کد خبر: ۲۸۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 16
به طور معمول، کلسترول در نورون‌ها بسیار پایین نگه داشته می‌شود تا تجمع بتا آمیلوئید را محدود کند.
شفاآنلاین>سلامت>یافته های جدید بینش مهمی در مورد چگونگی و چرایی تشکیل پلاک ها ارائه داده و توضیح می دهد که چرا ژن های مرتبط با کلسترول با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط هستند.
به گزارش شفاآنلاین:تحقیقات جدید محققان دانشگاه ویرجینیا نشان می‌دهد که کلسترول تولید شده در مغز نقش کلیدی در بروز بیماری آلزایمر دارد.

محققان دریافتند که کلسترول تولید شده توسط سلول‌هایی به نام آستروسیت برای کنترل تولید بتا آمیلوئید، پروتئینی چسبنده که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر تجمع می‌یابد، لازم است. این پروتئین در پلاک‌های نامحلول تجمع یافته که نشانه بارز بیماری است. در اقدامات زیادی این پلاک‌ها به امید حذف یا جلوگیری از آنها در جهت درمان یا پیشگیری از آلزایمر مورد هدف قرار گرفته اند.

«هیدر فریس» سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: این مطالعه به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چرا ژن‌های مرتبط با کلسترول در ابتلاء به بیماری آلزایمر بسیار مهم هستند. داده‌های ما به اهمیت تمرکز بر تولید کلسترول در آستروسیت ها و انتقال به سلول‌های عصبی به عنوان راهی برای کاهش بتا آمیلوئید و جلوگیری از تشکیل پلاک‌ها اشاره می‌کند.

در حالی که کلسترول اغلب با گرفتگی عروق و بیماری‌های قلبی مرتبط است، اما نقش مهمی در بدن سالم ایفا می‌کند. بدن به طور طبیعی کلسترول تولید می‌کند بنابراین می‌تواند هورمون تولید کرده و سایر عملکردهای مهم را انجام دهد. اکتشاف جدید تیم تحقیق، وظیفه جدیدی را به لیست مسئولیت‌های کلسترول اضافه می‌کند.

دانشمندان دریافتند که آستروسیت ها با تولید و توزیع کلسترول در سلول‌های مغزی به نام نورون، به پیشرفت آلزایمر کمک می‌کنند. این تجمع کلسترول تولید بتا آمیلوئید را افزایش داده و به نوبه خود باعث تجمع پلاک می‌شود.

به طور معمول، کلسترول در نورون‌ها بسیار پایین نگه داشته می‌شود تا تجمع بتا آمیلوئید را محدود کند. اما در بیماری آلزایمر، نورون‌ها توانایی خود را برای تنظیم بتا آمیلوئید از دست می‌دهند و در نتیجه پلاک ایجاد می‌شود.

محققان در یک مقاله علمی جدید گزارش دادند که توقف تولید کلسترول توسط آستروسیت ها به شدت تولید بتا آمیلوئید را در موش‌های آزمایشگاهی کاهش می‌دهد. هنوز زود است که بگوییم آیا می‌توان این امر را در انسان برای جلوگیری از تشکیل پلاک تقلید کرد، اما محققان معتقدند که تحقیقات بیشتر احتمالاً بینش‌های مهمی را به همراه خواهد داشت که به مقابله علیه آلزایمر کمک می‌کند.
برچسب ها: کلسترول ، پلاکت ، آلزایمر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: