کد خبر: ۲۹۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 21
رئیس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی گفت: استفاده از ماسک به تنهایی و به خودی خود عامل بروز آکنه در پوست نیست اما یکی از عوامل بیدار کننده بروز جوش در صورت است .
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی گفت: عوارض پوستی ماسک‌های تنفسی مقطعی و قابل درمان است.

به گزارش شفاآنلاین:حمیده مروج، متخصص پوست و رئیس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی،اظهار کرد: مداومت در استفاده از ماسک قطعاً سختی‌های خاص خود را دارد من نیز به عنوان یک پزشک به دلیل استفاده همزمان از دو ماسک گاهی واقعا اذیت می‌شوم و دچار مشکل تنفسی می‌شوم، اما باید پذیرفت که چاره‌ای وجود ندارد.

او افزود: استفاده نکردن از ماسک به دلیل احتمال ناقل بودن ما می‌تواند منجر به آسیب رساندن به اطرافیانمان و جامعه شود ما علاوه بر حفظ جان خودمان مسئول حفظ جان و سلامتی جامعه نیز در این شرایط هستیم. همچنین با توجه به واکسیناسیون همگانی، نباید این تصور در افراد ایجاد شود که دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست.

مروج ادامه داد: استفاده از ماسک به تنهایی و به خودی خود عامل بروز آکنه در پوست نیست اما یکی از عوامل بیدار کننده بروز جوش در صورت است و افرادی که پوست‌های چرب و حساس و یا سابقه بروز جوش و آکنه در پوست را دارند در این ایام با استفاده از ماسک پس از طی کردن پروسه درمان پوستشان مجدداً دچار عوارض پوستی ناشی از استفاده از ماسک می‌شوند.

او تصریح کرد: ماسک به این دلیل که باعث انسداد منافذ پوستی می شود به ویژه در افرادی که پوست چرب و حساس دارند باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود، همچنین برخی از افراد که پوست حساسی دارد، به دلیل مداومت استفاده از ماسک، پوست پشت گوششان آسیب دیده و یا زخمی شده است و یا دچار خارش شدید می‌شود اما باید گفت که همه این عوارض مقطعی و قابل درمان است.

این متخصص پوست تصریح کرد: با توجه به اهمیت مصرف ضد آفتاب برای سلامت پوست، ماسک‌های بهداشتی می‌توانند نقش یک ضدآفتاب را برای پوست ایفا کنند و از بروز مشکلات پوستی در اثر مواجهه با نور مستقیم خورشید و آلودگی هوا جلوگیری کند، اما همچنان توصیه می‌شود قسمت‌هایی از صورت مثل پیشانی که در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارند حتماً با استفاده از ضد آفتاب کاور شوند .

او افزود: در قسمت زیر ماسک به دلیل مواجهه دم و بازدم و بازخورد آن به پوست صورت و بخار کردن و مرطوب شدن سطح زیر ماسک از استفاده از ضد آفتاب خودداری شود، زیرا استفاده از کرم‌های آرایشی و ضدآفتاب در زیر ماسک یکی از عوامل بروز و یا تشدید جوش و آکنه برای پوست است.

رئیس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی گفت: بعضی از افراد پوست‌های بسیار حساسی دارند و در مواجهه با فلزی که در ماسک است و روی بینی قرار می‌گیرد و یا کش ماسک که بعضاً از پلاستیک ساخته شده است دچار حساسیت‌های شدید پوستی می‌شوند؛ توصیه ما به این افراد استفاده از ماسک‌های ضد حساسیت و یا پارچه‌ای و نخی است.

او بیان کرد: افرادی که دچار آکنه‌های پوستی می‌شوند نگران نباشند، زیرا با استفاده از محلول‌هایی که دارای آنتی بیوتیک و مقداری لایه بردار است می‌توانند پوست خود را تمیز کنند تا منافذ بسته شده پوستشان باز شود. به طور کلی می‌توان گفت استفاده طولانی مدت و مداوم از ماسک هیچ آسیب جدی و عوارض همیشگی و طولانی مدتی برای پوست ایجاد نخواهد کرد.

مروج گفت: امیدواریم با توجه به تسریع در روند واکسیناسیون به ایمنی متعادلی در جامعه برسیم و  کم کم ماسک‌ها را کنار بگذاریم، اما تا آن زمان حتی افراد واکسینه شده نیز موظفند حتماً از ماسک استفاده کنند تا درصد بالایی از جامعه به ایمنی ناشی از واکسن برسند.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: