان بدون ترمیم هم نرخ‌های بالایی تعریف شده است. درمان ریشه یک کانال دندان ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و درمان ریشه چهار کانال بین یک میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

برای درمان مجدد ریشه باید پول بیشتری بدهید و برای درمان مجدد هر کانال معمولا ۵۰۰ هزار تومان به هزینه‌های پایه اضافه می‌شود. جرم‌گیری دندان ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، چسباندن روکش قبلی با چسب دندانپزشکی بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، تراشیدن دندان یا کامپوزیت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و پین معمولی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

پر کردن هر دندان هم بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد.

چرا هزینه‌های دندانپزشکی گران است؟
یکی از دندانپزشکانی که مایل به درج نامش نیست می‌گوید که بیشتر مواد و تجهیزات دندانپزشکی وارداتی است و چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. این در حالی است که افزایش هزینه‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به نفع هیچ دندانپزشکی نیست چرا که تعداد بیماران آنها را کاهش می‌دهد.

او تاکید می‌کند که در حال حاضر و با کاهش قدرت خرید مردم شمار بیماران نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است و بسیاری از بیماران که ناتوان از پرداخت هزینه‌ها هستند از پزشکان درخواست می‌کنند که دندان آنها را بکشند، این در حالی است که مشکل بسیاری از بیماران با پر کردن سطحی دندان حل می‌شود.

کاظم قبادی، دندانپزشک دیگری، درباره علت بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی توضیح داد: «در اینکه هزینه‌های دندانپزشکی بالا است، شکی نیست ولی باید در این مورد حقایقی روشن شود تا مردم این مشکل را از سوی دندانپزشکان نبینند. در واقع اگر مقایسه‌ای بین تعرفه‌های دندانپزشکی ایران و کشورهای دیگر داشته باشیم، در شرایط خدمات مشابه، تعرفه‌ها در ایران حدود یک بیستم قیمت جهانی است در صورتی که مواد و تجهیزات دندانپزشکی خیلی گران‌تر از کشورهای دیگر به دست دندانپزشکان ایرانی می‌رسد یعنی مواد و تجهیزات گران‌تر، تعرفه خیلی کمتر و خدمات مشابه با آنها و حتی در بسیاری موارد خدمات بهتر از آنها است.»

او همچنین گفت: «اگر مقایسه‌ای بین هزینه مواد و تجهیزات دندانپزشکی داشته باشیم در خود ایران طی ۵ سال اخیر، حداقل ۱۰ تا ۱۵ برابر قیمت‌ها افزایش داشته و واقعاً برای دندانپزشکان ایران در شرایط کنونی، سر پا نگه‌داشتن مطب، بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده است و دندانپزشکان باید ازیک‌طرف جوابگوی بیماران باشند و از طرف دیگر هزینه‌های سرسام‌آور مواد و تجهیزات را متقبل شوند. به قول ساده‌تر در شرایط کنونی، دندانپزشکان برای شرکت‌ها کار می‌کنند تا سود آنها را تضمین کنند.»

به ادعای این دندانپزشک در کشورهای پیشرفته و کشورهایی که بیمه دندانپزشکی همگانی دارند ویزیت دو بار در سال اجباری است و اگر فردی در وقت مقرر در مطب مشخص شده حضور پیدا نکند باعث ازدست ‌رفتن بیمه دندانپزشکی خواهد شد.

این دندانپزشک تاکید کرده است که در کشورهای توسعه‌یافته شرکت‌های قوی و بزرگ بیمه هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهند که این موضوع هم به نفع بیماران و هم به نفع پزشکان است.

افزایش ۵ تا ۱۰ برابری قیمت کالاهای دندانپزشکی
در همین زمینه قاسم صادقی، رئیس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم جهش هزینه‌های دندانپزشکی را تایید کرده و به فارس گفته است: «عدم پوشش خدمات دندانپزشکی در قالب بسته بیمه پایه دندانپزشکی علی‌رغم مصوبه هئیت وزیران در تاریخ یک آذر سال ۹۹ از سوی سازمان‌های بیمه‌گر که تاکنون اقدام موثری از سوی آنها انجام نشده است.»

او در پاسخ به اینکه چرا کنترلی بر قیمت و کیفیت خدمات دندانپزشکی نیست، توضیح داد: «متاسفانه ارز دولتی تجهیزات ومواد دندانپزشکی از مهر ماه ۹۸ قطع شده است بنابراین در طول دو سال گذشته موجب شده قیمت مواد و کالاهای دندانپزشکی از ۵ تا ۱۰ برابر افزایش داشته باشد که این مسئله فشار سنگینی را بر مراکز ارائه‌دهنده خدمات دندانپزشکی وارد می‌کند. در نتیجه شاهد افزایش قیمت خدمات دندانپزشکی هستیم.»

رئیس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: «عدم پوشش خدمات دندانپزشکی در قالب بسته بیمه پایه دندانپزشکی علی‌رغم مصوبه هئیت وزیران از سوی سازمان‌های بیمه‌گر از دیگر عوامل بروز این مشکلات است و عدم بازدارندگی قوانین موجود در حوزه برخورد با متخلفین یکی دیگر از عوامل بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی است که عملاً باعث شده افراد فاقد صلاحیت و غیردندانپزشکی که به صورت زیرزمینی و غیررسمی فعالیت دارند با ارائه خدمات بی‌کیفیت سبب آسیب رساندن به مراجعان و مردم شوند. لازم به ذکر است که از زمان تصویب قوانین وآیین‌نامه‌های فعلی بیش از سه دهه می‌گذرد و نیازمند به روزرسانی از سوی مجلس وهئیت وزیران است.»

بیمه درمان تکمیلی شاخه به شدت زیان‌ده صنعت بیمه
پوشش هزینه‌های درمانی دندانپزشکی توسط شرکت‌های بیمه در حالی مطرح می‌شود که فعالان صنعت بیمه می‌گویند که بیمه‌نامه شخص ثالث و بیمه‌نامه درمان تکمیلی به شدت زیان‌ده هستند و بخش اعظم زیان شرکت‌های بیمه‌ای به این دو رشته بیمه‌ای برمی‌گردد.

حمیدرضا حاجی‌اشرفی، کارشناس صنعت بیمه با اشاره به زیان سنگین بیمه‌های تکمیلی برای شرکت‌های بیمه‌ای گفته است: «مدتهاست که خیلی از مدیران، کارشناسان و خبرگان صنعت بیمه ازمجلس و دولت درخواست کاهش یا حذف هزینه‌هایی را دارند که از صنعت بیمه برای کمک به بودجه دولت درخواست می‌شود. زیرا این نوع هزینه‌هایی که به بیمه‎های اختیاری بازرگانی تعلق می‌گیرد باعث بالارفتن بهای تمام شده محصولات بیمه‌ای می‌شود و محصولات بیمه‌ای خود از نظر اقتصادی جزو محصولات بدون کشش وخارج از سبد خانواده در ایران تلقی می‌شوند با هر میزان افزایشی در بهای تمام شده این محصولات کشش فروش کاهش دارد.»

حاجی‌اشرفی توضیح داد: «دولت ازاین طریق ازصنعت بیمه برای بودجه کمک می‌گیرد ازسمت دیگر در زمانی که خسارت‌های عمومی یا طبیعی بزرگ اتفاق می‌افتد، ازمحل بودجه در نظر گرفته شده در ستاد بحران وقانون تنظیم مقرارات مالی دولت جبران می‌کند. این در حالی است که دولت می‌تواند با حذف این‌گونه هزینه‌های سربار نظیر، عوارض و ارزش افزوده به صنعت بیمه کمک کند تا به سمت تقویت و توسعه برود.»

او ادامه داد: «حد توانگری خیلی ازشرکت‌های بیمه سقوط کرده است و اگر این روند ادامه یابد به علت بالا بودن قیمت محصولات بیمه مردم استقبال نمی‌کنند وشاهد ورشکستگی شرکت‌های بیمه و از آن سو از دست دادن شرایط کاری نماینده‌های زیادی در این شرکت‌ها می‌شویم و این مغایر با سیاست اشتغال‌زایی دولت است.»

این کارشناس تاکید کرد: «یک تصوراشتباهی در مورد صنعت بیمه از گذشته تا کنون وجود دارد که صنعت بیمه یک صنعت پولسازاست و این تصور درکشورهای صنعتی درست است، اما شرکت‌های بیمه درایران به علت رقابت‌های ناسالم و ضعف در اقتصاد کلان و کاهش کشش فروش محصولات بیمه، از نظر مالی و حد توانگری بسیار ضعیف شدند.»

حاجی‌اشرفی افزود: «اتفاقی است که در واقعیت رخ داده است، اما هنوز در دیدگاه برخی از مقامات تصمیم‌گیرنده دولتی و مجلس این واقعیت عینی‌سازی نشده است و این نقطه ضعف به علت عدم اطلاع‌رسانی صحیح نهاد ناظر و شرکت‌های بیمه‌ای برند در بازار است.»

این کارشناس صنعت بیمه همچنین گفت: «مشکل اصلی به دلیل عدم وجود سندیکاهایی است که درماده ۷۵ قانون بیمه‌گری پیش‌بینی شده است، سندیکاهای کارگزاران و نمایندگان در کنار سندیکای بیمه‌گران می‌توانست این واقعیت‌های بازار بیمه را به صورت مرتب به مسولان تصمیم‌ساز کشورمنتقل کند و مانع ازاین‌گونه درخواست‌های حمایتی از صنعت بیمه برای بودجه و یا سازمان‌های دیگر شود.»

در واقع باید گفت که مشکلات قدرت خرید پایین بسیاری از بیماران ایرانی در بازار خدمات درمانی ریشه در چالش‌های صنعت بیمه دارد و به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت باید برای کاهش هزینه‌های درمانی بیماران همگام با صنعت بیمه به دنبال حل مشکلات و چالش‌های این بخش باشد.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: