کد خبر: ۲۹۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 18
باید همه افراد در وضعیتی باشند که به خدمات مناسب درمان روان دسترسی کافی داشته باشند تا به لحاظ عملکردی در وضعیت مناسبی قرار گیرند
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از کاهش بهره‌مندی اقشار جامعه از خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص در حوزه روان خبر داد و گفت: اختصاص یارانه‌های مستقیم برای ارایه خدمات مربوط بهداشت روان برای همه اقشار جامعه ضروری است. 
 به گزارش شفاآنلاین:دکتر جمال شمس افزود: با توجه به اهمیت بهداشت روان هرسال از سوی سازمان جهانی بهداشت یک هفته به این موضوع اختصاص می یابد و شعاری برای هفته بهداشت روان درنظر گرفته می شود که بر مبنای این شعار هر روز از این هفته به موضوعی مرتبط با این شعار توجه می شود.

وی گفت: شعار امسال "بهداشت روان در جهانی نابرابر" انتخاب شده است.

این استاد دانشگاه درباره تعریف بهداشت روان خاطر نشان کرد: بهداشت روان یعنی اشخاص در شرایط برابری باشند که از نظر فکری و رفتاری با یکدیگر ارتباط سالم برقرار کنند تا وظایف روزانه خود را در هر نقشی که هستند به خوبی انجام دهند و عملکرد مناسبی در سطوح مختلف داشته باشند.

این متخصص روانپزشکی گفت: بهداشت روان تحت تاثیر مولفه های زیادی است؛ به شکلی که این مولفه ها می تواند به شرایط اجتماعی، اقتصادی، وضعیت جسمی و روانی افراد وابسته باشد.

از هر چهار نفر یکی به اختلالات روان مبتلا است 

این استاد دانشگاه با بیان این که بر اساس آمارهای جهانی و کشوری بین ۱۸ تا ۲۵ درصد افراد به افسردگی و اضطراب مبتلا هستند، تاکید کرد: این اضطراب و افسردگی در افراد مختلف با مدل های متفاوتی تجربه می شود، به این معنی که از هر چهار نفر یک نفر به انواع مختلف این بیماری مبتلاست.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: افسردگی و اضطراب تحت تاثیر عوامل مختلفی است. به طور مثال افسردگی در برخی افراد ممکن است با ناامیدی و کاهش سطح انرژی خود را نشان دهد و در برخی با درد و مشکلات جسمی همراه باشد.

 شمس مولفه های موثر بر سلامت روان را اختلالاتی همانند افسردگی و اضطراب عنوان کرد و گفت: نکته اینجاست که این بیماری‌ها با روش های دارویی و غیر دارویی درمان‌پذیر هستند.

متخصص روانپزشکی یادآور شد: افسردگی از نظر خلقی، رفتاری و هیجانی قابل تغییر است. مبتلایان به این اختلال ها ارتباط مناسبی با اطرافیان ندارند و این بیماری‌ها نقش هایی را که این افراد باید در جامعه ایفا کنند، تحت تاثیر قرار می دهد.

احتمال ابتلا به بیماری های عفونی در مبتلایان به اختلالات روان بیشتر است

شمس گفت: زمانی که عملکرد افراد جامعه به هر دلیلی مختل شود، در آن جامعه بار بیماری ها افزایش می یابد و در ادامه  هزینه های درمان و بیماری های مربوط به روان نیز بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات ثابت شده است شانس ابتلا به بیماری های عفونی در مبتلایان به اختلالات روان یا افسردگی بیشتر است.

شمس افزود: برای داشتن جامعه ای سالم نباید تنها به بیماری های جسمی توجه داشته باشیم، بلکه دقیقا مسایل روان را باید مد نظر قرار دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: بسیاری از جوامع از نظر جهانی و اجتماعی به سمت تک قطبی شدن در حال حرکت هستند، به این معنی که ثروتمندان درحال ثروتمند تر شدن هستند و فقرا هر روز فقیرتر می شوند.

شمس از کاهش دسترسی و امکان بهره مندی اقشار جامعه به  خدمات بهداشتی و درمانی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۷۵ درصد و حتی در برخی مناطق دنیا ۹۰ درصد مردم دنیا به خدمات بهداشت روان دسترسی ندارند و هر قدر وخامت این وضعیت و تک قطبی شدن دنیا بیشتر شود، این میزان حداقلی دسترسی،  جوامع را با مشکلات بیشتری روبرو خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: جامعه ای که از نظر روان وضعیت بدتری داشته باشد، بی شک بار بیماری ها را نیز بیشتر خواهد داشت. هزینه ای که باید برای از کار افتادگی درنظر گرفته شود، به مراتب افزایش می یابد و به طور کلی فشار اقتصادی هم بر جامعه بیشتر می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اهمیت توجه دولتمردان و سیاستمداران به وضعیت بهداشت روان جامعه را خواستار  شد و گفت: اختصاص یارانه های مستقیم برای ارایه خدمات مربوط بهداشت روان برای همه اقشار جامعه ضروری است. 

شکوفایی جامعه در گرو سلامت روان افراد

وی تاکید کرد: باید همه افراد در وضعیتی باشند که به خدمات مناسب درمان روان دسترسی کافی داشته باشند تا به لحاظ عملکردی در وضعیت مناسبی قرار گیرند و در بهترین وضعیت، نقش های خود را در جامعه ایفا کنند و بدنبال آن جامعه به شکوفایی برسد.

شمس یادآور شد: جامعه متشکل از افراد است. در هر جامعه ای که افراد از نظر جسم و روان سالم‌تر باشند، بی تردید جامعه پویاتر، موفق‌تر و سالم‌تر خواهد بود. بنابراین تا زمانی که دسترسی مناسب به خدمات بهداشت و روان فراهم نشود، این مسایل تاثیر منفی زیادی در ابعاد مختلف خواهد داشت.  
برچسب ها: یارانه ، خدمات ، بهداشت ، روان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: