کد خبر: ۲۸۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 16
هر تجمعی ممکن است یک پیک سینوسی را به دنبال داشته باشد و با توجه به اینکه هنوز در قم میزان تجمعات بالا است، نگران این هستیم که عادی‌انگاری ایجاد شود و دچار پیک‌های مقطعی و سینوسی شویم. انشاالله بتوانیم این پیک را به صورت کامل پشت سر بگذاریم

شفاآنلاین>سلامت> رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بیش از ۹۰ درصد کسانی که بستری هستند، واکسن نزده اند، لذا خواهش می‌کنم که مردم عزیز ما به شایعات فضای مجازی و گفته‌هایی که پایه علمی ندارد، توجه نکنند و سریعتر واکسن خود را دریافت کنند.

به گزارش شفاآنلاین: «محمدرضا قدیر»، رییس دنشگاه علوم پزشکی قم درارتباط با آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: روند کلی مراجعان کمی کاهشی شده است؛ یعنی از قله پیک پنجم عبور کرده‌ایم. افت میزان بیماران سرپایی محسوس است، اما بیماران بستری ما افت قابل توجهی نداشته است و با شیب بسیار کمی نزولی شده است. لذا باید مراقب باشیم که در دام پیک‌های سینوسی نیفتیم.

وی افزود: هر تجمعی ممکن است یک پیک سینوسی را به دنبال داشته باشد و با توجه به اینکه هنوز در قم میزان تجمعات بالا است، نگران این هستیم که عادی‌انگاری ایجاد شود و دچار پیک‌های مقطعی و سینوسی شویم. انشاالله بتوانیم این پیک را به صورت کامل پشت سر بگذاریم.

او درارتباط با پیش بینی‌ها درباره شروع پیک ششم و شیوع سویه‌های جدید گفت: ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است. ویروس‌های تنفسی مرز نمی شناسند. به هرحال در همه دنیا پخش می‌شود. همانطور که دیدیم سویه‌های هندی  و انگلیسی همه دنیا را گرفت. الان هم بحث لامبدا و جهش‌های جدید وجود دارد و تنها راه برون رفت از این بحران واکسیناسیون است. باید مردم را تشویق کنیم و یک واکسیناسیون گسترده داشته باشیم و همه مردم بیایند واکسن بزنند. وزیر بهداشت، آقای عین اللهی شدیدا پیگیر این موضوع هستند و الحمدلله سیلی از واکسن وارد کشور شده است. خواهش می‌کنم مردم سریعا بروند و واکسن بزنند.

قدیر افزود: در پیک پنجم در قم هیچ یک از کادر بهداشت و درمان بستری نشدند. آنهایی هم که مبتلا شدند بسیار خفیف مبتلا شدند و اینها همه به خاطر واکسیناسیون بود. علی رغم اینکه پیک خیلی سنگین بود حتی از پرسنل اورژانس ما هم کسی مبتلا به کرونا نشد و بیش از 90 درصد کسانی که بستری هستند کسانی اند که واکسن نزده اند،  لذا خواهش می‌کنم که مردم عزیز ما به شایعات فضای مجازی و گفته هایی که پایه علمی ندارد، توجه نکنند. تنها راه نجات از این بحران و جلوگیری از پیک ششم واکسیناسیون است.

او درارتباط با وضعیت واکسیناسیون در این استان گفت: حدود 38 درصد مردم در قم واکسینه شدند و ما از این نظر از میانگین کشوری کمی بالاتر هستیم. انتظارمان این است که استقبال به ویژه در سنین بالای 60 سال کمی بیشتر شود. در سنین بالای 60 سال در حدود 65 تا 70 درصد واکسن زده اند که این باید بالای 85 درصد باشد. به این دلیل که افراد در این سن آسیب‌پذیر هستند.

قدیر در ادامه گفت: این پیک سنگین بود و ما در اوج پیک حدود هزار بستری داشتیم و حدود 1500 نفر هم بستری موقت بودند؛ یعنی کسانی که دارو می‌گرفتند و به منزل می‌رفتند. به هرحال ما تخت ها را مدیریت کردیم و الحمدلله کسی در قم پشت درهای بیمارستان نماند. ما در اوج کرونا زمان‌هایی بود که هر شب جلسه می‌گذاشتیم که حداقل 30 تا 40 تخت خالی باشند و مردم منتظر نمانند. به هرحال کادر بهداشت و درمان و تیم مدیریتی سعی خودشان را کردند که مردم حداقل آسیب را ببینند اما پیک سنگینی بود. اما به طوری مدیریت شد که تاجای ممکن کسی پشت در بیمارستان نماند و خدمات لازم را بگیرند.

او در ادامه گفت: مهم ترین اقدام برای پیشگیری از پیک بعدی، واکسیناسیون، کنترل تجمعات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. از دورهمی‌ها پرهیز کنند و زدن ماسک و فاصله‌گذاری را رعایت کنند. پیش‌گیری همراه با واکسیناسیون مهم ترین اصولی است که باید رعایت شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ارتباط با کمبود کادر درمان و مشکلات پرستاران گفت: پیک‌ها به هر حال سنگین بود و پرستارها ماهی 30 شب شیفت می‌دهند و شیفت‌های کرونایی بسیار سنگین و خسته کننده بود و برخی مبتلا می‌شدند. کمبود کادر بهداشت و درمان واقعا محسوس است. باتوجه به استخدامی که به تازگی صورت گرفته، مقدار کمی نیرو قرار است تزریق شود. این را می‌توانم اذعان کنم که هیچ پرستار بیکاری نداریم. از بس کمبود پرستار است، هر پرستاری که بود را جذب کرده ایم و آمادگی داریم آنهایی را هم که استخدام رسمی و پیمانی نیستند را به صورت 89 روزه جذب کنیم. چندبار هم اعلام کردیم و هیچکس نبود که 89 روزه جذب شود و تا جایی که ممکن است سعی می‌کنیم پرستار را در سیستم نگه داریم. کمبود شدید پرستار داریم و علاوه بر کسانی که استخدام شدند، به پرستاران غیراستخدامی هم واقعا نیاز داریم.

قدیر در ارتباط با مراسم اربعین گفت: باید ببینیم که سیاست‌های ستاد ملی کرونا چیست و ما از آن سیاست‌ها تبعیت می‌کنیم.

او درارتباط با گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درارتباط با بیمارستان‌های غیرایمن که در آن از 12 بیمارستان مورد بررسی قرار گرفته 6 بیمارستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی قم بوده و همگی آن‌ها پرخطر یا میان خطر بودند، گفت: اینها مواردی است که باید بررسی شود. ما هرسال بیمارستان‌ها را اعتباربخشی می‌کنیم و آیتم‌های ایمنی نیز بررسی می‌شوند. تا جایی که در توان ما هست، با توجه به بحران‌هایی که داشتیم سعی کردیم ایرادهای بیمارستان‌ها را برطرف کنیم. من این گزارش را باید ببینم و اگر بررسی لازم بود انجام می‌دهیم. سعی می‌کنیم تا جایی که در بضاعت ما است، باتوجه به بحران‌هایی که پشت سر گذاشتیم و امکاناتی که داریم این ایرادها را برطرف کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: