کد خبر: ۲۹۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 26
هرگروه از انسانها براساس باورها وآداب منطقه‌ای وقومی، نوعی از روش زندگی را انتخاب کرده وبه آن عمل می‌نمایند

شفاآنلاین>سلامت> سبک زندگی یا life style در اواخر قرن بیستم توسط کلمن وبرخی از صاحبنظران علوم انسانی غربی مطرح گردید. روش لباس پوشیدن، غذا خوردن، روابط اجتماعی و سایر رفتارهای فرد را سبک زندگی می‌نامیم.

هرگروه از انسانها براساس باورها وآداب منطقه‌ای وقومی، نوعی از روش زندگی را انتخاب کرده وبه آن عمل می‌نمایند. همانگونه که هر منطقه و هرکشور برای انواع اغذیه، پوشاک و گفتار روش خاصی دارند، دیدگاه‌ها و تفکرات آن‌ها نیز برمبنای همین ویژگی‌ها متفاوت است. همانطور که اقلیم طبیعی زیستی بر روش زندگی اثر مستقیم وقطعی دارد؛ مثلا زندگی کوهستانی و یا جنگلی با زندگی در حاشیه کویر وسواحل دریا با یکدیگر متفاوت بوده وآثار گوناگونی بر روح وجسم انسانها می‌گذارد و لزوم رعایت سبک خاصی از زندگی را ایجاب می‌نماید. بسیاری از افراد گاهی روش زندگی افراد را با اجبار به نوع خاصی از زیست یکسان می‌دانند که کاملا غیر علمی و مفروض می‌باشد.

«کارتن خوابی» نوعی روش اجباری از زندگی است
که افراد بی‌خانمان واکثرا معتاد الزام به عادت به آن دارند. جالب اینجاست که چندی پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران کارتن خوابی افراد بی‌خانمان را نوعی از سبک زندگی قلمداد کرده و در مورد آن صحبت کرده اند. نمیدانم چه اجباری وجود دارد که عزیزان مسئول در مورد همه چیز حتی تخصصی اظهار نظر نمایند. این چندمین بار است که افراد دارای جایگاه اجتماعی وفرهنگی برخلاف دانش آسیب‌های اجتماعی حرف می‌زنند.

بله کارتن خوابی نوعی از سبک زندگی است اما چه کسی حاضراست به شکلی زندگی کند که دوری مردم از آن‌ها و نگاهی ترحم‌آمیز را به دنبال داشته باشد؟ باد و باران وسرما وگرما و گرد وغبار عوامل محیطی آزاردهنده کارتن خوابها هستند که هیچوقت نمی‌توانند با این عوامل کنارآمده و یا به آن‌ها عادت کنند وتنها چاره آن‌ها تحمل است وبس. البته بی‌خانمان‌ها در اکثر کشورها حضور دارند تقریبا ظواهر ورفتارهایشان در همه جا خیلی بهم شباهت دارند.

بارها طرح ساماندهی این اقشار رابه مسئولین محترم ونهادهای متولی تقدیم کرده‌ایم اما گرفتاریهای واجب‌تر اجازه رسیدگی به آن‌ها را نداده اند. تنها در دوران شهرداری رئیس محترم مجلس چاره موثری برای این قشر اندیشیده شد و اماکنی به نام گرمخانه برای اقامت اینگونه افراد در شب‌های سرد زمستان با یک شام وصبحانه مختصر وساده ایجاد شد. بهتر است شورای شهر تهران با تشکیل کارگروه آسیبهای اجتماعی مرکب از نخبگان دانشگاهی و بررسی واقعی وجدی آسیبهای اجتماعی همراه با ارائه راهکارهای کاربردی برای اولین بار قدم‌های اساسی در این محور بردارد. دعوت از نخبگان اجتماعی برای تبادل اطلاعات در زمینه‌های یاد شده و سایر ابعاد مطرح در موضوعات اجتماعی از ضروری‌ترین اقدامات است.

کودکان کار وخیابان، متکدیان و معتادین متجاهر اولین گروه از آسیب دیدگان اجتماعی هستند که شورای شهر مخصوصا کمیسیون اجتماعی این شورا باید بطور جدی در دستور کار قرار دهند وگرنه خیلی زود دیرشده و به زودی دوران عمر این شورا به پایان رسیده و باز تهران می‌ماند و آسیب‌های اجتماعی.مجید ابهری/ روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: