کد خبر: ۲۶۶۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 26
هاشمیان گفت: برخی ارقام منتشر شده درباره جهش ویروس کرونا و شمار مبتلایان احتمالی، منطقی و با استناد علمی نیست.

شفاآنلاین>سلامت>محمدرضا هاشمیان، رئیس بخش آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط شیوع ویروس کرونا نه تنها در ایران بلکه در جهان در حال پیچیده‌تر شدن است.

به گزارش شفاآنلاین:هاشمیان گفت: درحال حاضر خبرهای خوبی از ساخت واکسن کرونا به گوش می‌رسد و در ساخت آن به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم.

او در ادامه درباره علت شیوع مجدد ویروس کرونا در جامعه، بیان کرد: درست است که ویروس  کرونا دچار جهش می‌شود، اما اینکه جهش‌ها منجر به بدتر شدن و تشدید شیوع کرونا شوند، همیشه یکسان نیست.

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به اینکه آیا ۹ برابر شدن سرعت شیوع کرونا صحت دارد یا خیر، بیان کرد: برخی از اعداد و ارقام منتشر شده درباره جهش ویروس کرونا و شمار مبتلایان احتمالی، منطقی و با استناد علمی نیست. مشخص نیست این آمار از کجا مطرح شده و با آمار اعلامی هم‌خوانی ندارد.

هاشمیان افزود: اگر شخصی با بیماری‌هایی نظر چاقی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و کلیوی به کرونا مبتلا شود، جزو گزینه‌هایی است که باید به سرعت به بیمارستان مراجعه کند و تست‌های مختلف را انجام دهد. 

میزان ابتلای بیماران سرطانی به کرونا کمتر از سایرین 

او در ادامه با بیان اینکه در بین بستری‌های کرونایی افراد کمتری به سرطان مبتلا هستند، گفت: علت این امر نیز قرنطینه و پیشگیری مناسب این افراد در شرایط فعلی شیوع کرونا است. قرنطینه فردی و در خانه ماندن بهترین راه مبارزه با کرونا محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر ابتلا به کرونا خانوادگی شده است و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باید خودشان را از دیگران دور کنند. افراد سالم در برخورد با علائم ساده سرما خوردگی نباید نگران باشند، اما وقتی این افراد به تنگی نفس مبتلا شوند باید به پزشک مراجعه کنند.

اکسیژن رسانی‌ در بخش‌های آی سی یو پیچیده شده است

هاشمیان درباره شرایط فعلی بخش‌های آی سی یو در بیمارستان‌ها افزود: شوک ریوی در بخش آی سی یو همیشه بوده، اما در حال حاضر با سخت تر شدن شرایط اکسیژن رسانی‌ در آی سی یو بسیار پیچیده شده است. پرسنل بیمارستان‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند و تعدادی از پرستاران جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده  اند.

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در بازار‌ها و مراکز خرید همچنان شاهد ازدحام جمعیت هستیم و هنوز آنچنان که باید و شاید به فاصله گذاری اجتماعی عمل نکرده ایم. کاهش ۵۰ درصدی حضور کارکنان در ادارات به شدت در کنترل بیماری موثر است.

شیوه تغذیه مبتلایان به کرونا

هاشمیان در ادامه درباره تغذیه مبتلایان به کرونا، بیان کرد: همان نکات تغذیه‌ای که افراد در سرماخوردگی رعایت می‌کردند باید در هنگام ابتلا به کرونا نیز رعایت کنند. سقف ویتامین دی بدن باید در سطح نرمال بوده و سایر ویتامین‌ها نیز باید دریافت شود. هیچگونه پرهیز غذایی برای مبتلایان به کرونا وجود ندارد.

مصرف روزانه قرص ویتامین دی خطرناک است

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری یادآوری کرد: اینکه افراد تصور کنند می‌توانند با مصرف دارو‌های خانگی کرونا را درمان کنند ظلم به پیشرفت‌ها در زمینه دارو‌های شیمیایی است. مصرف روزانه قرص ویتامین دی خطرناک است و باید از آن اجتناب کرد.

او گفت: اگر یک نفر از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شود قطعا سایر اعضای خانواده باید قرنطینه شده، اتاق استراحت را از سایرین جدا کرده و اگر می‌توانند از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنند.

هاشمیان در ادامه با بیان اینکه سرویس بهداشتی باید بعد از استفاده یک بیمار کرونایی استریل و به مدت یک ساعت از آن استفاده نشود، افزود: مبتلایان به کرونا باید بعد از درمان و طی ۱۴ روز قرنطینه حتی در صورت نداشتن علائم تست کرونا دهند، زیرا بسته به شدت و ضعف ویروس ممکن است هنوز ویروس در بدن فرد وجود داشته باشد.

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: از بین رفتن حس بویایی در افراد مبتلا به کرونا همیشگی نیست و باز خواهد گشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: