کد خبر: ۲۸۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 02
مردم از این شرایط خسته شده‌اند زیرا افق روشنی را در آینده برای خود نمی‌توانند تصور کنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده است

شفاآنلاین>سلامت> بر اساس گزارش وزارت بهداشت در هفته نخست مرداد میزان مراجعات سرپایی مبتلایان به ویروس کرونا 5. 26 درصد، بستری‌ها 32 درصد و فوت ناشی از کرونا 2.38 درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

به گزارش شفاآنلاین: چند روز دیگر دولت جدید در شرایطی روی کار می‌آید که کشور در پیک پنجم کرونا به سر می‌برد، شرایط بیمارستان‌ها بسیار وخیم و دردناک است و طبق آمار رسمی روزانه حدود 300 نفر به دلیل درگیری با این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. به دلیل جهش‌های متعدد این ویروس پیک پنجم به مراتب از پیک‌های قبلی خود مهلک‌تر عمل می‌کند زیرا سرایت پذیری بالاتری دارد. این درصورتی است که هنوز درصد قابل توجهی از مردم واکسن دریافت نکرده‌اند و واکسیناسیون سرعت قابل قبولی پیدا نکرده است.

مردم از این شرایط خسته شده‌اند زیرا افق روشنی را در آینده برای خود نمی‌توانند تصور کنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده است.شرایط دشوار در خصوص این بیماری و وضعیتی که رقم زده است این سوال را ایجاد می‌کند که اولین اولویت دولت آقای ابراهیم رئیسی در خصوص کنترل کرونا در کشور چه باشد؟

تبلیغات درست و برخورد علمی
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس در این باره گفت:«به نظر من دولت آقای رئیسی باید ابتدا واکسیناسیون را به صورت جدی پیگیری کنند.روند واکسیناسیون در کشور باید سرعت پیدا کند یعنی هم ورود واکسن‌های خارجی گسترش پیدا کند و هم سرعت تولید واکسن‌های داخلی بیشتر شود.در حقیقت تسریع واکسیناسیون باید یکی از مهمترین اولویت‌های دولت بعدی در زمینه کنترل این بیماری باشد.دومین مسئله این است که با توجه به نفوذی که ایشان و دولت شان در طیف خاصی از مردم دارند و با توجه به نزدیکی به ایام محرم و صفر به نظر می‌رسد باید رعایت مردم در تجمعات مذهبی و پرهیز از سفر مورد توجه و کنترل قرار بگیرد. هر نوع تجمعی می‌تواند موجب انتقال این بیماری شود و باید تجمعات در فضای باز و تجمعات مجازی جایگزین شوند.همچنان یک عده‌ای در جامعه زیر پوشش مسائل مذهبی به دنبال آن هستند که اصل مسئله کرونا را زیر سوال ببرند و این بسیار برای جامعه خطرناک است.باید مسائل علمی به جدیت دنبال شود و در صورت لزوم با توجه به شدت بیماری با تجمعات مقابله شود.تبلیغات درست و برخورد علمی باید ادامه پیدا کند برای اینکه اگر درصدی از مردم بر تاثیرگذاری واکسن‌ها بی‌اعتقاد هستند و همکاری نمی‌کنند بدین وسیله همکاری این گروه هم به وجود بیاید و مسائل علمی مورد قبول آن‌ها نیز قرار بگیرد. »

انتخاب وزیر مناسب
همچنین هادی یزدانی پزشک و متخصص در این باره گفت: «چند نکته باید مورد توجه دولت بعدی قرار بگیرد.مهمترین فرد در وزارت بهداشت وزیر است حتی اگر تصمیم گیرنده اصلی خود وزیر نباشد و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیرنده باشد.به هرحال شخص وزیر بهداشت اهمیت بالایی دارد. انتخاب فردی که شخص مناسبی برای جایگاه وزیر بهداشت باشد بسیار مهم است. این شخص باید اولا به چیزی به اسم کرونا اعتقاد داشته باشد.زیرا هنوز عده‌ای هستند که به این بیماری اعتقاد ندارند و با گرایشات مشخص کرونا و واکسن کرونا را توطئه می‌دانند و به دنبال آن هستند که با طب علفی با این بیماری مقابله کنند.اگر چنین نگاهی در وزارت بهداشت مسلط شود در نهایت خروجی مطلوب و مناسبی نخواهد داشت. به نظر من مناسب‌ترین فرد در شرایط فعلی برای مدیریت بحران کرونا در سطح وزارت بهداشت شخص آقای دکتر زالی فرمانده ستاد کرونای تهران است. پس در وهله اول انتخاب وزیر مناسب برای مدیریت بحران کرونا در سطح کلان بسیار حائز اهمیت است. »

هماهنگی بین بخشی
یزدانی ادامه داد:« مسئله دوم هماهنگی بین بخشی است زیرا بسیاری از مواقع ارکان حاکمیتی و ارکان حکومتی هماهنگی مناسبی برای ارائه خدمات و مدیریت بحران کرونا با یکدیگر ندارند.مدیریت تنها در سطح مدیریت بیماری نیست. باید یکسری اقدامات اولیه مانند ارائه بسته‌های حمایتی، اقتصادی، اقدامات حکومتی مانند بستن شهرها و...اتفاق افتد.اما تمام این موارد باید با هماهنگی بین بخشی انجام شوند.در دولت جدید آقای رئیسی تمام ارکان حاکمیت یکدست شده‌اند و ما انتظار داریم که دیگر این ناهماهنگی‌های بین بخشی اتفاق نیفتد. »

واکسیناسیون عمومی
این کارشناس در ادامه تصریح کرد:« مسئله سوم و مهمترین مسئله خرید واکسن است. زیرا ما برای مقابله با این بیماری هیچ چاره‌ای جز واکسیناسیون عمومی با سرعت بالا نداریم. باید واکسن‌های مورد تایید مجامع جهانی خریداری شود.مسئله چهارم هم به نظر من استفاده از ظرفیت‌های رسانه است. یکی از اعضای هیئت دولت صدا و سیما است.الان صدا و سیما نه تنها کمکی به مدیریت بحران کرونا نمی‌کند که خیلی از مواقع بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما کاملا اطلاعات اشتباه و دانش کاذب را به مردم منتقل می‌کند.مدیریت رسانه باید به نحوی باشد که آموزش و آگاهی بخشی در سطح جامعه افزایش پیدا بکند. از نظر من رئیس دولت بعدی چاره‌ای جز انجام این کارها برای کنترل بیماری ندارد. از سمت دیگر ذخایر ارزی باید برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده و افراد آسیب دیده مورد استفاده قرار بگیرد و بودجه برای این امور در نظر
گرفته شود. »

کرونا یکی از مسائل اصلی و اساسی کشور خواهد بود
در آخر سید جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:«کرونا بر اساس آنچیزی که فعلا مطرح است قرار است سالیان آتی نیز با ما همراه باشد.به نظر من اولین موردی که دولت باید باور کند و درباره آن به یقین برسد این است که مسئله کرونا یکی از مسائل اصلی و اساسی کشور خواهد بود. چراکه بیماری کرونا تمام عرصه‌های زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده است. سلامت مردم، فرهنگ، اعتقادات، فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی، فعالیت‌های اقتصادی و تمام سئون زندگی مردم تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. لذا دولت باید به این مسئله نگاه ویژه و جدی داشته باشد و بحث کرونا را به عنوان یک مسئله اصلی و اساسی در دستور کار خود قرار دهد. به تبع همه مجموع دولت و تقریبا تمام کابینه‌ها باید به نوعی به این مسئله توجه داشته باشند. زیرا این بیماری طی 19 ماه گذشته در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تاثیرات نامطلوب گذاشت. به نظر من وزیر خارجه باید کرونا را به عنوان مسئله اصلی خود بداند و در دیپلماسی سلامت کمک‌های اساسی در واردات واکسن داشته باشد و نقش اساسی ایفا کند. وزارت بهداشت به طریق اولی برای ایجاد و آماده کردن تمام زیر ساخت‌های بهداشتی، درمانی، دارویی و به ویژه بحث واکسن باید نهایت تلاش را داشته باشد. وزارت ارشاد برای تعطیلی سینما ها، فعالیت هنرمندان و... باید چاره‌ای بیندیشد.وزارت کشور و تمام استانداران و فرمانداران باید برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باید پای کار بیایند. رئیس بانک مرکزی باید برای تهیه ارز مورد نیاز واردات واکسن‌ها و داروها فعالیت انجام دهد.وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز باید به این باور برسد که کرونا صنعت، معدن و تولید کشور را مورد هدف قرار داده است. همچنین تقریبا تمام وزرا باید کرونا را به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار
بدهند.»

ایجاد همدلی، هماهنگی، همراهی و هم افزایی
میرمحمدی ادامه داد:«نکته دومی که در بحث مدیریت و تدبیر بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است و باید در دستور کار دولت قرار بگیرد بحث ایجاد یک همدلی، هماهنگی، همراهی و هم افزایی بین اعضای ستاد ملی کرونا است. این مورد بسیار ضرورت دارد زیرا اگر این موارد در دستور کار همه اعضا قرار بگیرد می‌تواند بحران کرونا را به خوبی تدبیر کند. اینکه رئیس جمهور یک حرفی را بزند و وزیر بهداشت و وزیر کشور حرف خودشان را بزنند منجر به تصمیمات زیگزاگی در کشور می‌شود و آثار این تصمیمات خدشه به اعتماد مردم و عدم حرف شنوی آن‌ها می‌شود. در سوی دیگر رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا باید از همه ظرفیت‌ها به بهترین وجه ممکن استفاده بکند. اگر از تمام ظرفیت‌های بیرون از دولت مثل سپاه، ارتش و... و ظرفیت‌های درونی دولت به خوبی استفاده شود قطعا می‌شود تصمیمات متقن‌تری را گرفت و این ظرفیت‌ها می‌توانند کمک‌کننده به دولت در زمینه کنترل بیماری باشند.اگر تصمیمات خوبی گرفته شود همراهی مردم را به دنبال خواهد داشت. نکته بعدی این است که باید از نیروهای تخصصی و کارشناسان خبره در اخذ تصمیمات استفاده شود.حضور فکری متخصصین و خبرگان در هر تصمیمی در ستاد ملی مبارزه با کرونا باعث اخذ تصمیمات بهتر و مستحکم‌تری خواهد شد.اداره کشور به صورت تک نسخه‌ای امکان ندارد. نباید یک نسخه یکسان برای همه کشور نوشته شود باید تصمیمات به استانداران منتقل شود تا آن‌ها باتوجه به شرایط بومی و فرهنگی استان تصمیم‌گیری کنند. »روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: