کد خبر: ۲۹۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 19
اسنپ که پیش از این با گارد بسته رانندگان سنتی و آژانس‌های تاکسی تلفنی مواجه شده بود این بار برای جا انداختن خدمات پزشکی آنلاین کمر بسته و تا امروز زیر بار مخالفت‌های متعدد نهادهای مختلف با فعالیت‌های پزشکی خود نرفته است.

شفاآنلاین>سلامت> محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو: اسنپ دکتر و امثال آن، عملکرد افتضاحی داشته و ناصرخسرو را به فضای مجازی آورده‌اند

به گزارش شفاآنلاین: ویزیت آنلاین پزشکان و روانپزشکان و روانشناسان پدیده تازه این روزهای فضای مجازی در ایران است. پدیده‌ای که البته با دست‌اندازها و سنگ‌اندازی‌های فراوانی هم روبرو بوده است.

اسنپ که پیش از این با گارد بسته رانندگان سنتی و آژانس‌های تاکسی تلفنی مواجه شده بود این بار برای جا انداختن خدمات پزشکی آنلاین کمر بسته و تا امروز زیر بار مخالفت‌های متعدد نهادهای مختلف با فعالیت‌های پزشکی خود نرفته است.

قرار نیست ناصرخسرو در فضای مجازی پخش شود
محمدرضا شانه‌ساز، رییس کل سازمان غذا و دارو دیروز در در حاشیه گردهمایی معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بازار آنلاین دارو و خدمات پزشکی را مورد انتقادات جدی قرار داد و به طور مشخص فعالیت اسنپ دکتر را هم شانه بازار سیاه دارو در فضای مجازی قرار داد و نسبت به آن انتقاد کرد.

او گفت: «قرار نیست ناصرخسرویی را که سالها با آن مبارزه کردیم، در بستر مجازی پخش کنیم و غیرقابل کنترل باشد.»

شانه‌ساز توضیح داد: «همانطور که بسیاری از اقلام در فضای مجازی عرضه می‌شود و فروش می‌رود، این موضوع در حوزه اقلام سلامت‌محور هم باید ساماندهی شود که دارو در آن‌ها جزو آخرین قلم‌ها خواهد بود. برخی نظرشان نقض کلی فروش اینترنتی کالاهای سلامت‌محور است و گویا اصلا چنین پدیده‌ای وجود ندارد و عده‌ای هم می‌گویند بی مهابا و عنان گسیخته باید در فضای مجازی فروخته شود که هر دو اینها اشتباه است.»

او در ادامه تاکید کرد: «اسنپ دکتر و ... بسیار افتضاح در این زمینه کار کردند. به طوری که یکسری اقلام غیرمجاز را می‌فروشند و گویی کار ناصرخسرو وارد فضای مجازی شده است. به عنوان مثال ما داروی سقط جنین را با زحمت فراوان ساماندهی کردیم، حالا فرد با یک تلفن داروی سقط را درب خانه‌اش تحویل می‌گیرد، این درست نیست. این همان کسانی هستند که می‌خواهند اقلام سلامت را بی‌بندوبار به صورت اینترنتی بفروشند و از آن سمت هم عده‌ای هم می‌خواهند کلا تعطیل کنند و بگویند هیچ قلم سلامت محوری نباید به صورت اینترنتی فروخته شود که این هم اشتباه است. ما باید حتما دارو، مکمل و اقلام اینچنینی را از داروخانه تامین کنیم و حتما باید از شبکه رسمی توزیع تامین شده باشد و شناسنامه‌دار باشد.»

ادعای تهدید سازمان غذا و دارو توسط اسنپ دکتر
البته این نخستین باری نیست که سازمان غذا و دارو به مخالفت جدی با اسنپ دکتر می‌پردازد و همین چند وقت پیش سازمان غذا و دارو اعلام کرد که پلتفرم ‌های دیجی‌‌کالا و اسنپ دکتر سلامت مردم را تهدید می‌کند. پایگاه اطلاع رسانی این سازمان روی خروجی خود منتشر کرد که جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان غذا و دارو، نظام پزشکی، اتاق ایران، دبیر کمیته حمایت از کسب و کار، اتحادیه واردکنندگان مکمل و دیجی‌کالا و اسنپ دکتر درخصوص عرضه مکمل‌‌ها در پلتفرم‌‌های مذکور برگزار شده است و در جریان این جلسه علی‌رغم توضیحات نماینده سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی در خصوص تخصصی بودن عرضه مکمل و دارو و خطرات احتمالی ناشی از بی‌قانونی و تخلف‌های انجام شده در بستر دو پلتفرم دیجی‌‌کالا و اسنپ ‌دکتر، اصرار بر عدم نیاز به مجوز سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت، ادامه داشت.

این پایگاه اطلاع‌رسانی نوشت که مطابق تبصره ۳ ماده ۳ قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارو و مواد خوراکی و آشامیدنی، کلیه فرآورده‌ های تقویتی، ویتامین‌ها و غیره که فهرست آن توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام و منتشر می‌شود، جزو اقلام دارویی است و محل عرضه آنها صرفا باید داروخانه باشد و موضوع تقلب و عرضه خارج از قیمت متعارف مکمل‌ها در این دو پلتفرم مورد تاکید قرار گرفته و تخلفات مذکور خلاف تبصره ۵ ماده ۵ قانون ۱۳۳۴ یادآوری شد.
در ادامه پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو در ادعایی عجیب نوشت که با یادآوری مواد قانونی به مالکان این پلتفرم‌ها «متاسفانه مواضع نمایندگان پلتفرم‌‌های دیجیتال به سمت تهدید تغییر کرد.» همچنین این پایگاه اطلاع‌رسانی نوشته است که تغییر موضع نمایندگان این پلتفرم‌ها به آنجا رسیده که نمایندگان این دو پلتفرم مدعی شوند که با توجه به عدم همکاری سازمان غذا و دارو و سختگیری‌های موجود در این سازمان باید به دنبال دریافت مجوز از محل دیگری بود!

فروش دارو و ویزیت پزشکان و روانپزشکان ممنوع
البته گرفتاری برای اسنپ دکتر به توزیع دارو و مکمل‌های دارویی محدود نمی‌شود و چند وقت پیش سازمان نظام روانشناسی کشورهم خدمات‌دهی مشاوره و روانشناسی توسط اپلیکیشن اسنپ را غیرقانونی دانست و رئیس آن مدعی شد که برخی افرادی که در این پلتفرم‌ خدمات مشاوره و روانشناسی ارائه می‌دهند حتی روانشناس نیستند و این موضوع تخلف است.
اما اسنپ در جوابیه‌ای اعلام کرده است که تمام روانشناسان و مشاوران اسنپ دکتر دارای مجوز لازم برای ارائه خدمات هستند و صحت مدارک آن‌ها پیش از شروع فعالیت بررسی شده است.
به جز این در پانزدهم بهمن سال گذشته هم یکی از مدیران سازمان غذا و دارو اعلام کرد که توزیع دارو به وسیله اسنپ اقدامی غیرمجاز است چرا که موجب می‌شود داروی اشتباه یا غیرمجاز یا دارویی بدون نظارت مسئول فنی به دست مردم برسد.

البته ظاهرا به هیچ داروخانه‌ و اپلیکیشنی برای توزیع و فروش دارو به روش اینترنتی مجوز توزیع دارو داده نشده است و البته دشواری نظارت بر توزیع دارو در اینترنت را یکی از دلایل این مساله اعلام می‌کنند. هرچند که اسنپ هم در بیانیه‌های خود اعلام کرده است که فروشنده‌های دارو آنلاین در اسنپ، در شرایط فروش فیزیکی مجوزهای لازم را گرفته‌اند.

علاوه بر این و با وجود آنکه همه‌گیری کرونا باعث شد که بسیاری از خدمات آنلاین شوند اما ویزیت آنلاین همچنان خط قرمز ماند و با اینکه اسنپ دکتر اعلام کرد که با ارسال نامه‌ای به مسئولان ذی‌ربط درحال پیگیری موضوع از طریق وزارت بهداشت است، اما خدمات پزشکی آنلاین هم با بهانه‌هایی مانند نبود نظارت مناسب روی فعالیت‌های پزشکان و بیماران، غیرقانونی اعلام شد.
چرا پزشکان از بازار خدمات آنلاین محروم باشند؟

در این میان موافقان ویزیت آنلاین پزشکان در ایران می‌گویند که این پدیده سالهاست در کشورهای مختلف تجربه می‌شود و صفوف بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را کوتاه کرده است. برخی از آنها به ساختار نظام پزشکی در کشورهایی مانند انگلیس اشاره می‌کنند و می‌گویند که ویزیت‌های اولیه و بررسی مدارک پزشکی افراد در بسیاری از کشورهای پیشرفته به صورت آنلاین است و بیماران در صورت داشتن علایم حاد و مشکلات جدی‌تر به صورت حضوری به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

رضا الفت‌نسب، رئیس انجمن کسب و کارهای اینترنتی یکی از این افراد است. او می‌گوید که مخالفت و سنگ‌اندازی جلوی پدیده‌های تازه در ایران و کسب و کارهای آنلاین سابقه‌ای طولانی دارد و به جای این مسایل دولت بهتر است که پروتکل‌های استانداردی که مطابق با الگوی کشورهای پیشرفته است برای فعالیت پزشکان آنلاین فراهم کند.

او همچنین تاکید می‌کند: «ویزیت پزشکان در پلتفرم‌های آنلاین باعث می‌شود که دسترسی پزشکان جوان و پزشکان با امکانات مالی کمتر به بازار خدمات درمانی ساده‌تر شود و این مساله باعث ایجاد عدالت اجتماعی است. ضمن اینکه پزشکان بدون محدودیت جغرافیایی می‌توانند به بیماران خود در سراسر مناطق، شهرها و حتی کشورهای دیگر دسترسی داشته باشند و در واقع من متوجه نمی‌شوم که چرا باید جامعه پزشکی از دسترسی به خدمات بازار آنلاین منع شود؟»
نمی‌دانیم چه کسی با ID پزشکان ویزیت می‌کند!

مخالفان این پدیده هم دلایل خاص خود را دارند. محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی که یکی از مخالفان سرسخت اسنپ دکتر است، درباره دلایل مخالفت خود به ایرنا گفته است: « پزشکان از این راه فقط مجاز به مشاوره هستند و نباید معاینه و تجویز دارو برای بیمار داشته باشند. زیرا تشخیص بیماری از راه دور و بر اساس گفتگو برای پزشکان بسیار دشوار است و اینکه بخواهند بر اساس این تشخیص‌ها دارو هم تجویز کنند، اشتباه پشت اشتباه است.»
او همچنین می‌گوید: «آیا صفحه و ID واتس‌آپ یا اینستاگرام یا تلگرام یک پزشک توسط خود او اداره می‌شود یا کسی دیگر هم از آن استفاده می‌کند. همه می‌دانیم که اینها می‌توانند تکثیر شده و روی چند سیستم اجرا شود. برای همین در چنین شرایطی احراز هویت پزشک سخت است.»

جهانگیری می‌افزاید: «پس از در نظر گرفتن این شروط، ویزیت باید در مورد یک موضوع خاص صورت گیرد، به عنوان نمونه من بیماری دارم که دیابت دارد و قند خون او را کنترل می‌کنم. روی قند او می‌توانم ویزیت از راه دور داشته باشم، آزمایش‌های او را ببینم و براساس آن بگویم مثلا باید تعداد واحد انسولین بالا برود. حالا اگر این فرد در مشکل دیگری که من بر آن اشراف ندارم از من سوالی کند؛ مثلا همین بیمار زمین خورده و پای او زخمی شده باشد، نمی‌توانم او را با این مشکل، از راه دور ویزیت کنم. بلکه باید حتما حضوری معاینه شود و براساس شواهد عینی مشکل او پیگیری شده و تجویز لازم انجام شود.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: