کد خبر: ۲۸۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 19
با ورود بیش از ۵۸ میلیون واکسن کرونا، تا روز جمعه (26شهریور)، وضعیت واکسیناسیون، روند امیدوارکننده‌ای به‌خود گرفته است، به‌طوری که تنها در 10روز گذشته، با میانگین تزریق روزانه حدود یک‌میلیون و 55هزار دوز واکسن، 10میلیون و 553هزار و 179دوز واکسن تزریق شده است.

شفاآنلاین>سلامت>  با ورود بیش از ۵۸ میلیون واکسن کرونا، تا روز جمعه (26شهریور)، وضعیت واکسیناسیون، روند امیدوارکننده‌ای به‌خود گرفته است، به‌طوری که تنها در 10روز گذشته، با میانگین تزریق روزانه حدود یک‌میلیون و 55هزار دوز واکسن، 10میلیون و 553هزار و 179دوز واکسن تزریق شده است.

به گزارش شفاآنلاین: پیش از این برخی مسئولان نظام سلامت پیش‌بینی تزریق روزانه 2میلیون دوز واکسن را کرده بودند، درحالی‌که در 10روز گذشته، بیشترین میزان واکسن تزریق شده مربوط می‌شود به 22شهریور با یک‌میلیون و 590هزار و 205 دوز تزریق.  البته با نگاهی به میزان واکسیناسیون در 4روز گذشته نشان می‌دهد که شیب تزریق واکسن نزولی شده و روز‌های جمعه و شنبه، به زیر یک‌میلیون دوز در روز رسیده است.

در این میان با بررسی آمارهای یک هفته اخیر، عدد تزریق دوز دومی‌ها با هدف ایجاد ایمنی‌زایی کامل از مجموع آمارها، 263هزار دوز میانگین روزانه ثبت شده که هم‌اکنون عدد قابل توجهی نیست. جمعیت هدف واکسیناسیون در کشور 61میلیون نفر اعلام شده و تا ظهر دیروز ۲۸میلیون و ۳۸۲هزار و ۹۹۵نفر دوز اول و ۱۳میلیون و ۶۲۰هزار و ۸۶۸نفر هم دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند. بر این اساس با کسر جمعیت دریافت‌کننده دو دوز واکسن، تا روز گذشته، واکسیناسیون 47میلیون و 379هزار و 132نفر هنوز تکمیل نشده است (جامعه هدف واکسیناسیون کشور، شامل جمعیت دانش‌آموزی از مقطع پیش‌دبستانی تا پایه دوازدهم حدود ۱۵میلیون نفر و 100هزار دانش‌آموز مدارس استثنایی است و واکسن‌هایی که قرار است برای این گروه سنی زیر 18سال تزریق شود جدا از واکسن‌های بزرگسالان خواهد بود).

حالا با درنظر گرفتن میانگین تزریق روزانه یک میلیون دوز واکسیناسیون دوز اولی‌ها‌ (آنهایی که تا 27شهریور، دوز اول واکسن را تزریق کرده‌ اند) تا 30روز دیگر، تکمیل می‌شوند. هر چند که با پوشش واکسیناسیون حدود 41میلیون نفر جمعیت هدف تا پایان مهر و با محقق شدن وعده وزیر بهداشت مبنی بر حذف اولویت‌های سنی در کشور، بخشی از 11میلیون باقی مانده گروه هدف، در این مدت واکسن دریافت خواهند کرد. سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده که ایمنی‌زایی کامل واکسن‌ها 2هفته پس از تزریق دوز دوم ایجاد می‌شود. بر اساس اعلام مسئولان نظام سلامت تا پایان مهر، 80درصد گروه هدف با دوز اول کرونا تا حدودی ایمن می‌شوند، البته مشروط بر اینکه روند تزریق روزانه بیش از یک میلیون نفر در ایران و وعده‌های مسئولان مبنی بر افزایش واکسن‌های وارداتی به 120میلیون دوز تا پایان مهر محقق شود. پیش از این علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: «با انجام این میزان واکسیناسیون کرونا در هفته دوم آبان به‌طورقطع میزان مرگ‌ومیر بسیار کم خواهد شد و به زیر ۵۰نفر در روز می‌رسد.»

رعایت پروتکل‌ها در 30استان کمتر از 50درصد است
تکمیل واکسیناسیون اما تنها راه چاره قطع زنجیره شیوع کرونا نیست، با اینکه روند واکسیناسیون صعودی است اما وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌ها، حکایت از بی‌توجهی مردم به استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی دارد. به‌طوری که براساس گزارش آماری که به‌طور اختصاصی در اختیار همشهری قرار گرفته، رعایت پروتکل‌ها در 30استان کشور عددی زیر 50درصد را نشان می‌دهد. در میان تمام این استان‌ها، تنها البرزی‌ها هستند که با وجود پوشش واکسیناسیون 36درصدی، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌شان، بالای 64درصد است؛ هر چند که این عدد هم قابل‌قبول نیست و تا محقق شدن واکسیناسیون بالای 75درصد جمعیت هدف، پروتکل‌ها باید بیش از 85درصد رعایت شود. براساس بررسی‌های انجام شده از سوی اداره آمار ملی انگلستان خطر مرگ ناشی از کووید-19برای افرادی که 2دوز واکسن را دریافت کرده‌اند در مقایسه با آنهایی که یک دوز واکسن تزریق کرده یا اصلا واکسنی دریافت نکرده‌اند، کمتر بوده  و این در حالی است که 23.5درصد از جمعیت دریافت‌کننده واکسن در دوز اول به‌دلیل تکمیل نشدن ایمنی همچنان در معرض مرگ ناشی از ابتلا به کرونا قرار دارند. همچنین برخی مطالعات حاکی از آن است که در سویه دلتا یک دوز واکسن بعد از گذشت ۲۱روز پس از تزریق، حداکثر ۳۰درصد مقاومت در بدن ایجاد می‌کند.

متخصصان می‌گویند، سطح مورد انتظار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور برای مهار و تأثیرپذیری آن بیش از 85درصد است اما جز استان البرز در دیگر استان‌های کشور، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 50درصد رسیده است. به‌طوری که کرمانی‌ها با 33.46درصد، کمترین آمار رعایت پروتکل‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند و در استان‌های زنجان، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، خراسان شمالی، ایلام، گیلان، بوشهر، قزوین، سمنان، خوزستان و کردستان، مردم تنها 33تا 41درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. دیگر بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که تنها 51.48درصد مردم مازندران، 81.22درصد مردم هرمزگان، 58.15مردم لرستان، 50.68درصد مردم همدان و 50.80درصد مردم سیستان و بلوچستان، از ماسک استفاده می‌کنند و در سایر استان‌ها این عدد بین 40تا 49درصد متغیر است. همچنین در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تمام استان‌های کشور جز البرز آماری زیر 50درصد را ثبت کرده‌اند و فاصله‌گذاری اجتماعی در زنجان، تهران، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، ایلام، گیلان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کرمان و خوزستان کمتر از 40درصد و در وضعیتی نامناسب‌تر از سایر استان‌ها قرار دارد.

روند افزایشی تزریق واکسن
کاهش محدودیت‌های کرونایی در کشورهایی رقم خورده که نزدیک به ۷۰درصد از مردم کشورشان را واکسینه کرده‌اند، اما در همین کشورها هم با وجود جهش‌های جدید ویروس توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تسریع در روند تزریق واکسن دیگر گروه‌های واکسینه نشده است. در ایران نمودار تزریق واکسن در تمام استان‌های کشور صعودی است. تا 26شهریور22استان کشور در آستانه تزریق 50درصدی پوشش واکسیناسیون جمعیت هدف خودشان قرار گرفته‌ و 4استان آذربایجان‌شرقی، تهران، زنجان و کهگیلویه و بویر‌احمد هم پوشش واکسیناسیون بالای 50درصد را محقق کرده‌اند. در این میان اما سیستان و بلوچستان، کردستان، قم، البرز و همدان در فهرست‌ استان‌های با آمار کمتر از 40درصد پوشش واکسیناسیون جمعیت هدف خودشان قرار دارند. البته قم و همدان به همراه کرمانشاه و لرستان، 4استانی هستند که به دستور وزیر بهداشت، دیگر محدودیت سنی برای تزریق ندارند و احتمالا در روزهای آینده با استقبال جمعیت جوان، آمارهای واکسیناسیون در این استان‌ها رشد خواهد کرد. همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت در هفته جاری با تامین واکسن محدودیت سنی در بیشتر استان‌ها لغو و واکسیناسیون بالای 18سال انجام خواهد شد. تأثیر واکسیناسیون را می‌توان در کاهش آمار ابتلای روزانه هم مشاهده کرد؛ به‌طوری‌که در 10روز گذشته، روند ابتلای جدید،   بیش از 26هزار نفر در 18 شهریور، به 12هزار و 847نفر در روز گذشته رسیده که احتمالا تحت‌تأثیر واکسیناسیون و روند نزولی پیک پنجم بوده است. روز گذشته فرمانده عملیات مقابله با کرونای تهران هم اعلام کرد که میزان مراجعه‌کنندگان سرپایی در تهران به زیر 17هزار نفر رسیده و احتمالا میزان مرگ‌ها تا اواسط هفته به‌دلیل کاهش بیماران بستری در آی‌سی‌یو، دورقمی‌ می‌شود.روزنامه همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: