کد خبر: ۲۶۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۴ تير ۱۳۹۳ - 2014June 25
شفاآنلاین-ماه مبارک رمضان در راه است تا یک بار دیگر انسان‌ها توانایی خود را در خودداری از عادات روزانه در بوته آزمایش قرار دهند. این ماه فرصتی استثنایی برای زدودن گناهان از قلب‌ها است. کنترل بسیاری از تمایلات و کردارها دستاورد مهمی است که در پایان این ماه نصیب انسان‌های روزه دار می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،در این ماه است که انسان خویشتن را نسبت به امیال طبیعی مقاوم می‌کند و با کنترل آن ضمن پاکسازی جسم از سموم، سلامت اعضای بدن را تضمین می‌کند.تحقیقات دانشمندان نشان داده است عمل مثبت جذب و عمل منفی دفع از مهم‌ترین کارهای بدن است و این دو عمل نمی‌تواند با هم انجام شود. زمانی که غذا وارد بدن نمی‌شود، بدن برای دفع مواد سمی جمع شده در خود اقدام می‌کند. این مواد در نتیجه سوء تغذیه و عوامل ناسازگاری چون خستگی عصبی، اضطراب، استرس، نگرانی و افراط در خوردن غذا جمع می‌شود.  11 ماه خوردن و آشامیدن‌های متناوب فرصتی را برای پاکسازی در اختیار بدن قرار نمی‌دهد و به این ترتیب با افزایش سموم و چربی کارکرد اعضای مهم بدن ضعیف‌تر می‌شوند. دکتر محمد دریایی، متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی و طب سنتی و اسلامی که بیش از 30 جلد کتاب در زمینه طب سنتی و اسلامی به رشته تحریر درآورده است در گفت‌و‌گو با ما از فواید روزه گرفتن در پاکسازی بدن و همچنین تغذیه درست و سالم در وعده‌های افطار و سحری گفت.

  روزه چگونه به پاکسازی بدن کمک کرده و در درمان چه بیماری‌هایی تأثیر‌گذار است؟
روزه گرفتن در بسیاری از ادیان وجود داشته است. البته روزه‌هایی وجود داشت که بسیار طاقت فرسا بودند. به‌طور مثال 2 تا سه روز روزه می‌گرفتند. اما اسلام روزه را اصلاح کرد و  از طلوع فجر تا غروب آفتاب قرار داد و این بهترین راه برای سم زدایی از بدن است. ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی بازگردد. البته باید توجه داشت که روزه گرفتن به شکل مستقیم بر بیماری تأثیرگذار نیست، بلکه با متوقف کردن فعالیت‌های خاصی از بدن به بافت‌ها فرصت می‌دهد خود را ترمیم کرده و توازن شیمیایی بدن احیا شود. در تاریخ پزشکی کشورهای فرانسه و انگلستان از روزه گرفتن به عنوان یکی از روش‌های درمانی مناسب برای بیماری‌ها استفاده شده است و اگر در یک ماه روزه‌داری همه شرایط لازم و همچنین تغذیه سالم را رعایت کنیم در پایان این ماه احساس سبکی روح و جسم خواهیم داشت. در یک ماه روزه‌داری همه رسوبات بدن که به شکل چربی و یا اوره درآمده است از بین رفته و از گرفتگی رگ‌ها و همچنین خطرات حمله قلبی و مغزی جلوگیری می‌شود.
این رسوبات چگونه در بدن انسان شکل می‌گیرد و روزه چگونه باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود؟
مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و همچنین فست فودها که سرشار از مواد زائد هستند باعث تشکیل این رسوب‌ها در طول سال می‌شود. این رسوب‌ها اگر از بدن دفع نشوند می‌توانند عامل بیماری‌هایی مانند سرطان، پرخوری و افسردگی شوند. مصرف این نوع غذاها بخصوص فست فودها که متأسفانه در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته است باعث افسردگی و در پی آن چاقی‌های مفرط می‌شود. این چربی‌ها و مواد قندی در بافت‌های انسان ذخیره شده و رسوب می‌کنند. روزه گرفتن باعث می‌شود این رسوب‌ها تجزیه شده و از بدن دفع شوند. در ماه رمضان با یک برنامه غذایی سالم می‌توانیم برای همیشه غذاهای فست فودی را
کنار بگذاریم.
بدن انسان مانند ماشینی است که پس از مدتی کارکردن نیاز به بازسازی و پاکسازی دارد. ماه رمضان این فرصت را به بدن می‌دهد که غذاهای چرب و سرخ کردنی و روغن‌های مضر را که در 11 ماه مصرف کرده‌ایم و در معده و روده ما انباشته شده و در خون رسوب کرده‌اند پاکسازی کرده و آن‌ها را دفع کند. باید توجه داشت روزه گرفتن موجب کمبود و نقص نمی‌شود و بدن بهره‌برداری از ذخایر خود را کنترل می‌کند.
  از دیدگاه طب سنتی چه برنامه غذایی برای وعده افطار و سحری توصیه می‌کنید؟
متأسفانه بعضی از خانواده‌ها تصور می‌کنند در وعده افطار باید مواد غذایی شیرین و غذای سنگین مصرف کنند در حالی که به دلیل خالی بودن معده ورود مواد غذایی سنگین باعث بالا رفتن یکباره فشار خون و همچنین آزار پرزهای معده می‌شوند. مطالعه زندگی ائمه اطهار‌(ع) نشان می‌دهد آن‌ها از وعده‌های غذایی سبک برای افطار استفاده می‌کردند. بهتر است روزه را با 2 تا 5 خرما و یک لیوان آب ولرم باز کنیم. بعضی از افراد روزه دار در وعده افطار نان و پنیر و چای مصرف می‌کنند که این فرهنگ اشتباهی است زیرا موادی که در چای وجود دارد باعث آسیب رساندن به معده شده و نان و پنیر نیز حجم معده را پر می‌کنند. خوردن خرما باعث می‌شود تا از اشتهای کاذب جلوگیری شود.  پس از خوردن خرما و آب ولرم برای وعده غذایی باید از غذای سبکی مانند سوپ استفاده کرد. ‌آش شله قلمکار و‌ آش رشته و حلیم غذاهای سنگینی هستند که ایجاد نفخ می‌کنند. یک ساعت بعد از افطار می‌توانیم معده را با میوه و سبزیجات انباشته کنیم. برای جبران آب از دست رفته بدن بهترین جایگزین آبمیوه‌های طبیعی مانند آب طالبی، آب هویج، آب هندوانه و یا سیب است که باید آن را تا قبل از ساعت 23 مصرف کرد. همچنین برای رفع تشنگی باید از لیمو ترش و مایعاتی مانند عرق کاسنی و شاه‌تره و خاکشیر با کمی عسل استفاده شود. موز هم یک منبع غنی پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات است. بهتر است بعد از باز کردن افطار با خرما یا آب و شیر ولرم ، مدتی صبر کنیم و پس از آن یک وعده غذایی سبک (سوپ) بخوریم. این روشی است که سالها آن را تجربه کردم و نتایج مثبتی نیز از این روش به‌دست آوردم.  برای وعده سحری نیز مصرف کربوهیدرات‌های مرکب به علت دیر هضم بودن موجب می‌شود کمتر گرسنه شویم. حلیم یک منبع عالی پروتئین است که می‌توانیم آن را در وعده سحری میل کنیم. غذاهای فیبردار و نان‌های سبوس دار برای وعده سحری بسیار مناسب است. اگر هم قرار است برنج مصرف کنیم بهتر است این برنج با مخلوطی از لوبیا، باقالی یا سبزیجات باشد. باید توجه داشت این غذاها باید کم نمک باشند زیرا نمک زیاد باعث تشنگی می‌شود. خوب جویدن غذا مفیدترین راهی است که هم به هضم غذا کمک می‌کند و هم تا 50 درصد از یبوست جلوگیری می‌کند. پس با آرامش کامل وعده سحری را میل کنید.  بهتر است در وعده سحری از غذاهای سرخ کردنی و گوشتی استفاده نکنیم.
خوردن شام بعد از افطاری چه عوارضی برای بدن دارد؟
متأسفانه برخی تصور می‌کنند در ماه رمضان به خاطر آن‌که 16 ساعت گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده‌اند مجاز هستند تا سه وعده غذایی همیشگی را در فاصله بین افطار تا سحر میل کنند در حالی که در ماه رمضان ما فقط وعده ناهار را نداریم. خوردن شام بعد از افطار همان وعده ناهار است. خوردن شام بخصوص شام سنگین بعد از افطار جز این‌که فشار خون و قند انسان را افزایش بدهد فایده دیگری ندارد و نه تنها سموم بدن دفع نمی‌شود بلکه سم دیگری نیز به سموم قبلی اضافه خواهد شد. روزه برای کسانی که بلغمی هستند بسیار
مفید است.
  یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد روزه‌دار با آن مواجه شوند یبوست است. چه راهکاری برای پیشگیری از آن توصیه می‌کنید؟
یبوست یکی از عوارض کم آبی در بدن است که در ماه رمضان ممکن است بسیاری به آن مبتلا شوند. دلیل اصلی آن نیز خشک شدن روده و کم شدن آب بدن است. جویدن درست غذا در کنار خوردن انجیر و روغن زیتون در پیشگیری از یبوست مفید است. همچنین باید از میوه ‌های آبدار مانند هندوانه و طالبی استفاده کنیم و سعی کنیم در وعده‌های سحری مواد غذایی فیبردار را قرار بدهیم.
  آیا مصرف زولبیا و بامیه قند خون افراد روزه دار را تأمین می کند؟
خوردن زولبیا و بامیه و شیرینی جات مصنوعی برای بدن بسیار مضر است و به هیچ عنوان بدن را در برابر افت قند خون مقاوم نمی‌کند. توصیه می‌کنم به جای این مواد قندی مصنوعی از شیرینی‌های طبیعی مانند توت و انجیر استفاده کنید که علاوه بر این‌که ضد اسید اوریک و چربی هستند برای درمان یبوست نیز مفید هستند.
 
برچسب ها: آداب ، تغذیه ، رمضان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: