کد خبر: ۲۹۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 20
متاسفانه طرحی که در دوره قبلی مجلس مبنی بر افزایش سن قانونی ازدواج برای دختران از ۱۳ سالگی به ۱۵ سالگی ارائه شده بود رای کافی نیاورد و به تصویب نرسید و در حال حاضر سن قانونی ازدواج برای دختران همان سیزده سال است

شفاآنلاین>سلامت> در آستانه هفته سلامت زنان، خبری از سوی سازمان ثبت احوال کشور منتشر شده که قابل تعمق، تکان‌دهنده و نگران‌کننده است: «از ۳۰ اسفند ۹۹ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۰ تعداد ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله در مناطق مختلف کشور متولد شده‌اند…»!

قبل از هر چیز باید این گزاره علمی را یادآوری کرد که بارداری و زایمان در این حیطه سنی، چه برای این مادر- کودکان و چه برای فرزندان آنها پرخطر خواهد بود.

متاسفانه طرحی که در دوره قبلی مجلس مبنی بر افزایش سن قانونی ازدواج برای دختران از ۱۳ سالگی به ۱۵ سالگی ارائه شده بود رای کافی نیاورد و به تصویب نرسید و در حال حاضر سن قانونی ازدواج برای دختران همان سیزده سال است و حتی از ۱۰سالگی نیز با اجازه پدر ازدواج این کودکان مجاز شمرده می‌شود!

طبق آمار سازمان ثبت احوال، بیشترین تولد این کودکان در استان سیستان و بلوچستان بوده که از محروم‌ترین استان‌های کشور است و درصورت تداوم شرایط دشوار اقتصادی در کشور و فشارهای ناگزیر وارده به طبقات کم‌درآمد و گسترش فقر، بیم آن می‌رود که در سال‌های آینده شاهد آمارهای بالاتر و زندگی‌های از‌دست‌رفته بیشتری باشیم.

اکنون زمان آن است که جامعه فرهیختگان کشور و همچنین نمایندگان محترم مجلس و سایر مسوولان ذی‌ربط برای حل این معضل مهم اجتماعی تدبیری بیندیشند چراکه نه تنها زندگی طبیعی و اجتماعی این مادر-کودکان در خطر است بلکه سلامت و جان آنها نیز در معرض تهدید جدی خواهد بود. دکتر مریم میکانیک/ عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصین زنان و زایمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: