کد خبر: ۲۹۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 21
در حال حاضر ، بسیاری از افراد مسن زندگی فعال و رضایت بخشی را دنبال می کنند. با این حال، همه آنها برای رسیدن به این شرایط باید به روشی سالم پیر می شدند. بنابراین همه ما باید عادت های بهتری را پیش بگیریم که زوال طبیعی بدن و ذهن ما را به حداقل برساند.

شفاآنلاین>سلامت> پیری سالم زمانی میسر می شود که اقدامات به موقعی در زمان میانسالی و جوانی انجام دهید. پیری لزوماً مترادف با بیماری و ناراحتی نیست. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

به گزارش شفاآنلاین: امید به زندگی در سراسر جهان افزایش یافته است. در حقیقت، سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش بینی کرده است که تعداد افراد بالای 60 سال در جهان بین سال های 2015 تا 2050 تقریباً دو برابر خواهد شد.

در حال حاضر ، بسیاری از افراد مسن زندگی فعال و رضایت بخشی را دنبال می کنند. با این حال، همه آنها برای رسیدن به این شرایط باید به روشی سالم پیر می شدند. بنابراین همه ما باید عادت های بهتری را پیش بگیریم که زوال طبیعی بدن و ذهن ما را به حداقل برساند.

پیری اثر تجمع آسیب های سلولی و مولکولی است. علاوه بر این، منجر به کاهش ظرفیت های جسمی و روانی می شود، در حالی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. هر چند سن همیشه عاملی نیست که باعث بروز اینها شود.پیری همچنین با چندین تغییر روانی - اجتماعی همراه است.

برجسته ترین آنها پایان زندگی کاری و کاهش تدریجی حلقه اجتماعی همسالان است. همه این تغییرات نسبی هستند زیرا افراد به روشی سالم پیر می شوند.
چه عواملی بر پیری سالم تأثیر می گذارد؟

عامل بیولوژیکی

واضح است که فاکتور بیولوژیکی در پیری تأثیر دارد ، اما اجازه ندهید تعمیم دهیم. برخی افراد 80 ساله از برخی افراد 30 ساله سالم ترند. این به شدت تحت تأثیر ژنتیک به ویژه سبک زندگی است.

در هر صورت، تغییر در حواس، مشکلات اسکلتی - عضلانی و بیماری های مزمن با افزایش سن طبیعی است. افسردگی و برخی از انواع زوال عقل نیز شایع تر است.

مراقبت های بهداشتی و پیری سالم

دسترسی همه به خدمات بهداشتی برابر نیست. بنابراین، این کمبود در طول زندگی جمع می شود و کیفیت زندگی در دوران پیری را تحت تأثیر قرار می دهد. در این مرحله، در دسترس بودن خدمات بهداشتی یک عامل تعیین کننده است و همیشه در دسترس نیست.

سازنات بهداشت جهانی طرفدار سیستم های مراقبت در همه کشورها و همه مردم است. برای امکان پذیر بودن آن، مدیریت کارآمد، زیرساخت ها و پرسنل آموزش دیده مورد نیاز است. همانطور که می توانید تصور کنید، همه اینها در کنار هم می تواند کیفیت زندگی افراد مسن را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

کلیشه ها و تبعیض ها

یک تصور غلط رایج این است که افراد مسن وابسته و غیرمولد هستند و بنابراین مسئولیت جامعه را به دوش می کشند. در بسیاری از موارد منجر به نگرش تبعیض آمیز علیه آنها می شود. این، به نوبه خود، پیر شدن به روشی سالم را حتی دشوارتر می کند.

اقدام دولت

دولت ها نیز عاملی هستند که پیری سالم را ترجیح می دهند یا مانع آن می شوند. توجه و پاسخ به موقع به نیازهای افراد مسن، کیفیت زندگی در آن سن را تحت تأثیر قرار می دهد.
نکاتی برای پیری سالم

جنبه های مختلفی برای پیری سالم مهم است و مربوط به عادت ها و نگرش هایی است که کیفیت زندگی را ارتقا می دهند. مهمترین آنها:

فعالیت بدنی، یک ضرورت برای پیری سالم است

هر روز فعالیت بدنی متوسطی مانند پیاده روی انجام دهید. متخصصان نیم ساعت در روز را توصیه می کنند. حرکت به اطراف باعث می شود ماهیچه های شما شکل داشته و وزن بدن را تنظیم کند. در حالت ایده آل ، این روال ها باید از سنین پایین آغاز شود و شما باید آنها را برای همیشه حفظ کنید.

رژیم غذایی متعادل

رژیم غذایی عامل تعیین کننده ای برای سلامتی است. رژیم غذایی باید متنوع و متعادل باشد و دارای مقدار زیادی سبزیجات، حبوبات ، میوه ها و غلات کامل باشد. غذاهای طبیعی و کمتر فرآوری شده بهتر هستند. سعی کنید میزان چربی و قندهای اضافی خود را کاهش دهید.

استرس کمتر و عادات سالم بیشتر

استرس در هر مرحله از زندگی خوب نیست. بنابراین ، پیری سالم یعنی این که بدانید چگونه از زمان حال لذت ببرید و با خود در صلح باشید. سرگرمی ها ، خواندن ، مکالمات الهام بخش و روش های مدیتیشن گزینه های بسیار خوبی برای رسیدن به تعادل هستند. ترک یا کاهش مصرف عادت های مضر مانند سیگار کشیدن مهم است.

در جمع شرکت کنید و وقت خود را پر کنید

درست مانند کودکی ، بازی در سنین پیری نیز مهم است. این فقط به معاشرت و گذراندن اوقات خوش نیست بلکه توانایی های شناختی شما را نیز فعال نگه می دارد. سعی کنید منزوی نشوید و بنابراین در جمع شرکت کنید.

با دوستانتان مکرر فعالیت کنید. همچنین، چیزهای جدید بیاموزید، بیرون بروید و پیاده روی کنید و وقت خود را صرف کارهای خلاقانه و سازنده کنید، همه اینها به شما کمک می کند تا به سلامتی پیر شوید

پیری سالم امکان پذیر است

این موضوعی است که می توانید با اتخاذ یک سبک زندگی سالم قبل از رسیدن به پیری ، آن را به حداکثر برسانید. هرچه زودتر عادت های سالم ایجاد کنید ، بعداً کیفیت زندگی بیشتری خواهید داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: