کد خبر: ۲۸۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 02
نمک را می‌توان به مقدار کم به سبزیجات، برنج، سوپ و سالاد اضافه کرد اما مصرف ترشیجات و سس‌هایی که حاوی مقدار زیادی نمک بوده و برای سلامتی مضر هستند، توصیه نمی‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>فواید توقف مصرف نمک برای سلامتی فرد و بدن به طور کلی زیاد است که برجسته‌ترین فواید احتمالی قطع نمک به شرح زیر است:


به گزارش شفاآنلاین:سدیم یک بخش مهم در تنظیم میزان مایعات در بدن و احتباس آب است، اما در صورت زیاد شدن آن باعث فشار خون بالا می‌شود، بنابراین قطع مصرف نمک منجر به کاهش فشار خون می‌شود. برای حفظ سطح فشار خون در بدن، توصیه می‌شود کمی نمک به غذا اضافه کنید، اما بیش از حد مصرف نکنید.

۲. کاهش خطر حملات قلبی
هنگامی که فشار خون بالا می‌رود، ضربان قلب افزایش می‌یابد که با تجمع پلاک‌ها در خون و رگ‌های خونی، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. اگر مصرف نمک را متوقف کنید، فشار خون شما کاهش می‌یابد و خطر حملات قلبی و مغزی نیز کاهش می‌یابد.

۳. از تجمع آب در بدن خلاص می‌شوید
در صورت خوردن مقادیر زیاد نمک، بدن مقدار زیادی آب را در خود نگه می‌دارد که منجر به تورم بدن و احتباس مایعات می‌شود و در نتیجه تجمع مایعات در آن، وزن بدن افزایش می‌یابد. برعکس، متوقف کردن یا کاهش مصرف نمک ممکن است منجر به کاهش وزن آب شود که این یکی از مهمترین مزایای قطع مصرف نمک است.

۴. افزایش میزان سوخت و ساز
نمک مانع از سوزاندن چربی در بدن می‌شود، بنابراین قطع مصرف نمک باعث پیشرفت روند سوخت و ساز و کاهش وزن می‌شود. متوقف کردن مصرف نمک به معنای پرهیز از غذا‌های ناسالم است. نمک یکی از اجزای ضروری آن است و به شما کمک می‌کند سریعتر از وزن اضافی خلاص شوید. نمک اضافی در غذا منجر به خوردن مقادیر زیادی غذا و احساس گرسنگی همیشگی و در نتیجه افزایش وزن می‌شود.

۵. حفظ سلامت کلیه‌ها
مقادیر زیاد سدیم نه تنها بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن به ویژه کلیه‌ها آسیب برساند، احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد و حتی ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود.

این بدان معنی است که قطع مصرف نمک ممکن است احتمال بیماری کلیه و تشکیل سنگ‌هایی را که باعث درد می‌شوند و برای درمان آن‌ها نیاز به مداخله پزشکی دارد، کاهش دهد.

۶. حفظ سلامت استخوان‌ها
یکی از مزایای قطع مصرف نمک این است که باعث افزایش سلامت استخوان‌ها و کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می‌شود؛ به این دلیل که سدیم فعالیت کلیه‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود که مقدار زیادی کلسیم از طریق ادرار دفع شود.

اگر مصرف نمک را متوقف کنید، بدن نسبت بیشتری از کلسیم مورد نیاز برای حفظ سلامت استخوان‌ها و مفاصل و جلوگیری از مشکلات سلامتی را که می‌تواند آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، حفظ خواهد کرد.

۷. ارتقای سلامت مغز
سدیم اثرات منفی بر سلامت مغز ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به اختلال شناختی شود زیرا باعث کاهش طبیعی جریان خون در مغز می‌شود و درنهایت منجر به عدم تمرکز و کاهش توانایی‌های ذهنی می‌شود.

اگرمصرف نمک را متوقف کنید یا آن را به مقدار کم بخورید، جریان خون لازم برای سلامت مغز افزایش می‌یابد و از آن در برابر مشکلات مختلف سلامتی محافظت می‌کند.

۸- عفونت با هیپوناترمی
اگرچه مصرف زیاد نمک برای سلامتی مضر است، اما این بدان معنا نیست که باید از مصرف آن صرف نظر کنید. توصیه می‌شود به مقدار کم آن را بخورید، زیرا کمبود سدیم بر بدن به ویژه در افرادی که از کمبود فشار خون رنج می‌برند، تأثیر منفی می‌گذارد.

نمک را می‌توان به مقدار کم به سبزیجات، برنج، سوپ و سالاد اضافه کرد اما مصرف ترشیجات و سس‌هایی که حاوی مقدار زیادی نمک بوده و برای سلامتی مضر هستند، توصیه نمی‌شود.

۹. کاهش نیاز به دفع ادرار
وقتی نمک زیاد می‌خورید، احساس تشنگی و نیاز به دفع ادرار افزایش می‌یابد که این می‌تواند باعث کاهش آب بدن و همچنین مانع از خواب راحت می‌شود.

اگر رژیم بدون نمک را دنبال کنید، نیاز به دفع ادرار کاهش می‌یابد و بنابراین سطح مایعات در بدن خوب خواهد بود که خطر کمبود آب بدن را کاهش می‌دهد.

۱۰. کاهش احتمال سردرد
کاهش نمک در غذا به جلوگیری از سردرد کمک می‌کند. به این دلیل که مقادیر بالای سدیم باعث انبساط رگ‌های خونی می‌شود تا این مقدار اضافی را جذب کرده و باعث سردرد شود. برای جلوگیری از این مشکل باید از غذا‌های غنی از نمک به ویژه غذا‌های آماده مانند سس که حاوی درصد بالایی نمک به آن‌ها اضافه می‌شود، دوری کنید.
برچسب ها: فواید ، قطع نمک ، سلامتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: