کد خبر: ۲۹۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 19
سازنده‌های واکسن تا حدودی اعتماد مردم را جلب کردند و به طور کلی سلایق انسان‌ها متفاوت است

شفاآنلاین>سلامت> دکتر مسعود یونسیان دبیر کمیته تخصصی اپیدمیولوژی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه با توجه به واردات انبوه واکسن آیا به واکسن‌های داخلی هم نیاز پیدا می‌کنیم یا خیر می‌گوید: به نظرم در سه صورت ممکن است به واکسن‌های داخلی نیاز پیدا کنیم؛ یکی اینکه واردات واکسن داخلی کفاف جمعیت ایران را ندهد و دیگر اینکه واکسن‌های داخلی را برای دوز یادآور مورد استفاده قرار دهیم و در نهایت اینکه حتی در صورت دسترسی به واکسن‌های وارداتی هم اگر واکسن‌های داخلی به اندازه کافی تولید شوند و مستندات کافی درخصوص اثربخشی و ایمنی آنها منتشر شده باشد، می‌شود به جای ورود واکسن خارجی، از تولیدات داخلی استفاده کرد.

به گزارش شفاآنلاین: وی با اشاره به صادرات واکسن‌های داخلی اظهار کرد: بحث صادرات واکسن بستگی به قیمت، ارائه مقالات و مستندات کافی است. حتی اگر مقالاتی هم درخصوص واکسن‌ها چاپ نشد، باید گزارش قانع‌کننده و دقیقی ارائه شود. زیرا سازمان غذا و دارو براساس مقالات داوری نمی‌کند و داوری آنها همانند یک مجله است.

بنابراین امکان صادرات واکسن مقدور است اما بستگی به سیاست و چگونگی به دست‌گیری بازار است. بنابراین در این وضعیت موضوع علمی نیست بلکه رقابت بین قیمت‌های واکسن است. در هر صورت عدم‌تایید سازمان بهداشت جهانی به معنای غیرایمن و ناکارآمدی واکسن نیست ولی سطح استاندار واکسن‌های مورد تایید سازمان باید بسیار بالا باشد تا اطمینان آنها را جلب شود.

دکتر یونسیان درخصوص اینکه آیا سازندگان واکسن داخلی توانستند اعتماد عموم عام را جلب کنند یا نه بیان کرد: سازنده‌های واکسن تا حدودی اعتماد مردم را جلب کردند و به طور کلی سلایق انسان‌ها متفاوت است.

چه‌بسا برخی‌ها به واکسن‌های داخلی اعتماد بیشتری دارند ولی برخی‌ها هم برعکس، بر این باورند محصولی که در خارج از کشور ساخته می‌شود دارای کیفیت بیشتری است. در نتیجه به نظر می‌رسد آنچه تاکنون تولید و تحویل داده شده تزریق شده است. بنابراین همانند هر محصول دیگری که نمونه خارجی و داخلی آن در بازار وجود دارد و هر یک مشتری خاص خودش را دارد، واکسن‌های داخلی هم در بازار مورد توجه مردم قرار گرفتند.

وی در مورد رد مقاله‌های علمی به دلیل تحریم‌ها گفت: تاکنون مقاله‌هایی بوده که به دلیل تحریم‌ها داوری نشده است ولی این موارد به شکل پراکنده و استثنایی است. با این حال بنده به واسطه ارسال مقاله‌ها در جامعه علمی بین‌المللی چنین تجربه‌ای نداشتم که مقاله‌ام به دلیل تحریم‌ها داوری نشود. اما اینکه برخی می‌گویند به دلیل تحریم مقاله‌های علمی رد می‌شود، پذیرفتنی نیست زیرا ممکن است آن مقاله قانع‌کننده نباشد. در هر صورت نپذیرفتن مقاله‌ها روند پروژه را ماه‌ها یا سال‌ها به تعویق می‌اندازند اما به نظرم این امر ناشی از روال جاری است و مختص به ایرانی‌ها نیست.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: