کد خبر: ۲۹۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 27
می‌تواند باعث، کیفیت بهتر زندگی فردی و اجتماعی، کاهش سرعت انحطاط در شنوایی، کاهش ابتلا به آلزایمر در کم شنوایان شود.
شفاآنلاین>سلامت>کمبود سمعک مشکلی است که ناشنوایان و کم شنوایان با آن درگیر هستند، در این گزارش ما به بررسی علت این مشکل پرداخته ایم.
به گزارش شفاآنلاین:چند روز گذشته خبری در فضای مجازی از سوی کمپین حمایت از معلولان منتشر شد که از کمبود سمعک و قطعات آن خبر می‌داد اما گزارش‌های میدانی حاکی از این است که سمعک در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود و در در چند ماه اخیر واردات آن افزایش یافته است.

فروشندگان سمعک می‌گویند که مشکلی در تامین سمعک نداریم و فقط چند برند خاص است که دسترسی به آن محدود شده است.

۵۲۰ هزار ناشنوا و کم شنوا در کشور زندگی می‌کنند و سالانه ۱۵۰۰ ناشنوای جدید در کشور متولد می‌شود که نیازمند دسترسی به این دستگاه تقویت کننده صدا هستند اما هزینه بالای سمعک به دلیل عدم تخصیص ارز ترجیحی باعث شده است که ناشنوایان در خرید این وسیله با مشکل مواجه شوند و حتی در مواردی قید خرید آن را بزنند.

خبر کمپین

خدمات توانبخشی حسی در قانون حمایت از حقوق معلولان حذف شده است

حامد عابدین زاده، رئیس انجمن خانواده ناشنوایان ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره چالش‌های تهیه سمعک برای ناشنوایان و کم شنوایان گفت: در قانون حمایت از حقوق معلولان، مواردی که مربوط به جامعه ناشنوایان باشد، لحاظ نشده است، به طوریکه در ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان، خدمات توانبخشی حسی حذف شده است؛ به همین دلیل برای واردات سمعک، باطری و... ارز ترجیحی تخصیص داده نمی‌شود، این مورد علاوه بر تحریم‌ها، به چالش‌های تهیه سمعک اضافه شده است.

او افزود: انجمن ما بصورت مردم نهاد بین جامعه ناشنوایان و سازمان بهزیستی ارتباط برقرار می‌کند و خواسته جامعه ناشنوایان را به بهزیستی منتقل می‌کند. با توجه به اینکه عده‌ای از ناشنوایان و کم شنوایان از جاماندگان سمعک و باطری سمعک هستند که توسط بهزیستی تحت پوشش قرار نگرفته اند، این انجمن لیست جا ماندگان را جمع آوری و به سازمان بهزیستی ارائه داده است اما تا حالا خبری از اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور نشده است.

آموزش ناشنوایان

قیمت بالای سمعک در بازار آزاد باعث شده تا تعدادی از ناشنوایان، سمعک را از سبد خرید خود خارج کنند و استفاده از آن را به بعد موکول کنند، این امر باعث می‌شود عارضه‌هایی از قبیل کاهش شنوایی، کاهش قدرت تکلم در کم شنوایان، کاهش احساس اعتماد به نفس، افسردگی و تنش، کاهش حافظه و تمرکز بروز کند.

علاوه بر چالش‌های به وجود آمده در تهیه سمعک برای ناشنوایان و کم شنوایان، تامین باطری و تعمیر سمعک نیز به معضلی برای آنها تبدیل شده است، زیرا یا قطعات آن وجود ندارد یا به دلیل تاریخ مصرف گذشته بودن باطری‌های موجود در بازار باید مکرر آن را تهیه کنند.

به نظر می‌رسد با بررسی مجدد مصوبه حمایت از معلولان و رفع موانع واردات این محصول از قبیل تخصیص ارز ترجیحی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در کشور می‌توان این مشکل را حل کرد.

تاثیر سمعک در زندگی ناشنوایان

به دنبال عدم عملکرد صحیح حس شنوایی امکان وجود اختلالاتی، همچون سرگیجه‌های مکرر، فشار خون بالا، استرس، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و تنگی نفس، ضعف تعادل و پرخاشگری و دیگر صدمات روحی و جسمی وجود دارد. به همین علت از مهمترین فواید سمعک برای کم شنوایان، بهبود در کیفیت شنوایی در افراد و همینطور پیشگیری از عوامل نام برده شده است.

سمعک وسیله‌ای است که می‌تواند صدای گفتار را تقویت کرده و به کم شنوایان در راستای افزایش قدرت ارتباطی یاری رساند. همچنین می‌تواند باعث، کیفیت بهتر زندگی فردی و اجتماعی، کاهش سرعت انحطاط در شنوایی، کاهش ابتلا به آلزایمر در کم شنوایان شود.

با توجه به عمر کوتاه سمعک‌ها و مشکلاتی از قبلیل حساسیت، ضد آب نبودن و نیاز متناوب ناشنوایان و کم شنوایان که شمار کمی هم را شامل نمی‌شوند، باید دستگاه‌های متولی فکری برای برون رفت از این مشکل کنند.
برچسب ها: کمبود ، درمان ، سمعک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: