کد خبر: ۲۸۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 16
یکی از وظایف حاکمیت آگاه سازی مردم است باید افزایش آگاهی و مسئولیت پذیری داشته باشیم.
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت دولت نهم، به تشریح ابعاد و اهمیت مطالبه گری در حوزه سلامت کشور پرداخت.
به گزارش شفاآنلاین: کامران باقری لنکرانی ظهر پنج شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در مجمع ملی مطالبه گران حوزه بهداشت و سلامت، گفت: مبانی اندیشه سیاسی از نظر امام (ره) و مقام معظم رهبری این است که مردم سالاری باید واقع بینانه باشد و یکی از وظایف افزایش چشم عدالت خواهی است رهبر انقلاب همیشه تاکید دارند با حضور مردم همه چیز ممکن می‌شود و یکی از صحبت‌های رهبر انقلاب در مهر ماه سال ۸۸ در موضوع موافقت ایشان برای مطالبه گری بود ایشان تاکید دارند که نباید مطالبه گر فقط سوال بپرسد و برود. باید پیگیر باشند باید مطالعه داشته باشند.

وی در خصوص سیاست کلی سلامت بیان کرد: یکی از وظایف حاکمیت آگاه سازی مردم است باید افزایش آگاهی و مسئولیت پذیری داشته باشیم. طبیعتاً وقتی می‌خواهید مطالبه گری کنید باید شناخت در سطح جامعه هم ایجاد شود.

لنکرانی در خصوص هزینه‌های مطالبه گری افزود: اصولاً کسانی که مطالبه می‌کنند یک سری هزینه‌هایی هم می‌دهند. همین امر موجب می‌شود مطالبه گر دیگر برای احقاق حق مطالبه گری نکند پس باید حمایت از مطالبه گر داشته باشیم و یکی از آفات در مطالبه گری، نزدیک بینی مسائل غیر فوری است که مطالبه گر باید خیلی حواسش باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های که با آنها سر و کار داریم ریشه اجتماعی دارد مانند دیابت، چاقی، افسردگی، بیماری‌های قلب و عروق و…، که اگر به ریشه اجتماعی نگاه نکنیم مشکل ساز می‌شود. ما بیمارانی داریم که به بیماری‌های مختلف مبتلا هستند بعد از درمان و ترخیص پیگیر می‌شویم و متوجه می‌شویم منزل آنها نه وسایل گرمایشی دارد و نه وسایل سرمایشی. پس بنده معتقدم دید اجتماعی باید تقویت بشود و ما خیلی مواقع حتی در حوزه سلامت مسئله کمبود امکانات و بودجه داریم که این موضوع گریبانگیر مسئولین است و یکی دیگر از آفات ارزیابی است که آیا تا به حال کارهای ما در حوزه سلامت کرده‌ایم مؤثر بوده است یا خیر؟!

لنکرانی افزود: خیلی مواقع مطالبه گر ها سمت مسئولین نمی‌روند و بعضی مواقع شاهد این هستیم که مسئولین وقت برای مطالبه گر ها نمی‌گذارند. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره داشتند که بی تفاوت در برابر شکاف‌های عمیق نداشته باشیم و یکی از وظایف مطالبه گری در حوزه سلامت وظایف نظارتی است که بسیار مهم است که نشان بدهیم سلامت کالای عمومی است و متأسفانه انگیزه در ارائه خدمات در همه جا وجود ندارد.

وزیر بهداشت دولت نهم گفت: ما ۲ نکته در مطالبه گری سلامت داریم. نخست، در هر جای امکان پذیر خرید خدمت کنیم و دوم، بخش‌های نظارتی و بخش فراهم خدمت را جدا کنیم و ما باید خدمات اورژانسی را بیشتر فراهم کنیم.

لنکرانی در خصوص واکسیناسیون کووید ۱۹، بیان کرد: در خصوص واکسن می‌شود گفت که واکسن‌ها با اختلاف نه چندان زیادی از ابتلاء و بستری‌ها جلوگیری می‌کنند و هم نرخ مرگ را کاهش می‌دهند ولی این دلیل نمی‌شود که حتی دو دوز واکسن هم تزریق بشود و رعایت نکرد، باید رعایت باشد. باید پیشگیری باشد و به عنوان سیاست گذاری کلان کشور شواهد علمی قطعی است که ما در واکسن عقب ماندگی داشتیم و این ویروس کرونا از اول ۸۰ درصد تغییر و پیشرفت کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: