کد خبر: ۲۶۶۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 19
زالی طی نامه‌ای به وزیر بهداشت درخواست کرد تا برای تعطیلات تجمیع هفته آینده، تدابیری در زمینه ایجاد مداخلات منعی برای سفر، اندیشیده شود.

شفاآنلاین>سلامت>فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به شاخص‌های بسیار فزآینده بیماری در استان تهران، ضمن تحلیل تفاوت‌ها و نکات تمایز پیک سوم همه گیری کرونا، نسبت به پیک‌های گذشته، اظهار کرد: امروز طی نامه‌ای به وزیر بهداشت درخواست کردیم تا برای تعطیلات تجمیع هفته آینده، تدابیری در زمینه ایجاد مداخلات منعی برای سفر و ایجاد مکانیزم جرایم اعمال شود.

به گزارش شفاآنلاین: گفت: متاسفانه تهران در طول چند هفته اخیر هیچ تغییری در شاخص‌های ابتلا ندارد و تقریبا طی روز‌های اخیر میزان ابتلا، بستری، مراجعان سرپایی و میزان مرگ و میر کماکان شاخص بسیار فزاینده‌ای را نشان می‌دهد.

طولانی شدن مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌ها

زالی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ما در تهران در پیک سوم همه گیری به سر می‌بریم، تصریح کرد: چند اتفاق در جریانات اخیر افتاده که ما را از پیک دوم متمایز می‌کند، اول اینکه بیماران در شرایط بدحال‌تری مراجعه می‌کنند، دوم اینکه مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌ها نسبت به پیک اول و دوم، حداقل بین ۱.۲ تا ۲.۳ روز افزایش داشته و طولانی‌تر شده است.

او مراجعه دیرهنگام مبتلایان به مراکز درمانی را یکی از مهمترین دلایل این مسئله بیان کرد و گفت: بخشی از مبتلایان نیز به مراکز غیردولتی مراجعه می‌کنند و تا رسیدن به مراکز ارجاعی تخصصی درمانی کرونا ممکن است زمان بر باشد.

او نکته متمایز بعدی پیک سوم نسبت به پیک‌های قبلی را مراجعه خانوادگی مبتلایان بیان کرد و افزود: اکثر بیماران در پیک سوم به صورت خانوادگی مراجعه می‌کنند؛ در صورتی که در پیک اول و دوم این الگو کمتر مشاهده می‌شد، به عبارت دیگر این روز‌ها افراد یک خانواده جمیعا با حال عمومی نامناسب و نامساعد مراجعه می‌کنند.

۲۵ درصد مراجعان، نیازمند دریافت مراقبت‌های ویژه هستند

زالی با بیان اینکه تعداد بیمارانی که از اورژانس مستقیماً وارد بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند، نسبت به دوره‌های قبل افزایش بیشتری را نشان می‌دهد، بیان کرد: به عنوان نمونه در روز گذشته در تهران ۱۶۲ بیمار مستقیما در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. تقریبا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مراجعان روزانه ما به مراکز درمانی استان تهران نیازمند دریافت خدمات مراقبت‌های ویژه در بدو امر هستند و برخی پس از بستری در بخش و در سیر بیماری به این خدمات نیاز پیدا می‌کنند.

پیک سوم در تهران هنوز حالت صعودی دارد

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اذعان به اینکه فاصله بین پیک دوم و سوم همه گیری تقریبا به نقطه افول قطعی نرسید، گفت: در صورتی که شروع پیک دوم بعد از یک افول نسبی نسبت به پیک اول بود، ولی پیک دوم و سوم به هم متصل شده و یک حالت پیوستگی پیدا کردند، این یک حالت نگران کننده است و حتی پیک سوم در تهران هنوز حالت صعودی تلقی می‌شود و دچار کاهش شاخص نشده است.

میزان قله بستری و مرگ و میر در پیک سوم خیلی سریع‌تر حاصل شد

او گفت: میزان قله بستری و میزان افزایش مرگ و میر در تهران خیلی سریع‌تر از پیک اول و دوم حاصل شده است؛ به عبارت دیگر اگر موارد و تعداد کلی بستری در بخش‌های عادی و مراقبت‌های ویژه در پیک دوم مثلا بین ۳ تا ۴ هفته طول کشید، این بار در عرض کمتر از ۱۰ روز به این عدد و آمار رسیدیم که نشانه گسترش بیشتر بیماری در شهر تهران است.

زالی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بیماری فراگیرتر و سرایت پذیر‌تر از قبل در شهر تهران در حال جولان است، تاکید کرد: طبیعتاً تا زمانی که رفت و آمد و تولید سفر در داخل شهر مدیریت نشود، این روند و چرخه ویروس منحوس در تهران استمرار پیدا می‌کند و متاسفانه شاهد شهادت تعدادی از بهترین فرزندان این مرز و بوم خواهیم بود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با تاکید بر اینکه تیم پزشکی و درمانی دچار خستگی مزمن شده و چندین ماه مستمرا در تلاش تمام عیار برای مقابله با این بیماری قرار دارد، بیان کرد: شاید درخواست همه مدافعان سلامت از مردم و مسئولان این است که با رعایت جدی‌تر و مداخلات بازدارنده‌تر در تناسب با ماهیت خشن همه گیری و این بیماری فراگیر به کاهش بار بیمارستانی کمک کنند.

تیم درمانی و پزشکی ما به ریکاوری احتیاج دارد

فرمانده ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه تیم درمانی و پزشکی ما به ریکاوری احتیاج دارد، بیان کرد: حجم زیادی که روزانه به بیمارستان‌ها تحمیل می‌شود، موجب خستگی مستمر کادر درمان شده و به نظر می‌رسد که یکی از دلایل افزایش تعداد ابتلا و شهدای مدافع سلامت در روز‌های اخیر، خستگی مزمن تیم درمانی و کاهش و تضعیف سیستم دفاعی آنان و همچنین فشار کاری غیر متعارف و مضاعفی است که به آن‌ها وارد می‌شود.

تاثیر اعمال دورکاری در کاهش تردد‌های درون شهری

زالی با تاکید بر تاثیر اعمال دورکاری در کاهش تردد‌های درون شهری، افزود: به نظر می‌رسد که با اعمال دورکاری، کماکان پیشنهاد ما و استانداری تهران تقلیل ظرفیت کارکنان در استان تهران حداقل برای یک تا دو هفته است که بتوانیم در این فرصت تولید سفر‌ها در تهران را کم کنیم.

او ادامه داد: با توجه به شرایط آلاینده‌ها و آلودگی هوا در تهران، به نظر می‌رسد که دورکاری هم در کاهش آلودگی هوا و هم بر ترافیک شهر اثرگذار است و همچنین می‌تواند باعث کاهش تردد‌های درون شهری شود.

زالی با بیان اینکه در اولین روز اجرای طرح تعدیل کارکنان در پیک دومهمه گیری در تهران، کاهش ۵۳ درصدی ترافیک کالبد مرکز شهر را شاهد بودیم، گفت: این موضوع نشان دهنده تاثیرگذاری دورکاری بر این مسئله و همچنین بر جمعیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی است.

فرمانده ستاد کرونای تهران  با اشاره به تاثیر محدودیت‌های کرونایی در چند هفته گذشته، تصریح کرد: هنوز تحلیل آمار میزان ترافیک و تردد انجام نشده، ولی به محض اینکه این آمار جمع آوری شود، با توجه به زمان مشابه سال قبل ارزیابی‌ها اعلام می‌شود، با این حال بررسی تردد‌های یک روز قبل از پایان تعطیلات و شروع سفر‌های بین استانی نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش تردد‌های بین استانی را نشان داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: