کد خبر: ۲۹۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 27
در هزینه های درمان پرداخت از جیب مردم به ۴۳ درصد رسیده است و این مشکل باید برطرف شود و این یک تکلیف است

شفاآنلاین>سلامت> چیزی نزدیک به 40 درصد سرپرستان خانوار در ایران از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند. اسماعیل گرجی‌پور، مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت رفاه چندی پیش در افتتاحیه همایش ایران، رفاه و تامین‌اجتماعی گفت که حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار سرپرست خانوار نیز تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند و این به این معناست که ۴۰ درصد جمعیت سرپرست خانوار ما تحت پوشش بیمه نیستند.

به گزارش شفاآنلاین: این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از بیمه‌شدگان ایرانی ناچار هستند بخش غالب هزینه‌های درمانی را از جیب خود بپردازند. موضوعی که دیروز مورد انتقاد وزیر بهداشت هم واقع شده است.

بازنشستگان در وضعیت هشدار خدمات درمانی
ماجرای کاهش قدرت خرید مردم ایران در بازار خدمات درمانی و بهداشتی آنجا نگران‌کننده می‌شود که تورم دو رقمی و صعود قیمت‌ها و در عین حال عقب‌ماندگی دستمزد از هزینه‌ها موجب شده است که بخش زیادی از مردم از پرداخت هزینه‌های درمانی ناتوان بمانند. در این میان وضعیت سالمندان ایرانی به عنوان قشری که بیشترین نیاز را به خدمات درمانی و مراقبتی دارند، در وضعیت ناگوارتری است. پیش از این سازمان تامین‌اجتماعی اعلام کرده بود که حدود 70 درصد از بازنشستگان این صندوق حداقل‌بگیر هستند و این به آن معناست که علاوه بر اینکه بخش قابل توجهی از مردم ایران از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار نیستند.

در همین زمینه مریم حسینی، سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران هم اخیرا گفته است که در بخش دولتی دانشگاهی ۷۲ درصد از بیمه شدگان اقشار نیازمند هستند.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که در حال حاضر ورشکستگی صندوق‌های بیمه و بازنشستگی به عنوان یکی از ابربحران‌های ایران نام گرفته است و در همین زمینه اسماعیل گرجی‌پور، مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت رفاه گفته است:«محاسبات نشان می‌دهد قریب به اتفاق صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی به لحاظ تعادل مالی در بلندمدت ناپایدار هستند.»

وزیر بهداشت: بخش اعظم هزینه درمان از جیب مردم می‌رود
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته بیمه سلامت با بیان اینکه بخشی از جامعه هنوز از بیمه درمانی برخوردار نیستند، در عین حال به افزایش هزینه های درمانی اشاره کرد و گفت: «در هزینه های درمان پرداخت از جیب مردم به ۴۳ درصد رسیده است و این مشکل باید برطرف شود و این یک تکلیف است.»

او گفت: «بیمه در همه دنیا موضوع موثری است و با توجه به رشد جوامع در بخش‌های مختلف مختلف، بیمه تبدیل به یک صنعت مترقی شده است و عمدتا در بیمه سلامت با توجه به رشد پزشکی و خدماتی که ارائه می‌شود و هزینه‌های هنگفت خدمات نظام سلامت، طبیعی است مردم بدون بیمه دچار مشکل شوند.»

وزیر بهداشت تاکید کرد: «بعد از انقلاب در تاریخ سوم آبان ۱۳۷۳ یک حرکت انقلابی تشکیل بیمه سلامت بود اما در طول این سالیان، نتایج مورد نیاز را به دست نیاوردیم و به تلاش بیشتری نیار داریم که خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم.»

عین‌اللهی ادامه داد: «پوشش جمعیت ما هنوز کامل نشده است و بخشی از جامعه از بیمه برخوردار نیستند؛ به ویژه در مناطق محروم رضایتی از این قضیه وجود ندارد و بخشی از جامعه تحت پوشش نیست. از طرفی در خدمت هم هنوز دچار مشکل هستیم و خدمت فراگیر نیست و نمی‌توانیم همه بیماری‌ها را پوشش دهیم و عمدتا در بیمه پایه کار می‌کنیم و متاسفانه برخی بیماری‌ها حالت کاتاستروف دارد و کسی که بیمار می‌شود باید همه زندگی اش را بفروشد تا بتواند از پس هزینه‌ها بربیاید.»

وزیر بهداشت گفت: «باید به سمتی برویم که به قول مقام معظم رهبری فرد بیمار فقط درد بیماری داشته باشد و مشکل هزینه نداشته باشد. این در حالی است که پرداخت از جیب بیماران به ۴۳ درصد رسیده است و این مشکل باید برطرف شود و این یک تکلیف است.»
عین‌اللهی تاکید کرد: «باید عدالت در دسترسی ایجاد شود. طرح‌های بزرگی در کشور داریم که مغفول مانده است.

به عنوان مثال طرح پزشک خانواده هنوز مغفول مانده است و هر حرکتی بدون پزشک خانواده برای ما موفقیت ایجاد نمی‌کند و در طرح تحول نظام سلامت در حالی که منابع ما پنج یا شش برابر شد اما پرداختی از جیب مردم افزایش یافته است و با تزریق منابع به تنهایی مشکل رفع نمی‌شود و نیاز به اقدامات عمده‌تر است.»

وزیر بهداشت همچنین گفت: «ما مشکلات زیادی در نظام سلامت داریم که بیمه‌ها می‌توانند کمک کنند. زیرا مراکز درمانی برای اینکه به منابع برسند و هزینه پرداخت شود؛ مجبور هستند هرکاری که بیمه می‌گوید، انجام دهند. بنابراین بیمه را به عنوان یک مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی می‌بینم که می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.»

او افزود: «فراموش نکنید که راه حل بسیاری از مشکلات بیمه‌ای بیماران ارتقا زیرساخت‌هاست. ما امروزه به سیستم جامع NHS نیاز داریم. ما نیاز به دیجیتال ریکوردینگ داریم و این زیرساخت‌ها می‌تواند بانک‌های اطلاعاتی مناسبی در اختیار سیستم درمان کشور قرار دهد تا به عنوان مثال به برنامه‌ریزی‌هایمان برای کنترل بیماری‌ها کمک کند. بنابراین ما باید به سمت خدمات دیجیتال برویم تا با دستیابی به اطلاعات و پیشگیری به موقع بتوانیم به جای آنکه همه هزینه‌ها را به درمان اختصاص دهیم، به بهداشت و پیشگیری هم توجه کنیم.»

عین‌اللهی ادامه داد: «حدود ۱۰۰۰ بیمارستان در کشور داریم که همه اینها می‌توانند نقاط پایلوت برای اجرای زیرساخت‌های هوشمند باشند. در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ ما خطاهای پزشکی است که جایی ثبت نمی‌شود. این در حالی است که نرم‌افزارهایی داریم که می‌تواند این اشتباهات را مشخص کند و کمک موثری برای مهار خطاهای پزشکی باشد و نظارت امروزه بیمه باید یک نظارت هوشمند و نرم افزاری باشد و بر فرایند درمان بیمار نظارت هوشمند داشته باشد.»
وزیر بهداشت تصریح کرد: «یکی از مشکلات ما در بیمه تزریق پول به بحث درمان است درحالی که برخی کشورها بخش بهداشت را هم در بیمه لحاظ می‌کنند تا بیمه تشویق شود با تاکید بر بحث پیشگیری از بروز بیماری‌ها بکاهد. بیمه باید پیوسته با وزارت بهداشت همراه باشد و وزارت بهداشت بدون بیمه نمی‌تواند کاری کند اما متاسفانه در کشور ما بیمه‌ها آنچنان که باید قوی نشده‌اند. در شرایطی که بیمه بهترین مکان نظارت و برنامه‌ریزی است‌.»

عین‌اللهی ادامه داد: « در حال حاضر نزدیک‌ ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که فقط مقاله منتشر می‌کند و اگر نیاز مردم را برطرف نکند به چه کار می‌آید؟ اگر بیمه را مرکز تحقیقاتی ببینیم مشکلات زیادی رفع می‌شود. تقویت بیمه‌ها از اهداف اصلی ما است.»

پیشنهاد تلفیق بخشی از بیمه پایه و تکمیلی
محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت هم در این نشست با اعلام درخواست پرداخت 100درصدی هزینه بیماری‌های خاص و صعب العلاج، گفت: «نگاه اصلی و مهم این است که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها کاری کنیم که پرداختی از جیب مردم کمتر باشد و پیشنهاد ما تلفیق بخشی از بیمه پایه و بیمه تکمیلی است.»

او توضیح داد: «سازمان بیمه سلامت به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه‌ای کشور پشتیبان نظام سلامت است و بیشتر از ۴۲ میلیون نفر مخصوصا افرادی که نیاز به کمک دارند تحت پوشش ما هستند. در بیمه روستاییان و پوشش همگانی ۸۰ درصد جمعیت کشور زیر پوشش این صندوق قرار دارند و همچنین سایر اقشار، خانواده شهدا، کارکنان دولت، عشایر و طیف وسیعی که نیاز به بیمه دارند از اتباع خارجی تا معتادان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.»

او ادامه داد: «در حداقل دو سال گذشته کار نسخه نویسی الکترونیکی را با همه مشقت‌ها پیش بردیم و در برخی استان‌هایی که کمترین امکانات را دارند مانند کردستان و کرمان نزدیک ۱۰۰ درصد پوشش نسخه نویسی الکترونیک در بخش خصوصی و دولتی داریم و خوشبختانه همکاری جامعه پزشکی و همراهی مردم با این طرح بسیار خوب بوده است.»
ناصحی همچنین گفت: «ما می‌توانیم با بازبینی فرآیندها و به روز کردن آنها می‌توانیم مصارف و منابع را ساماندهی کنیم و افتخار داریم یکی از بیماری ها به نام اوتیسم را تحت پوسش بیمه بردیم.»

او ادامه داد: «در همین راستا مجوز گرفتیم تا بیمه خدمات توانبخشی را در پنج دانشگاه به شکل پایلوت اجرا کنیم که این گام بزرگی است و به بیماری های صعب العلاج هم کمک های زیادی کردیم و امروز هم درخواستم این است که بتوانیم برای بیماری‌های خاص و صعب و العلاج ۱۰۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت کنیم و البته مکانیسم‌ها و طرح‌هایی داریم که اگر قوام یابد قادر خواهیم بود به بهترین نحو ممکن بیمه‌شدگان را تامین کنیم‌.»

ناصحی افزود: « نگاه اصلی و هدف مهم ما این است که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها کاری کنیم پرداختی از جیب مردم کمتر باشد و پیشنهاد ما تلفیق بخشی از بیمه پایه و بیمه تکمیلی است و ان‌شاءالله سازمان‌ها و بنیادهای حمایتی در کنار بیمه تکمیلی بیایند و در کنار بیمه آتیه‌سازان می‌توانیم به راحتی تمام هزینه‌های روستاییان را در این زمینه پرداخت کنیم.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: