کد خبر: ۲۹۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 21
دغدغه همه ما پیش از مطالبات صنفی، باید ارائه مراقبت با کیفیت به مردم باشد.
شفاآنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: جذب و تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری، تعرفه خدمات پرستاری، فوق العاده خاص، بخشودگی مالیات در دوره کرونا، ایثارگری همکاران پرستار مبتلا به کرونا، پاداش مرخصی همکاران پرستار در دوره کرونا، اصلاح چارت و تسری معاونت به دانشگاه‌های علوم پزشکی از موارد و خواسته‌های جدی جامعه پرستاری است که در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین: نخستین نشست مدیران پرستاری کشور با حضور دکتر عباس عبادی، معاون جدید پرستاری وزارت بهداشت به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

دکتر عباس عبادی، در این نشست ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول و هفته وحدت، از خدمات مدیران سابق پرستاری در ستاد و در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی به ویژه دکتر مریم حضرتی، معاون سابق پرستاری تقدیر و تشکر و در ادامه گزارش اجمالی فعالیت های معاونت پرستاری را تشریح کرد. 

وی با اشاره به سفر اخیر خود به خوزستان و فارس، بیان کرد: در طول دو هفته گذشته وضعیت موجود و چالش‌ها با همکاری مدیران محترم پرستاری احصا شده و راهکارهایی نیز برای رفع موانع تعریف و اتخاذ شده است. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: جذب و تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری، تعرفه خدمات پرستاری، فوق العاده خاص، بخشودگی مالیات در دوره کرونا، ایثارگری همکاران پرستار مبتلا به کرونا، پاداش مرخصی همکاران پرستار در دوره کرونا، اصلاح چارت و تسری معاونت به دانشگاههای علوم پزشکی از موارد و خواسته های جدی جامعه پرستاری است که در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

عبادی افزود: موضوع جذب و تبدیل وضعیت پرستاران و تعرفه‌های خدمات پرستاری طی دو جلسه با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان اداری و استخدامی و نظام پرستاری برگزار شد و مقرر شد تعیین تکلیف پذیرفته‌شدگان آزمون بهمن ماه سال 1399 که فرایند گزینش آن به دلیل و لحاظ کردن امتیاز کرونا طولانی شد، در بازه زمانی یک ماهه و تا اواسط آبان سالجاری صورت پذیرد و افراد پذیرفته شده فعالیت رسمی خود را شروع کنند. 

وی در خصوص پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران نیز، گفت: پیگیری‌هایی در این خصوص صورت گرفته که منجر به صدور دستور ویژه‌ای از سوی مقام عالی وزارت شد و معاونت پرستاری و معاونت توسعه پیگیر این موضوع هستند. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت به ابتلای پرستاران به کرونا اشاره کرد و گفت: موضوع ایثارگری پرستارانی که دچار عوارض ناشی از ابتلا به کرونا شده‌اند، در دستور کار است. همچنین بخشودگی مالیات در دوره کرونا که خواسته پرستاران بوده و تقریبا افزایش حقوق آنان را تحت شعاع قرار داده نیز در حال پیگیری است.   

وی به آماده باش پرستاران در پیک های پی در پی کرونا و عدم امکان استفاده از مرخصی برای آنان اشاره کرد و افزود: پیشنهاداتی در این خصوص ارائه شده و در حال پیگیری است که پاداش مرخصی از 15 روز تا یک ماه به ازای هر سال برای پرستاران در نظر گرفته شود و اگر به هر علتی نتوانستند از مرخصی استفاده کنند، در سقف ذخیره مرخصی آنان لحاظ شود.

تلاش برای ایجاد معاونت پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص ایجاد معاونت پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی، عنوان کرد: این موضوع از موارد کلیدی خواهد بود که در این دوره آن را پیگیری خواهیم کرد. درحال حاضر در حال کار کارشناسی و مشورت با خبرگان برای احصا و توسعه وظایفی هستیم که باید در معاونت پرستاری باشد، اما در بخش‌های دیگری به آن پرداخته می‌شود. امیدوارم تا پایان سال بتوانیم مصوبه شورای معاونین در این خصوص را بگیریم و سپس به سازمان اداری و استخدامی کشور برسانیم. 

در ادامه این جلسه دکتر مریم رسولی - مدیرکل دفتر ارتقای سلامت معاونت پرستاری ضمن تشریح برنامه‌های در دست اقدام این دفتر، طرح پرستار پیگیر، توسعه کلینیک‌های آموزش سلامت در بیمارستان‌ها، کلینیک مراقبت تسکینی، مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل و گزارش نویسی پرستاری را از برنامه‌های مهم این دفتر دانست و گفت: موفقیت در این طرح‌ها مستلزم همکاری مدیران پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی است. 

وی ضمن قدردانی از سه دانشگاه شهید بهشتی، شیراز و بیرجند در اجرای پایلوت طرح پرستار پیگیر، افزود: نتایج و گزارشات طرح پرستار پیگیر خوشبختانه موفقیت آمیز بوده و نسخه سوم دستورالعمل این طرح هم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و سایر دانشگاه‌ها هم به تدریج این طرح را آغاز می‌کنند؛ چرا که پیگیری بیمار جزو وظیفه ذاتی پرستار است.

وی به توسعه کلینیک‌های آموزش سلامت در بیمارستان‌ها با مسئولیت پرستاران تاکید کرده و گفت: در هماهنگی که با معاونت بهداشت صورت گرفته، قرار است این کلینیک‌ها به مراکز جامع خدمات سلامت متصل شود و طرح پایلوت آن هم به زودی در دو دانشگاه اجرایی خواهد شد.  

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت معاونت پرستاری، آموزش را گام اول در راه‌اندازی کلینیک‌های مراقبت تسکینی دانست و تصریح کرد: از شورای آموزش مداوم مصوبه گرفته شده تا بتوانیم دوره‌های آموزشی لازم هم برای مراقبت تسکینی کودکان و هم بزرگسالان برگزار کنیم که این دوره‌ها به صورت مجازی در حال ضبط است و در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت. 

رسولی  در ادامه از تشکیل کارگروهی متشکل از دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران به همکاری سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: کنترل و ارزشیابی بیمارستان‌های کشور و اهتمام برای ارتقای کیفیت خدمات پرستاری که دغدغه همه ما به عنوان پرستار است، در دستور کار این کارگروه خواهد بود و نتایج آن به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد تا در سایر مناطق آمایشی نیز اجرایی شود. 

تشریح طرح خدمات بالینی در منزل

در ادامه این جلسه دکتر فلاح - رییس دانشکده پرستاری و مامایی قزوین نیز به تشریح طرح خدمات بالینی در منزل پرداخت.

وی گفت: در این طرح تمامی خدمات بیمارستانی جهت بیماران سرپایی مبتلا به کووید19 و بیمارانی که پس از ترخیص از بیمارستان همچنان نیازمند مراقبت های پرستاری در منزل هستند، با تعرفه دولتی در منزل انجام می شود.

در ادامه این نشست نیز مدیران پرستاری پیشنهادات، دغدغه‌ها و سوالات خود را مطرح کردند که توسط معاون، مدیران و کارشناسان معاونت پرستاری پاسخ داده شد. 

 در پایان جلسه، دکتر عبادی با جمع بندی مباحث مطرح شده بار دیگر بر همنوایی جامعه پرستاری تاکید کرد و گفت: دغدغه همه ما پیش از مطالبات صنفی، باید ارائه مراقبت با کیفیت به مردم باشد. 

وی ضمن یادآوری مسئولیت اجتماعی پرستاران و پاسخگویی اجتماعی آنها توجه به پرستاری جامعه‌نگر را ضروری خواند و گفت: حضور در کمیته اولیا و مربیان مدارس جهت ارتقای سواد سلامت دانش آموزان و تشویق دانش آموزان به عنوان همیاران سلامت، حضور در سراهای محله و خانه سالمندان ازجمله مواردی است که می‌توانیم پاسخگوی مسئولیت اجتماعی خود باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: