کد خبر: ۲۶۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۹ - 2020June 27
وقتی جوان مهارت‌ در این زمینه را نمی‌داند، طبیعتا به سمت بی‌بند و باری سوق پیدا می‌کند، چون نوجوان و جوان امروز اطلاعاتش را از فضای مجازی و تعامل با دوستانش می‌آموزد
 شفاآنلاین >سلامت >مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره آخرین وضعیت ویروس HIV  و بیماری ایدز در کشور گفت: حدود 40 سال از شیوع بیماری ایدز می‌گذرد اما تاکنون رسانه‌ها به شکل مستمرر در این زمینه فعالیت نداشتند. 

به گزارش شفاآنلاین: در دیگر نقاط دنیا به‌دلیل فعالیت‌های فرهنگی مناسب، مردم از شیوع این بیماری آگاهی داشته و دیگر بیم انگ‌زنی وجود ندارد، در این شرایط مردم نیز با رغبت بیشتر مراجعه و مراحل شناسایی‌ و درمان به موقع انجام می‌شود. هرچند در کشور ما به این امر اهمیت داده نشده است.

 این پزشک عفونی درباره چگونگی ابتلا به ایدز در کشور ما اظهار کرد: در اوایل شیوع این بیماری یک اپیدمی در  بین معتادان تزریقی بود در این روند تعداد مردان تزریقی مبتلا به ایدز 97 درصد و زنان 3 درصد بود. اما این افراد در برنامه کاهش آسیب معتادان تحت متادون درمانی قرار گرفتند و مصرف‌شان از تزریقی به خوراکی تغییر کرد. این امر باعث کنترل بیماری HIV در کشور شد.


محرز افزود: در مرحله دوم دلیل ابتلا به این بیماری روابط جنسی محافظ نشده است. وقتی آموزش جنسی در مدارس، خانواده و ... داده نمی‌شود، بنابراین جوانان و گروه‌های در معرض خطر چگونگی مصونیت در این زمینه را نمی‌دانند. باید به جوانان شیوه تماس جنسی مطمئن آموزش داده شود.

او تاکید کرد: وقتی جوان مهارت‌ در این زمینه را نمی‌داند، طبیعتا به سمت بی‌بند و باری سوق پیدا می‌کند، چون  نوجوان و جوان امروز اطلاعاتش را از فضای مجازی و تعامل با دوستانش می‌آموزد. در حالی که اغلب آموخته‌هایش غیر علمی و گمراه کننده است. از سوی دیگر اغلب خانواده‌های ایرانی درباره مسائل جنسی صحبت نمی‌کنند و همین امر نقص محسوب شده و باعث پیشرفت این بیماری در منطقه شده است. برای مثال در آفریقا بر اساس مطالعات انجام شده روند ابتلا به ایدز کاهش یافته است، اما در خاورمیانه و شمال آفریقا و ایران روند ابتلا به ایدز رو به افزایش است. 

رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده بیماران مبتلا به ایدز به‌دلیل اینکه تحت درمان سه داروی ضد ویروسی هستند، طبیعتا مقاومت بدن افزایش یافته و تعداد مبتلایان در بین این افراد به کرونا اندک بوده است. البته باید تاکید کرد فقط بیمارانی که به شکل مداوم تحت درمان قرار گرفته‌اند در برابر بیماری کرونا مصون هستند. 

محرز تصریح کرد: برای مثال در بین دو هزار بیمار بستری در بیمارستان امام خمینی (ره) و بیماران که در مرکز  تحت درمان قرار گرفته می‌شود. ماهانه حدود 700 ویزیت انجام می‌شود و تاکنون ابتلا به کرونا در بین این افراد گزارش نشده است. 

 محرز با بیان اینکه مبتلایان به بیماری زمینه همچون مبتلایان به سرطان، افراد تحت درمان شیمی درمانی، پیوند اعضا، مبتلایان به بیماران قلبی و ریوی و ... بیش از دیگر افراد به کرونا مبتلا می‌شوند، گفت: ایدز هم به عنوان بیماری زمینه‌ای محسوب می‌شود، اما فردی که تحت درمان قرار ندارد به کرونا مبتلا می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده مردان بیش از زنان به ایدز مبتلا می‌شوند. 

محرز افزود: در تمامی کشورهای دنیا دو آمار درباره روند ابتلا به ایدز وجود دارد. نخستین آمار تعداد مبتلایان و دیگر آمار تخمینی گزارش داده می‌شود.  

به گفته او در کشور ما به‌دلیل انگ اجتماعی بیماران از انجام آزمایشات ایدز بیم دارند. در این وضعیت برخی از افراد اطلاعات چندانی از رفتار پرخطر نداشته و در نتیجه فقط دو سوم مبتلایان به ایدز در کشور ما شناسایی شدند. در حالی که بسیاری از بیماران هنوز اطلاعاتی از بیماری خود ندارند.

این پزشک عفونی در ادامه افزود: بنابراین این افراد بدون اطلاعات از وضعیت‌شان به انتشار بیماری در جامعه می‌پردازند. 

این پزشک درباره اقدامات فرهنگی در زمینه HIV گفت: هم اکنون وزارت بهداشت و درمان 250 مرکز مشاوره داشته و تمامی پزشکان به شکل آموزش دیده به مشاوره و درمان می‌پردازند. هرچند مردم باید برای درمان خود مراجعه کنند.

محرز تاکید کرد: نمی‌توان غربالگری کلی در این زمینه نمی‌توان انجام داد، اغلب افراد به دلیل انگ‌های اجتماعی به مشاوره مراجعه نمی‌کنند. این در حالی است که امکانات به شکل رایگان برای درمان در سراسر کشور فعال هستند و حتی مردم از مراجعه به این اماکن هراس دارند. 

او درباره روند درمان ایدز در جهان افزود: بیماری ایدز کشنده نیست، بیماری که تحت درمان و مراقبت باشد، عمر طبیعی دارد.

کارشناس سازمان جهانی بهداشت در پایان گفت: درمان قطعی برای بیماران مبتلا به ایدز وجود ندارد و در صورت قطع درمان بیماری عود می‌کند. در دنیا نیز برای درمان قطعی این بیماری اقدامات مناسب انجام می‌شود.برنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: