کد خبر: ۲۹۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 24
تاکید چندباره حاجی بابایی در صحن علنی مجلس بر کلید واژه «نظام مستقل پرداخت معلمان» به عنوان بیت الغزل یا شاه بیت رتبه‌بندی از آن جهت واجد اهمیت است که برای بودجه ریزان، سیاستگذاران و برنامه ریزان این پیام را به همراه دارد که باید حساب معلم را از قانون مدیریت خدمات کشوری سوا کرد.
شفاآنلاین>اجتماعی>موافقت چند روز پیش نمایندگان مجلس با پیشنهاد حاجی بابایی درباره عناوین پنج گانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم در تصویب ماده ۳ لایحه رتبه بندی معلمان را باید گام مثبتی در احیای منزلت اجتماعی آنان دانست.

 ممکن است گفته شود باید دید آخر شاهنامه چه اتفاقی می افتد؟!
پیش داوری در باره آخر این شاهنامه هنوز خیلی زود است باید منتظر نشست و دید پس از سالها پدر خوانده ها این رخصت را خواهند داد تا همزمان با اجرای رتبه بندی، مسیر جذب، نگهداشت و ارتقای شغلی معلمان اصلاح شده، یکبار برای همیشه راه آنها از دیگر کارکنان دولت جدا شده با قرار گرفتن در زمره استادان، پژوهش گران و فناوران، بساط استخدام های فله ای، سفارشی یا خرید خدماتی در ورود به آموزش و پرورش برای همیشه برچیده شود؟!
تاکید چندباره حاجی بابایی در صحن علنی مجلس بر کلید واژه «نظام مستقل پرداخت معلمان» به عنوان بیت الغزل یا شاه بیت رتبه‌بندی از آن جهت واجد اهمیت است که برای بودجه ریزان، سیاستگذاران و برنامه ریزان این پیام را به همراه دارد که باید حساب معلم را از قانون مدیریت خدمات کشوری سوا کرد. نمی توان با تکیه بر همان بخشنامه های قدیمی «مسیر ارتقاء شغلی مدیران و کارشناسان» دوباره همان عناوین قدیمی «مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی» را به اسم رتبه بندی به خورد فرهنگیان داد و مانند سال‌های ۹۴، با پرداخت چندرغاز فوق العاده ویژه سرشان را شیره مالید.
سال پایانی دولت دهم، به عنوان معاون وزیر، به مناسبت هفته بزرگداشت آموزش، به نشستی دعوت شدم که میزبان آن معاونان آموزشی دانشگاه های وزارت علوم تحقیقات و فناوری بودند. وقتی به اجمال گزارشی از پیش نویس نظام رتبه بندی معلمان را به نشست مذکور ارایه کردم برخی از مدعوین نام آشنا که اگر نامشان را ذکر کنم معلمان تعجب می کنند اعطای القاب یا نشان استادیاری، دانشیاری و امثال آن به ما معلمان را کسر شأن خود دانسته، آشکارا بر بنده خرده گرفتند که چرا باید این مراتب که از گذشته تا کنون فقط در انحصار  ما دانشگاهیان بوده در کنارشما «معلم الاطفال» بنشیند؟!
اتفاقا به یاد دارم  این عناوین  به مذاق رییس وقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز خوش نیامد، او نیز پیشنهاد دیگری داشت.
به همین سبب مصوبه اخیر مجلس را به فال نیک گرفته، آن را به مثابه برداشتن گامی بزرگ برای منفک شدن معلمان از قانون تبعیض آمیز مدیریت خدمات کشوری دانسته، امیدوارم مجلس یازدهم بانی این سنگ بنای مهم در احیای جایگاه و عظمت آموزش وپرورش دولتی در ایران باشد تا در کنار تلاش برای همترازی حقوق معلمان با اعضای هیات علمی دانشگاه ها، متر و میزانی نیز برای سنجش صلاحیت معلمان برپا شود تا آموزش وپرورش دیگر به هرقیمتی مجبور به جذب  بیکاران تحصیل کرده نباشد.

ابراهیم سحرخیز/معاون سابق متوسطه وزارت آموزش و پرورش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: