کد خبر: ۲۹۱۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 21
واکسن کووایران برکت اولین واکسن ایرانی بود که نخستین مرحله از کارآزمایی بالینی خود را در نهم دی‌ماه سال گذشته آغاز کرد. این واکسن ایرانی بر اساس پلتفرم ویروس کشته شده کرونا ساخته شده است

شفاآنلاین>سلامت> در حالی واکسن‌های تزریق شده کرونا در ایران از مرز 76 میلیون و 500 هزار دوز عبور کرده است که سهم واکسن‌های ایرانی در سبد واکسیناسیون کشور ناچیز است

به گزارش شفاآنلاین: از سال گذشته که اولین واکسن‌های ایرانی وارد کارآزمایی بالینی شدند تا امروز که بیش از 76 میلیون و 500 هزار دوز واکسن در کشور تزریق شده است، تنها دو واکسن ایرانی توانسته‌اند وارد چرخه واکسیناسیون کشور شوند که آنها هم سهم بسیار کمی از سبد واکسن را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که سه واکسن از 9 واکسن در دست تولید، مجوز مصرف اضطراری خود را گرفته و یک واکسن نیز در آستانه اخذ این مجوز است، سایر واکسن‌ها نیز سرنوشت نامشخصی دارند.

واکسن کووایران برکت و عده 50 میلیونی تولید واکسن
واکسن کووایران برکت اولین واکسن ایرانی بود که نخستین مرحله از کارآزمایی بالینی خود را در نهم دی‌ماه سال گذشته آغاز کرد. این واکسن ایرانی بر اساس پلتفرم ویروس کشته شده کرونا ساخته شده است. که پس از اتمام دو مرحله کارآزمایی بالینی و با سپری شدن سه هفته از مرحله سوم آزمایش انسانی خود موفق شد در خرداد ماه از وزارت بهداشت مجوز مصرف اضطراری بگیرد.

ورود این واکسن‌ به چرخه واکسیناسیون علی‌رغم صدور مجوز مصرف اضطراری با تاخیر آغاز شد. دلیل آنهم تولید پایین این واکسن بود. این علی‌رغم آن بود که محمد مخبر رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وعده تولید 50 میلیونی این واکسن را تا پایان شهریورماه داده بود. حجت‌الله نیکی ملکی سخنگوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در این رابطه اظهار کرد: «متاسفانه وعده ما برای تولید با کمی تاخیر محقق خواهد شد. برای این موضوع دلایلی وجود دارد، ازجمله اینکه مجوز واکسن برکت با بیش از یک ماه تاخیر نسبت به زمان وعده داده‌شده صادر شد.» نیکی‌ملکی بیان کرد: «شرایط کرونایی و شیوع سویه‌های جدید در برخی کشورها منجر به محدودیت‌های چندروزه پرواز از برخی مبادی شده که بخشی از تجهیزات خط تولید واکسن باید از آنها وارد می‌شد. علاوه بر همه اینها، تحریم‌ها باعث بروز شرایطی غیرقابل‌ پیش‌بینی شد که منجر به تاخیر نسبت به برنامه تولید واکسن از سوی ستاد شد. برای مثال فقط در یک مورد، تحریم‌ها منجر به شرایطی شد که مجوز صادرات برخی تجهیزات خط تولید با تاخیر نزدیک به یک ماه در کشور مبدا صادر شد. البته در فرایند تولید از این دست مسائل به صورت مکرر رخ داد که همه اینها منجر به اختلال در برنامه تولید ما شد.»

وی افزود: «واردات بخشی از تجهیزات هم با تاخیر انجام شد و به همین دلیل خط دوم و سوم تولید با تاخیر وارد مدار تولید خواهند شد.»

مصطفی قانعی عضو کمیته ملی واکسن نیز در این رابطه اظهار کرد: «وعده‌ای داده شده بود که این وعده با تاخیر درحال انجام است. یعنی بالاخره این واکسن چیزی نبود که صنعتش موجود باشد. صنعتش را آوردند و نصب و راه‌اندازی کردند و باید تولیدش شکل بگیرد. منتها تولید در زمان پیش‌بینی شده انجام نشد و با تاخیر درحال انجام است. بنابراین باید صبر کرد که خط دو و سه این واکسن به ظرفیتی که اعلام شده بود برسد و پس از آن دیگر کمبودی نخواهد داشت. بهتر است وعده‌ای داده نشود تا زمانی که محقق شود.»
در همان زمان بخشی از واکسن‌های تولید شده کووایران برکت نیز از سوی این تولیدکنندگان به دلیل برخی از مشکلات کنار گذاشته شدند. با این حال در پی آغاز پیک ششم کرونا و بحران این بیماری در سیستان و بلوچستان واکسن کووایران برکت عملا وارد چرخه واکسیناسیون شد و از آن روز به بعد در کنار واکسن‌های وارداتی در حال تزریق مراکز واکسیناسیون است. در حال حاضر نیز حدود 16 میلیون دوز از این واکسن تولید شده، 7 میلیون و 500 هزار دوز از این واکسن نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته ونزدیک 6 میلیون دوز نیز تزریق شده است.

رازی در جدال کسب مجوز از وزارت‌بهداشت
واکسن تولید شده کووپارس یا همان واکسن تولید شده توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز پس از واکسن کووایران برکت دومین واکسنی بود که مجوز کارآزمایی بالینی آن در اسفندماه صادر شد. کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت‌ترین پروتکل‌های داخلی درحال ساخت است. این موسسه از روش پروتئینی نوترکیب که از ایمن‌ترین واکسن‌ها است، برای تولید آن استفاده کرده است.

اگرچه این واکسن در سومین مرحله کارآزمایی بالینی خود قرار دارد اما به گفته مسعود سلیمانی، سخنگوی پروژه ساخت کووپارس هنوز خبری از صدور مجوز مصرف اضطراری آن نیست. وی کم لطفی سازمان غذا و دارو را دلیل عدم صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کووپارس خوانده است و به ایسنا گفت: «علی‌رغم مطالعات بسیار کامل فاز یک و دو این واکسن و علی‌رغم تزریق واکسن به ۱۴ هزارنفر در فاز سوم، هنوز مجوز مصرف اضطراری را صادر نکردند. هرچه صدور مجوز به تعویق بیفتد خسران برای مردمی است که از این واکسن محروم می‌شوند.»
سلیمانی صدور مجوز واکسن را از نظر اخلاقی و علمی منوط به اتمام فاز سوم و تصریح کرد: «وقتی سه ماه قبل به فلان واکسن مجوز می‌دهیم پس وزارت بهداشت باید با توجه به شرایط خاص تصمیم بگیرد. وقتی برای واکسن تولید مشترک ایران و کوبا ‌و ایران و استرالیا تصمیم گیری می‌شود و مجوز مصرف اضطراری صادر می‌شود چرا نباید برای واکسن کووپارس چنین اتفاقی بیفتد؟ با توجه به ارائه اطلاعات کامل از سوی ما به سازمان غذا و دارو، عدم صدور مجوز مصرف اضطراری کم لطفی است.»

در پی این خبر وزارت بهداشت در جوابیه‌ای به ایسنا گفته است که این وزارت‌خانه مجوز مصرف اضطراری واکسن کووپارس را در ۲۴ شهریور امسال به شرط ارائه و تایید گزارش میانی فاز ۳ صادر کرده، ضمن اینکه آخرین گزارش میانی مطالعه بالینی در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ به سازمان غذا و دارو ارائه شده است که برای تعیین اثربخشی واکسن، کافی ارزیابی نشده است.

پاستور اوج می‌گیرد
واکسن پاستوکووک که تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فلینای کوبا است، هم پس از واکسن‌های کووایران برکت و رازی سومین واکسنی بود که مجوز کارآزمایی بالینی خود را دریافت کرد. این واکسن تنها سومین مرحله از کارآزمایی بالینی خود را در ایران انجام داد و پس از آن نیز در هشتم تیرماه مجوز مصرف اضطراری آن صادر شد.

این واکسن نوترکیب هم همچون واکسن برکت، علی رغم صدور مجوز مصرف اضطراری به صورت کامل وارد چرخه واکسیناسیون نشد و تنها تعداد معدودی از جمله اصحاب رسانه حوزه سلامت توانستند سه دوز این واکسن را دریافت کنند. با این حال به گفته رئیس انستیتو پاستور چرخه تولید این واکسن نیز به راه افتاده و دوزهایی از این واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
علیرضا بیگلری، در نشست رسانه‌ای هفته گذشته خود در این رابطه گفت: « یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز از یک بچ بیش از شش میلیونی را تحویل وزارت بهداشت دادیم. حدود یک میلیون دوز از همین واکسن هم تقدیم وزارت بهداشت می‌شود. تولید و تحویل واکسن پاستوکووک طوری برنامه‌ریزی شده که به طور متوسط هفته‌ای حداقل یک میلیون دوز را داشته باشیم.»
وی یادآور شد: «این سیاست وزارت بهداشت است که تعیین می‌کند چگونه از این واکسن استفاده خواهد کرد. اگر عمدتا معطوف به کودکان شود که در این صورت دوز یادآور این واکسن را نیاز نخواهند داشت و به این ترتیب تعداد بیشتری واکسن یادآور برای کسانی که واکسن‌های دیگر را تزریق کرده‌اند در اختیار خواهیم داشت. به این ترتیب با برنامه‌ریزی به طرفی خواهیم رفت که تصمیم بگیریم کدامیک را بیشتر تولید کنیم؟ واکسن اصلی پاستوکووک یا یادآور؟ ولی فعلا برنامه این است که ماهانه چهار یا پنج میلیون دوز را تقدیم کنیم، با توجه به نیاز کشور این قابل ارتقا خواهد بود.»
رییس انستیتوپاستور همچنین درباره تولید پاستوکووک پلاس در ایران نیز گفت: «این واکسن نیز در کشور تولید شده که دوران قرنطینه را طی می‌کند و پس از طی مراحل، تحویل وزارت بهداشت می‌شود.»

آنگونه که از سخنان رئیس انستیتوپاستور بر می‌آید تولید این واکسن در مسیر خود افتاده است و به احتمال زیاد در ماه‌های آینده دوزهای بیشتری از این واکسن در چرخه واکسیناسیون وارد می‌شود.

واکسن فخرا توقف تولید یا دپو؟
واکسن فخرا نیز چهارمین واکسن ایرانی که از سوی سازمان سهند وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شد. این واکسن نیز که برمبنای ویروس کشته شده است مرحله سوم کارآزمایی بالینی خود را در شهریورماه آغاز کرد.
در حالیکه قراربود این واکسن نیز مجوز مصرف اضطراری خود را دریافت کند، خبر توقف تولید آن به دلیل عدم استقبال وزارت بهداشت منتشر شد با این حال احمد کریمی‌نیا مدیر پروژه واکسن فخرا به برنا گفت: «برنامه‌ریزی شده است اگر وزارت بهداشت واکسن فخرا را خریداری نکرد، پروژه واکسن سازی را خاتمه دهیم و به سراغ کار دیگری برویم.» کریمی ادامه داد: «قرار نیست در حال حاضر پروژه ساخت واکسن فخرا را نیمه کاره رها کنیم؛ بلکه قرار است واکسن‌ها تولید و انبار شود و اگر مجدد وزارت بهداشت درخواست داشت ما مجدد واکسن فخرا را تولید خواهیم کرد.»
مدیر پروژه واکسن فخرا درباره فروش واکسن فخرا به کشورهای دیگر تصریح کرد: «ما باید برای فروش واکسن به کشور‌های دیگر مطالعات را به پایان برسانیم و مجوز های لازم را دریافت کنیم و درصورتی می‌توان این واکسن را فروخت که این واکسن با مجوز وزارت بهداشت تایید شده باشد.»
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر یک میلیون دوز واکسن فخرا آماده ارائه به وزارت بهداشت است، یادآور شد: «مطالعه فاز سوم واکسن فخرا هنوز به پایان نرسیده است و در این مرحله نیز ما به چالش‌هایی برخوردیم.»

نورا همچنان در دست مطالعه
واکسن نورا نیز که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و معاونت علمی ریاست جمهوری ساخته شده است همچنان در مرحله دوم کارآزمایی بالینی خود قرار دارد. به گفته حسن ابولقاسمی رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، مقاله مرحله اول مطالعه کارآزمایی بالینی این واکسن برای تایید به مراجع ذی‌ربط ارسال شده است. مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن نورا صورت گرفت و در فاز دوم 300 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.

واکسن اسپایکوژن اولین واکسن بخش خصوصی
این واکسن که تولید مشترک ایران و استرالیا است نیز در سومین مرحله از کارآزمایی بالینی خود قرار دارد و توانسته است مجوز مصرف اضطراری خود را از سازمان غذا و دارو دریافت کند. هنوز جزئیاتی در مورد خط تولید این واکسن و زمان ورود به سبد واکسیناسیون کشور منتشر نشده است. این واکسن، محصول مشترک شرکت‌های «سیناژن» ایران و «وکسین» استرالیا است که فاز اول مطالعات بالینی آن در استرالیا و فازهای دوم و سوم آن در ایران انجام شده است.

دیگر واکسن‌های ایرانی
واکسن mRNA رناپ هم در انتظار دریافت مجوز کارآزمایی فاز دوم خود است. به‌گفته مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا، این واکسن پرونده‌اش را تحویل داده و ایراد‌هایی از آن گرفته شده که با رفع این ایرادها، مجوز‌های لازم صادر خواهد شد. اسویک واکسن دیگری با پلتفرمی مشابه برکت و سینوفارم که در انتظار صدور مجوز از سوی سازمان غذا و دارو برای شروع کارآزمایی بالینی فاز یک خود است. درباره این واکسن هم با وجود تاخیر در آغاز کارآزمایی‌های بالینی و همان چالش‌های کمبود جمعیت داوطلب، ظرفیت ادغام و دریافت مجوز‌های زودهنگام به‌دلیل پلتفرم‌های مشابه مطرح می‌شود. در نهایت نهمین واکسن ایران، وکتورال هم دیگر واکسنی است که هنوز کارآزمایی‌های مرحله جانوری (پری‌کلینکال) آن به پایان نرسیده است.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: