کد خبر: ۲۶۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 20
دکتر سمیعی مدیرکل امور آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: آزمایشگاه‌های پزشکی، بویژه آزمایشگاه‌هایی که خدمات تشخیص مولکولی کووید19 را انجام می‌دهند این روزها زیر بار افزایش مراجعات هستند.
 شفاآنلاین>سلامت>از یک هفته پیش، سرفه‌های خشک پی‌در‌پی‌اش، صدای همه را درآورده، یک نفر می‌گوید کرونا گرفته، آن دیگری معتقد است که آلرژی فصلی است. خودش اما میان این‌همه نسخه‌های عجیب و غریب، راه بی‌خیالی را در پیش گرفته. می‌گوید صبح‌ها به سفارش همسرش آویشن کوهی می‌خورد و شب‌ها هم به توصیه مادرزنش گل گاو‌زبان دم کرده! خوب نشود هم راه سوم را در پیش می‌گیرد، آن‌قدر زنجبیل و آب‌لیمو داخل چایش می‌ریزد تا اگر هم کرونایی ناخواسته آمده بود، راهش را بگیرد و برود! همکارانش اما هرچه التماس می‌کنند، گوشش به تست دادن بدهکار نیست. می‌گوید چرا باید این‌همه پول بی‌زبان را به جیب آزمایشگاه‌های گران بریزد و بعد هم بفهمد که تستش منفی شده. فعلاً خوددرمانی می‌کند تا ببیند کی از رو می‌رود. لجبازی آقای اکبری اما زیاد دوام نمی‌آورد، بالاخره یک شب با تب 38 درجه و حال خراب راهی بیمارستان می‌شود. حال و روزش داد می‌زند که دیگر نیازی به تست کرونا نیست. یکراست به آی‌سی‌یو منتقل می‌شود. دخترش هم حالا همان نشانه‌ها را دارد، او هم دلش نمی‌آید 600 هزار تومان پول تست بدهد. می‌گوید آنقدر صبر می‌کنم تا همه علائمش ظاهر شود. سه روز نگذشته اما همه خانواده درگیر شده‌اند. یک دختر 21ساله و مادربزرگی که در این چند روز با انواع و اقسام داروهای گیاهی، دکتر مورد اعتماد دخترش شده بود. پدر حال وخیمی دارد، دختر علائمش تازه بروز کرده و مادربزرگ هم از شدت ناراحتی افسرده شده است. خانم اکبری می‌گوید: «هزینه یک تست به جیب ما نمی‌خورد. 600 هزار تومان بدون سی‌تی‌اسکن. فکر می‌کردم همسرم سرماخورده، خب هوای پاییز دزد است، اما اشتباه می‌کردم ای کاش زودتر تست داده بود. الان همه خانواده درگیر شده‌ایم. به جای یک تست، 3 تست دیگر هم داده‌ایم. فقط در یک روز یک میلیون و 800 هزار تومان پول تست داده‌ایم که دخترم هم باید سی‌تی‌اسکن بدهد. سرفه می‌کند و دکتر می‌گوید احتمالاً درگیر شده، اما از کجا بیاورم. همسرم راننده تاکسی است، روزانه کار می‌کرد. الان هیچ درآمد جایگزینی نداریم.»

«تست کرونا هم برای ما از بهتران شده است. خواهرم وضع مالی خوبی دارد، حتی از خانه‌اش خارج نشد، به یک بیمارستان خصوصی زنگ زد، با یک پکیج درست و حسابی رأس ساعت به خانه‌اش آمدند، برای هر نفر 700 هزار تومان پرداختند، فقط کمتر از چند ساعت، 2 میلیون و 800 هزار تومان پول دادند. بدون معطلی و ترس از ابتلا و حتی نگرانی از اینکه ممکن است یک نفر آلوده‌شان کند. تست همه‌شان منفی بود. سریع به سمت شمال راه افتادند.» این حرف خانم محمدی است که به خاطر ترس از ابتلا به آزمایشگاه نزدیکی خانه‌شان آمده. می‌گوید هزینه تست پی‌سی‌آر برایم سنگین بود، تصمیم گرفتم که تست خون بدهم، بیمه قبول نمی‌کند، 120 هزار تومان نقداً پرداخت کردم. همسرم و پسر و عروسم هم مشکوکند، فقط پسرم از طرف اداره‌شان، رایگان تست داده است، اداره‌شان با یکی از آزمایشگاه‌ها قرارداد بسته، اما ما که دستمان به دهنمان نمی‌سد، فعلاً همین تست را می‌دهیم، اگرچه شنیده‌ام فایده هم ندارد و درست نشان نمی‌دهد.»
چند روز پیش همسرم تب کرد، اول صبر کردیم شاید بهتر شود، اما بدن درد و حالت تهوع هم اضافه شد، به ما گفتند سریع تست بدهید، هر آزمایشگاهی که می‌رفتیم، تست پی‌سی‌آر نمی‌گرفتند، به ناچار به یکی از بیمارستان‌های خصوصی رفتیم، یک قسمت را جداگانه برای تست در نظر گرفته بودند، جمعیت زیادی آمده بودند، بیمه که به هیچ‌وجه قبول نمی‌کردند. من با وجود ظاهر شدن علائم، فداکاری کردم و از همسرم خواستم تا او تست بدهد، با وجود اینکه هر دو کارمند هستیم، اما وسعمان نمی‌رسید در کمتر از یک ساعت یک میلیون و 200 هزار تومان پول بدهیم. همسرم به سرفه هم افتاد. به توصیه یکی از پزشکان مجبور شدیم تا سی‌تی‌اسکن هم بدهیم، چون عجله داشتیم و نگران هم بودیم به اولین کلینیک درمانی رفتیم. برای همان سی‌تی‌اسکن هم 600 هزار تومان پرداختیم. با دارو و میوه و مخلفات من در یک شب حدوداً یک میلیون‌ونیم از جیب پرداخت کردم. با این وضع اقتصادی خیلی‌ها راضی نمی‌شوند، به همین راحتی‌ها تست بدهند. مخصوصاً آنهایی که علائم زیادی هم ندارند. آقای منصوری می‌گوید که این تازه شروع راه است و بنا به توصیه دکتر باید روز هشتم هم دوباره سی‌تی‌اسکن بدهند و برای اینکه همسرش بتواند به سرکار برود، دادن تست دوباره الزامی است. جالب اینکه برادر خانمش که روز بیست و یکم تست داده بازهم مثبت بوده و به همین دلیل به او اجازه کار نداده‌اند و مجبور شده برای بار سوم تست بدهد. با این توصیف شما فکر می‌کنید کسی حاضر می‌شود سه بار تست بدهد؟ اصلاً چرا آزمایشگاهی که آنقدر پول می‌گیرد، باید آخر هفته تعطیل باشد و بیماری که هنوز جواب تست‌اش نیامده در خیابان‌ها بچرخد.»
خانم رستم‌وندی برای انجام سی‌تی‌اسکن آمده، به شلوغی آزمایشگاه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید تست پی‌سی‌آر نداده، چون درصد خطا هم دارد و هم اینکه احساس تنگی نفس داشته و سرفه می‌کرده ترجیح داده کار را یکسره کند: «خودشان می‌گویند ابتلای خانوادگی زیاد شده، خب چند درصد خانواده‌ها در این وضعیت می‌توانند تست به این گرانی بدهند. »

 گرانی تست کرونا در بخش خصوصی

تست پی‌سی‌آر که برای تشخیص کرونا انجام می‌شود در همه آزمایشگاه‌ها وجود ندارد، در بسیاری موارد بیماران با مراجعه به آزمایشگاه منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، به در بسته خورده و باید به مرکز دیگری مراجعه کنند، با این همه آنچه عامل نارضایتی مردم در انجام این تست شده، گرانی بیش از حد نرخ آن در آزمایشگاه‌های خصوصی است. این در حالی است که در بیمارستان‌های دولتی تست سی‌پی‌آر تقریباً رایگان انجام می‌شودو این امر سبب خوشنودی آن دست از بیمارانی شده است که در این آزمایشگاه‌ها تست پی‌سی‌آر انجام داده‌اند.آزمایشگاه بیمارستان مهراد در پایتخت یکی از محل‌هایی است که تست پی‌سی‌آر در آنجا انجام می‌شود؛ آزمایشگاه در طبقه سوم واقع شده برخی برای انجام تست پی‌سی‌آر و برخی برای آزمایش‌های دیگر مراجعه کرده‌اند. به گفته پزشک مستقر در آزمایشگاه تعرفه تست پی‌سی‌آر در این بیمارستان 590هزار تومان است و از بیماران با مراجعه حضوری در لحظه این تست گرفته می‌شود. روزانه به طور میانگین بین 100 تا 150 نفر برای این تست مراجعه می‌کنند و جواب آزمایش هم بین 24 تا 48 ساعت ارائه می‌شود. خانم گلریز که برای انجام این تست مراجعه کرده لابه‌لای سرفه‌هایی که دارد از گرانی نرخ این تست بسیار گله‌مند است، او می‌گوید: «متأسفانه بیمه تکمیلی ندارم و تنها تحت پوشش تأمین اجتماعی هستم، کاش ساز و کاری فراهم شود تا بیمه تأمین اجتماعی هزینه تست پی‌سی‌آر را به عهده بگیرد.» کمی آن‌طرف‌تر زن و مردی با هم برای انجام تست مراجعه کرده اند: «بیشتر از یک میلیون تومان هزینه انجام تست من و همسرم شده، یک راننده خطی هستم و واقعاً پرداخت هزینه این تست برای من و امثال من راحت نیست. دخترم علامتی ندارد و او را برای آزمایش نیاوردم، ولی می‌ترسم اگر دخترم هم به کرونا مبتلا شده باشد، چطور از پس پرداخت هزینه تست او بربیایم.» احمد ایزدی دیگر مراجعه کننده به آزمایشگاه می‌گوید متأسفانه تهران وضعیت خوبی ندارد و شیوع بیماری کرونا روز به روز بیشتر شده است به همین خاطر تصمیم گرفتم تست بدهم تا اگر مشکلی هست سریع درمان را آغاز کنم اما واقعاً هزینه 500 هزار تومان برای تست بینی و حلق بالاست حداقل دولت از بیمه‌ها بخواهد که بخشی از این هزینه‌ها را تقبل کنند چون این مبلغ یک پنجم حقوق یک کارگر است تازه اگر خانواده‌اش نخواهند تست کرونا بدهند. خانم مرادی که هفته گذشته دارای علائم کرونا بود، امروز با تجویز پزشک برای انجام تست کرونا به یک بیمارستان خصوصی مراجعه کرد:«خوشبختانه با ارائه دفترچه بیمه تأمین اجتماعی با هزینه بسیار ناچیزی تست پی‌سی‌آر از من گرفته شد و از این بابت خوشحال هستم.»
افزایش مراجعات به آزمایشگاه‌های خصوصی

دکتر سمیعی مدیرکل امور آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: آزمایشگاه‌های پزشکی، بویژه آزمایشگاه‌هایی که خدمات تشخیص مولکولی کووید19 را انجام می‌دهند این روزها زیر بار افزایش مراجعات هستند. این موضوع به تهران محدود نمی‌شود. افزایش بار مراجعه، چه به بیمارستان باشد و چه به مراکز جامع خدمات سلامت، چه به بخش دولتی باشد و یا به بخش خصوصی، منابع نظام سلامت را مصرف می‌کند. رعایت یکپارچه الزاماتی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند تنها راه پیشگیری از بروز این وضعیت است.
او در پاسخ به این سؤال که آیا کیت به اندازه کافی وجود دارد؟ می‌گوید: در حال حاضر محدودیتی در تأمین کیت‌های مورد نیاز برای آزمایش تشخیص مولکولی وجود ندارد و این ناشی از پیش‌بینی برای چنین روزهایی است. اما این شرایط، بخصوص وقتی به‌طور مکرر واقع می‌شوند و طولانی هم می‌شوند، بسرعت موجودی شبکه آزمایشگاهی کووید19 را کاهش می‌دهند و در این شرایط اقتصادی نامطلوب و پرفراز و نشیب و زیر بار تحریم‌های ظالمانه، مجدداً نیاز به تأمین منابع مالی و افزایش موجودی پیدا می‌کنیم.
سمیعی درباره کادر درمان آزمایشگاهی اظهار می‌کند: اصولاً نظام سلامت در حوزه خدمات آزمایشگاهی تخصصی و پیچیده دچار کمبود گنجینه نیروی انسانی ماهر است. افزایش بار کاری، خصوصاً وقتی به دلیل ظرفیت محدود تجهیزاتی منجر به افزایش جبرانی نوبت‌های کاری می‌شود، گنجینه انسانی را خسته و فرسوده می‌کند. تا همین لحظه هم مدیون آزمایشگاه‌هایی هستیم که اگرچه تجهیزات دستگاهی‌شان هر از گاهی فرسوده شدند و از نفس افتادند، اما هرگز میدان مبارزه با ویروسی را که هموطنان و همنوعانشان را تهدید می‌کند، خالی نکرده‌اند. اطلاع داریم، خوشبختانه در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، به دلیل لزوم آمادگی برای شرایط فعلی، بسیاری از آزمایشگاه‌های کووید-19 وزارت بهداشت تمهیداتی در ارتباط با نیروی انسانی مورد نیاز برای شرایط شدت گرفتن موج بیماری داشته‌اند. متأسفانه در بعضی دانشگاه‌ها گنجینه انسانی جایگزین وجود ندارد و همکارانمان فقط با افزایش تلاش و حضور در نوبت‌های کاری بیشتر مانع از بروز اختلال در روند پشتیبانی آزمایشگاهی می‌شوند.
او در پاسخ به این سؤال که روزانه چند نفر برای آزمایش مراجعه می‌کنند هم می‌گوید: آمار مراجعات در گزارش روزانه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود. مراجعات به بخش خصوصی هم افزایش یافته اما آمار آن، به دلیل شیوه جمع‌آوری متفاوت، با کمی تأخیر به ما می‌رسد. با دستور رئیس جمهور، وزارت بهداشت در حال ایجاد ساز وکارها و انتخاب راهبردهایی است که تعداد آزمایش و سرعت گزارش نتایج آزمایشگاهی را افزایش بدهد.
او درباره قیمت کیت‌ها گفت: با تصویب پیشنهاد اصلاح تعرفه آزمایش تشخیص مولکولی کووید19 در شورای عالی بیمه، فقط منتظر تصویب و ابلاغ آن توسط هیأت دولت هستیم و امیدواریم بیش از اندازه به تعویق نیفتد.
سمیعی به مردم توصیه کرد: مهمترین مسأله باور به این است که وجود بیمارستان یا مرکز 16 یا 24 ساعته برای کووید-19 و شبکه آزمایشگاهی برای انجام آزمایش تشخیص مولکولی، نمی‌تواند به تنهایی بیماری را کنترل کند. بلکه رعایت توصیه‌ها به استفاده صحیح از ماسک، شست‌و‌شو و رعایت بهداشت دست، حفظ فاصله فیزیکی مناسب و پرهیز از حضور در تجمعات، روش‌های قطع زنجیره انتقال و مهار این ویروس منحوس هستند. بدون رعایت این الزامات در واقع آنچه در نظام سلامت داریم به تدریج و بیهوده مصرف می‌کنیم.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: