کد خبر: ۲۹۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۵ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 19
مریم فولادی اظهار کرد: آنچه از رسانه‌ها و تلویزیون پخش می‌شود بر فرهنگ و سبک زندگی یک جامعه اثرگذار است و ارزشها، باورها و رفتار افراد نیز از همین مسیر شکل می‌گیرد.

شفاآنلاین>اجتماعی>یک مشاور با اشاره به الگو گیری کودکان از مفاهیمی همچون خیانت، اعتیاد و یا خشونت که در سریال‌ها و فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شود، گفت: درحالی کودکان مشاهده‌گران عالی هستند که مفسران خوبی نیستند و از این رو لازم است والدین هنگام تماشای تلویزیون در کنار کودکان بوده و نظارت لازم را داشته باشند و در انتخاب برنامه‌ها و فیلم‌ها و سریالهایی که کودکان تماشا می‌کنند احتیاط بیشتری به خرج دهند.

به گزارش شفاآنلاین:مریم فولادی  با بیان اینکه کودکان از شخصیت‌های تلویزیونی تقلید می‌کنند، اظهار کرد: آنچه از رسانه‌ها و تلویزیون پخش می‌شود بر فرهنگ و سبک زندگی یک جامعه اثرگذار است و ارزشها، باورها و رفتار افراد نیز از همین مسیر شکل می‌گیرد. بنابراین والدین باید دقت بیشتری بر رفتار خود و آنچه برایشان ارزش محسوب می‌شود؛ داشته باشند چراکه از همان ابتدای کودکی  ارزشها درونی می‌شوند و افراد بر اساس همان ارزشهای درونی شده رفتار می‌کنند.

این مشاور تاکید کرد: کودکان هر چیزی را که می‌بینند درونی می‌کنند برای مثال در فیلم‌ها و سریالها، شخصیت‌های مهاجم و در عین حال جذاب و دوست داشتنی در مقایسه با شخصیت مهاجم خشن یا غیر جذاب، الگوی رفتاری قوی تری برای کودکان محسوب شده و کودکان با تقلید از این شخصیت‌ها خشونت را در رفتار خود بروز می‌دهند.

وی افزود: برخی تحقیقات نشان داده کودکانی که در بیشتر ساعات روز در حال تماشای تلویزیون هستند، از اختلالات رفتاری، اضطراب، افسردگی و پرخاشگری بالاتری نسبت به سایر کودکان برخوردارند. از سوی دیگر متاسفانه امروزه تماشای تلویزیون جایگزین فعالیت‌های ذهنی کودکان و منجر به انفعال آنها و تنبلی ذهنی و تشویق به رفتارهای خشن در کودکان شده است.

فولادی در این راستا به والدین توصیه کرد: لازم است والدین به محدوده سنی که هر سریال و برنامه تلویزیونی دارد توجه داشته و بر اساس آن محدوده سنی برنامه‌هایی که کودکان می‌توانند تماشا ‌کنند را انتخاب کنند. همچنین والدین باید برای تماشای فیلم و سریال کودکان در طول روز نظیر هر فعالیت دیگری زمان مشخصی تعیین کنند تا در آن زمان مشخص کودکان این برنامه‌ها را تماشا کنند.

این مشاور همچنین در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه والدین باید هنگام تماشای تلویزیون کنار کودک بوده و نظارت لازم را داشته باشند، درباره فعالیت‌هایی که می‌توانند جایگزین تماشای تلویزیون برای کودکان شوند، تصریح کرد: والدین باید توجه داشته باشند که در طول روز فعالیت‌های مختلفی را در برنامه روزانه کودکان بگنجانند. کتاب خواندن یکی از این فعالیت‌های مفید برای کودکان محسوب می‌شود که اگر والدین بتوانند کودک را به خواندن کتاب عادت دهند می‌توانند به راحتی زمان تماشای تلویزیون کودک را کنترل کنند چراکه با خواندن کتاب مورد علاقه کودک می‌توان توجه او را به رفتاری غیر از تماشای تلویزیون جلب کرد و اینگونه کودک مجاب می‌ شود تماشای تلویزیون را کنار بگذارد. در واقع باید با سرگرم کردن کودک توجه او را از تلویزیون برداشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: