کد خبر: ۲۸۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 03
بلوغ فکری در ازدواج یکی از مهم‌ترین عوامل برای توافق طرفین به پیوند و ازدواج میباشد. بلوغ فکری می‌تواند شامل بلوغ عاطفی، ذهنی و اجتماعی ‌باشد که بهتر است قبل از ازدواج به بررسی آن پرداخته شود.
‪‬

شفاآنلاین>سلامت> بسیاری از مردم تصور می‌کنند بلوغ با افزایش سن اتفاق می‌افتد اما اینطور نیست. برخلاف باور عموم بلوغ تنها به افزایش سن مربوط نمی‌شود به روش رفتاری و نحوه برخورد با دنیای اطراف ارتباط دارد، اگر از مسئله کودک همسری بگذریم، برای برخی از خانواده‌ها این طور به نظر می‌رسد که هر دختر و پسری که وارد دهه بیست زندگی خود شده است آمادگی ازدواج را دارد. اما یافتن آمادگی ازدواج مراحل و جوانب مختلفی دارد که سن تنها یکی از فاکتورهای آن است.


بلوغ فکری در ازدواج یکی از مهم‌ترین عوامل برای توافق طرفین به پیوند و ازدواج میباشد. بلوغ فکری می‌تواند شامل بلوغ عاطفی، ذهنی و اجتماعی ‌باشد که بهتر است قبل از ازدواج به بررسی آن پرداخته شود.

در مبحث بلوغ فکری در رابطه، یکی از مهم‌ترین عوامل رشد، میزان و چگونگی رشد عاطفی است. بلوغ فکری در ازدواج به سن و سال چندان مربوط نیست. بعضی مواقع افرادی هستند که سی یا چهل سال سن دارند ولی هنوز از لحاظ بلوغ عاطفی و فکری بسیار عقب هستند.
چنین اشخاصی نمی‌توانند احساسات و عواطف خود را در زندگی کنترل کنند. شخصی که رشد عاطفی داشته است، در مورد همسر، فرزند، دوستان و مشکلات زندگی نظری واقع‌بینانه دارد. چنین شخصی به پیشرفت‌های فعلی خود اتکا دارد و زیاد به گذشته خود هر چند هم که عالی باشد متکی نیست. همچنین به مسائلی مانند امور جنسی، عشق، ازدواج و تربیت کودک با روشنفکری نگاه می‌کند.

بلوغ فکری در ازدواج و بلوغ عاطفی موجب بهبود روابط و پیشبرد اهدافتان در زندگی می‌شود. بلوغ عاطفی به معنای کنترل عواطف است البته نه معنای سرکوب و پنهان کردن عواطف خود. به‌طور کلی افکار و محیط، عواطف ما را می‌سازند. بلوغ عاطفی باعث می‌شود افکار نادرست و منفی را با افکار درست، مثبت و سازگار جایگزین کنید و به بلوغ فکری در ازدواج نزدیک‌تر شوید. بلوغ عاطفی باعث پیدا کردن عشق واقعی در زندگی خواهد شد.

یکی از جنبه‌های بلوغ فکری در ازدواج، بلوغ اجتماعی است. یکی از مواردی که می‌تواند زندگی زناشویی را به شدت تخریب کند نرسیدن به بلوغ اجتماعی زوجین یا یکی از
آن‌ها می‌باشد.

افرادی که به بلوغ اجتماعی نرسیده‌اند، در واقع کودکانی هستند که توانایی پذیرش مسئولیت و تعهد زندگی مشترک را ندارند. بیشتر از آنکه بتوانند مسئولیت‌ها و وظایف خود را به عنوان همسر بپذیرند شخصی را می‌خواهند که بتوانند به او تکیه کنند و آن شخص مسئولیت زندگی آن‌ها را به عهده بگیرد. فردی که به بلوغ اجتماعی رسیده باشد در تعامل با دیگران موفق است. مسئولیت‌ها و وظایف خود را به خوبی می‌شناسد.

ویژگی‌های دیگر از افرادی که به بلوغ فکری رسیده اند:
فرد بالغ با اخلاق است؛ و این به این معنی است که یک سلسله اصول اخلاقی را درونی کرده و تحت هر شرایطی خود را ملزم به رعایت آن‌ها می‌داند.او مسائل زندگی اعم از شخصی، اجتماعی و سیاسی را درک و با آن‌ها عاقلانه برخورد می‌کند، نه احساسی و هیجانی.
به هیچ وجه بدون دلیل و کورکورانه از دیگران تقلید نمی‌کند.

توانایی فرضیه‌سازی دارد و تلاش می‌کند برای هر اتفاقی، توضیحی منطقی پیدا کند.
برای وقت خود ارزش زیادی قائل است و آن را با رفتارهای سبک و سفیهانه مثل دخالت در کار دیگران، هدر نمی‌دهد.

در قبال خودش و خانواده‌اش مسئولیت‌پذیر و در صورت اشتباه کردن نیز انتقادپذیر است.
خودخواه و خودمحور نیست و توانایی تطبیق با شرایط و محیط پیرامونش را دارد.
او قادر به کنترل تکانه‌های هیجانی خود است؛ یعنی می‌تواند احساسات و هیجانات خود را مدیریت کند.
چند مورد از نشانه‌های افرادی که به بلوغ فکری نرسیده اند:
۱- غیرقابل اعتماد بودن
پیوسته دیر به سر قرارهایش می‌رسد.
قول و قرارهایش با افراد را فراموش می‌کند یا زیر بار آن‌ها نمی‌رود.
فراموش‌کاری مداوم
دائماً اطرافیان را ناامید می‌کند.
۲-عدم مسئولیت‌پذیری مالی و اقتصادی
بیکاری و تنبلی
مقروض بودن به افراد مختلف
خرج کردن بی‌رویه پول بدون پس‌انداز
مدام تغییر شغل دادن
۳- بی‌هدفی و بی‌انگیزگی
بی‌هدف زندگی می‌کند و نیاز دارد کسی او را تشویق کند و برای انجام کارهایش به او انگیزه بدهد.
تصمیم‌گیری در کارهایش را به تعویق می‌اندازد
برای آینده‌اش برنامه ریزی ندارد
از حل مشکلات جدی زندگی‌اش عاجز است
منتظر شانس و معجزه است.

به طور کلی میتوان گفت، هر شخص عاقل ابتدا باید زمان مناسب برای ازدواج خود را تشخیص دهد تا از مشکلات زناشویی جلوگیری کند. مطالعات نشان می‌دهد که موفقیت در ازدواج تا حد زیادی به زمان مناسب برای ازدواج بستگی دارد. زمان مناسب ازدواج نیز زمانی است که شخص به بلوغ فکری رسیده باشد.فاطمه رسولی/ روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: