کد خبر: ۲۸۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 19
در رژیم گیاهخواری به دلیل مصرف سبزیجات، حبوبات و میوه‌ها مقادیر بسیار زیادی از فیبر وجود دارد، که در بلند مدت باعث ایجاد یبوست، نفخ و اسهال می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>اگر چه رژیم گیاهخواری مزایای زیادی را برای بدن به ارمغان می‌آورد، اما گاهی اوقات موجب چالش‌های نیز در بدن می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: انتخاب رژیم گیاه خواری راهی عالی برای تجربه زندگی سالم و سلامتی بیشتر است. با داشتن بسیاری از مواد مغذی سالم، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های مفید، می‌توانید از فشار خون پایین‌تر، تناسب اندام و کاهش خطر حمله قلبی و سایر بیماری‌ها لذت ببرید. با این حال، رژیم گیاه خواری نیز می‌تواند علاوه بر فواید بی‌شمار، عوارض جانبی هم داشته باشد.

افسردگی و اضطراب

طبق مطالعه‌ای که در مورد رژیم‌های گیاهخواری و سلامت روان انجام شد، محققان دریافتند که گیاهخواران ۱۸ درصد بیشتر از افسردگی رنج می‌برند، ۲۸ درصد بیشتر مستعد حملات و اختلالات اضطرابی و ۱۵ درصد بیشتر دارای خلق افسردگی هستند، متاسفانه هنوز دانشمندان در این رابطه به نتیجه قابل توجهی دست نیافته اند، اما فرضیات موجود نشان می‌دهد یکی از دلایل این اتفاق ممکن است در اثر کمبود ویتامین‌ها در بدن باشد.

کمبود ویتامین

مواد غذایی گیاهی، آجیل و دیگر مواد غذایی گیاهی سرشار از ریز مغذی هستند که بدن شما در بالاترین سطح عملکرد به آن نیاز دارد. با این حال، خوردن ید، روی و ویتامین ب ۱۲ هنگامی که گوشت، غذا‌های دریایی و محصولات لبنی را از وعده‌های غذایی خود کنار می‌گذارید سخت است. بدون این مواد مغذی می‌توانید از خستگی، اسهال، از دست دادن حس چشایی و بو و حتی آسیب عصبی رنج ببرید.

سو هاضمه

در رژیم گیاهخواری به دلیل مصرف سبزیجات، حبوبات و میوه‌ها مقادیر بسیار زیادی از فیبر وجود دارد، که در بلند مدت باعث ایجاد یبوست، نفخ و اسهال می‌شود. فیبر‌ها در اغلب محصولات فراوری شده و پروتئینی وجود ندارند.

ریزش مو

در رژیم‌های متعادل غذایی به دلیل وجود مقدار کافی پروتئین که جزو اصلی تشکیل دهنده ساقه مو است مشکلی در روند رشد و باز سازی مو ایجاد نمی‌شود، اما در رژیم‌های گیاهخواری به دلیل کاهش مصرف مواد غذایی پروتئین دار باعث کمبود بیوتین و کراتین در بدن می‌شود در نتیجه ریزش مو اتفاق می‌افتد.

عارضه گوارشی نفخ

کلم بروکلی، هویج و کلم پیچ بسیار نفاخ هستند چرا که دارای ماده‌ای به نام رافینوز هستند. رافینوز نوعی قند است که تا زمانی که بر اثر باکتری‌های موجود در معده تخمیر نشوند هضم نمی‌شوند. همین فرایند باعث ایجاد نفخ شکم می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار