کد خبر: ۲۸۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 01
سیاست بحران در بحران مسئولان سلامت کشور در نبود‌راهکار قرنطینه محکم کشور به نقطه‌ای رسیده که بحران دارو و ازدحام در داروخانه‌‌های شبانه‌‌روزی هم بر مشکلات مردم افزوده است.

شفاآنلاین>سلامت> رنگ‌‌بندی جدید شهرهای ایران حکایت از وخیم‌‌ترین آمار بستری از ابتدای کرونا دارد و فقط یک کلمه را در ذهن تداعی می‌کند: «بحران کرونا»؛ اما در روزهایی که همه حواس‌ها به بهارستان و طرح صیانت از فضای مجازی معطوف شده است، جمعی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌همراه برخی اساتید و پزشکان کشور خواستار تعطیلی فوری شهرهایی شده‌اند که در صورت غفلت، با بحران انسانی مواجه خواهند شد.

آنها گفته‌‌اند کادر درمان زیر بار کرونا خسته و فرسوده شده است. همزمان کارشناسان مستقل و غیردولتی حوزه سلامت نسبت به وقوع یک فاجعه‌ و نسل‌کشی در کشور هشدار می‌دهند و می‌گویند کرونا و عوارض آن به حالتی درآمده که اگر تا دیروز سالمندان از دست می‌رفتند، امروز شاهد پرپر‌شدن جوانان و حتی کودکان هستیم.

سیاست بحران در بحران مسئولان سلامت کشور در نبود‌راهکار قرنطینه محکم کشور به نقطه‌ای رسیده که بحران دارو و ازدحام در داروخانه‌‌های شبانه‌‌روزی هم بر مشکلات مردم افزوده است.

آخرین وضعیت بیماری کرونا در ایران دلالت از آن دارد که ویروس کووید- ١٩ از نوع «دلتا» با سرعتی بی‌‌سابقه در حال پیشروی است. نمودارهای پیشروی پاندمی کرونا نشان می‌دهد شیوع کرونا در سه‌ معیار اصلی از جمله میزان سرایت‌پذیری، تعداد مبتلایان و تعداد جان‌باختگان از بهمن‌‌ماه سال گذشته بی‌‌سابقه بوده است. همچنین این روزها شاهد افزایش 40‌درصدی در موارد مثبت بستری به علت کرونا و افزایش ‌25درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته‌های گذشته و حتی پیک‌های اول تا چهارم بیماری بوده‌ایم.

نوار شرقی و جنوبی کشور و استان‌‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان به ترتیب دارای بیشترین میزان موارد مرگ‌و‌میر ناشی از ویروس کرونا هستند. پیک‌پنجم در استان‌‌های شمالی، سنگین‌‌تر از موج‌های قبلی است و تعداد بستری‌های روزانه از تعداد ترخیصی‌‌ها بیشتر شده است.

تعطیلی‌های تهران و البرز هم نتیجه عکس داشته است و شانس افزایش ابتلا به کرونا در سطح کشور را در این دو استان و استان‌های شمالی کشور افزایش داده است. طی هفته جاری و دو هفته آینده در اثر تعطیلی بدون‌ضابطه در دو شهر تهران و کرج تعداد مبتلایان کرونا صعودی خواهد بود. به‌نظر می‌رسد تعطیلی‌های اخیر بیشتر ناشی از نحوه مدیریت کرونا بوده است تا مدیریت و کنترل بیماری کرونا و تنها درآمد برخی ارگان‌ها و نهادها از محل تعطیلی‌ها به مناسبت کرونا و اخذ جرائم تردد در جاده‌های مواصلاتی افزایش داشته است. در کشورهای همسایه تا 70‌درصد واکسیناسیون به‌طور کامل انجام شده است، اما در کشور ایران کمتر از ۵‌درصد واکسیناسیون انجام شده است. به‌‌رغم نمایش و تبلیغات درخصوص رکورد‌شکنی واکسیناسیون در کشور، اما اخبار دریافتی حکایت از توقف سیر صعودی واکسیناسیون روزانه در کشور داشته است.

بررسی آمار روزانه واکسیناسیون در کشور نشان می‌دهد در شبانه‌روز گذشته ۲۱۰هزارو۴۱۸ دوز واکسن تزریق شده است که در مقایسه با روز قبل، کاهش تقریبا ۵۰درصدی را نشان می‌‌دهد. موجودی واکسن کشور چه واکسن‌هایی که در این مدت وارد کشور شده است و چه واکسن‌های ساخت داخل تا دو هفته دیگر به اتمام خواهد رسید و این باعث می‌شود کرونا و تعداد مرگ‌ها در کشور به اوج خود برسد.

در‌خصوص مهار کرونا متاسفانه باید اعلام کرد کشور وارد بن‌بست شده و کنترل این بیماری از دست مسئولان خارج شده است. ترکیب انفجاری جنگ در مرزهای شرقی ایران، مهاجرت، تحریم، کرونا، تغییرات آب‌و‌هوایی در نقشه جغرافیایی ایران و ناکارآمدی اقتصادی و اجتماعی و ورود سازمان‌های بین‌المللی، به ماجرای کرونا در ایران دامن زده است.

کنترل پاندمی در جهان مستلزم تعیین‌تکلیف، کنترل و مهار بیماری کروناست که ایران به‌عنوان کانون انتشار بیماری و رتبه نخست مبتلایان دنیاست. پس از ورود موج اول ویروس کرونا به ایران، بیماری آن هیچ‌گاه خاموش و کنترل نشد و هم‌‌اکنون در پیک پنجم به‌سر می‌برد و در هفته‌های آینده نیز پیک ششم بیماری از راه خواهد رسید.محمدرضا محبوب‌فر عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران/ روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: