کد خبر: ۲۴۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 2020January 15
در بخش اول این گفتگو ضروت تربیت جنسی، سن شروع آموزش تربیت جنسی، موانع و عوارض عدم آموزش های صحیح در این حیطه را مورد بحث قرار داده ایم
شفا آنلاین>سلامت>محتوای تربیت جنسی به فرهنگ، آداب و رسوم و مذهب برمی گردد و حتی در کشور ما ایران نیز آموزش این مسأله منطقه به منطقه فرق می کند.

به گزارش شفا آنلاین،در بخش اول این گفتگو ضروت تربیت جنسی، سن شروع آموزش تربیت جنسی، موانع و عوارض عدم آموزش های صحیح در این حیطه را مورد بحث قرار داده ایم.

اشتباه افکار عمومی در مورد تربیت جنسی!

وی ابتدا گفت: براساس مطالعاتی که در ایران در خصوص لزوم وجود تربیت جنسی انجام شده، به نظر می رسد بحث آموزش"تربیت جنسی" ضروری است .

او افزود: متأسفانه عموم مردم فکر می کنند تربیت جنسی یعنی آموزش رفتارهای جنسی، در صورتی که تربیت جنسی مفهومی فراتر دارد و به نوعی پیشگیری از بروز  بیماری و صدمه در حیطه رفتارشناسی جنسی و به بیانی اصلاح رفتار جنسی است.

بهترین سن برای شروع تربیت جنسی

دکتر رمضانی در خصوص سن شروع تربیت جنسی هم بیان داشت: در مطالعاتی که در دنیا صورت گرفته گفته می شود تربیت جنسی باید از بدو تولد صورت گیرد اما اصل این مسأله از سه سالگی است یعنی در واقع زمانی که کودک متوجه هویت جنسیتی خود می شود.

این سکسولوژیست در اینباره گفت: همچنین دو مطالعه ای که در خصوص نیازسنجی و الگوی آموزش تربیت جنسی در سنین قبل دبستان و سنین دبستان با بچه ها، مادران و مربیان و دست اندرکاران سلامت  انجام دادیم، نشان داد که بهترین سن شروع تربیت جنسی سه سالگی به بعد است.

تربیت جنسی را با چه محتوایی آغاز کنیم؟

وی ضمن بیان اینکه محتوای تربیت جنسی به فرهنگ، آداب و رسوم و  مذهب برمی گردد، عنوان کرد: حتی در کشور ما ایران نیز آموزش این مسأله منطقه به منطقه فرق می کند.

رمضانی در رابطه با محتوای نخستین آموزش تربیت جنسی گفت: در ابتدا محتوا باید با شناخت بدن و احترام به بدن شروع شود و تفاوت دختر و پسر و تفاوت های جسمی و به مرور هویت جنسیتی زن و مرد باید آموزش داده شود.

بالا بودن شیوع اختلالات جنسی در ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با موانع تربیت جنسی در ایران هم گفت: علاوه بر تابوهای مذهبی و فرهنگی در جامعه ایران، عدم آگاهی و سواد جنسی پایین  در میان عموم مردن و حتی برخی متخصصان است.

همچنین او اضافه کرد: من به عنوان درمانگر جنسی و با توجه به شواهد و تجربیاتم در ایران اعتقاد دارم که شیوع برخی اختلالات عملکرد جنسی شدید در ایران از جاهای دیگر چه کشورهای آمریکایی و اروپایی چه در کشورهای آسیایی مثل چین بالاتر است.

چرا دختران و زنان متأهل در بحث اختلالات جنسی آسیب پذیر ترند؟

فوق دکترای علوم رفتاری دانشگاه بقیه الله تهران در زمینه ی عوارض عدم آگاهی و تربیت جنسی هم توضیحاتی را ارائه داد: براساس مشاهدات و مطالعات و گزارشات در جهان و ایران، عدم آگاهی جنسی و تربیت جنسی نادرست، زنان و مردان را دچار اختلالات جنسی و کژکاری جنسی می کند اما خانم ها بیشتر از مردان آسیب پذیرند.

وی در خصوص دلیل این آسیب پذیری گفت: از دلایل آسیب پذیری در دختران و زنان متأهل می توان به آناتومی بدن و شاخص های روانشناختی آنان اشاره کرد.

این سکسولوژیست ادامه داد: مثلا شیوع اختلال درد هنگام مقاربت و بازداری در خانم ها در دنیا اگر بین 6 تا 14 درصد باشد اما این آمار براساس مطالعات در کشور ما به 20 درصد می رسد.

آیا آگاهی جنسی باعث بلوغ زودرس می شود؟

این متخصص سلامت جنسی خانواده در پاسخ به این سؤال که آیا تربیت جنسی باعث بلوغ زودرس جنسی می شود هم گفت: بیشتر مطالعات نشان می دهد که آگاهی جنسی باعث بلوغ زودرس نمی شود اما تغییرات اقلیمی و تغییرات هورمونی به واسطه تغذیه مانند غذاهای آماده و از طرفی آلودگی هوا تأثیر بیشتری بر بلوغ زودرس دارد.

او با اشاره به اینکه در ایران طی بیست سال گذشته حدود 1 سال و نیم تا دو سال میانگین بلوغ جنسی خصوصا در دختران کم شده است، اظهار داشت: این یعنی در این بیست سال تربیت جنسی ما خیلی افزایش یافته که به این دو سال بلوغ زودتر ارتباطش بدهیم؟ باید در پاسخ بگویم خیر، مطالعات علمی این را نشان نمی دهد.

افزایش اهمیت تربیت جنسی با توجه به کاهش سن بلوغ!

همچنین دکترای تخصصی پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: کاهش سن بلوغ و به بیانی بلوغ زودرس، ما را باید نسبت به این مسأله حساس کند که با کاهش سن بلوغ اهمیت تربیت جنسی بالاتر می رود چون آسیب هایی که این نوجوانان می بینند بسیار جدی و مهم است.

وی ضمن تأکید بر اینکه بلوغ باعث پدیده مهمی به نام "باروری" می شود، گفت:  در اثر باروری مسائلی چون مرگ و میر مادر و جنین در اثر زایمان در سنین پایین و  انتقال بیماری های منتقله جدید مانند ایدز، هپاتیت، تبخال و زگیل تناسلی را شاهد هستیم.

منحنی رشد برای رفتارهای جنسی هم داریم!

او  خانواده و خصوصا والدین را اولین پایه ی آموزش و انتقال داده ها در سنین قبل دبستان و حتی دبستان دانست و تصریح کرد: نیاز است سطح آگاهی جنسی پدر و مادر نسبت به تربیت جنسی فرزندنشان بالاتر برود .

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: همین طور که رشد قد و وزن داریم، منحی رشدی برای رفتارهای جنسی هم داریم که باید به خوبی طی شود و هیچ کس مثل پدر و مادر نمی تواند این آموزش ها را درک و هضم کند و به فرزندان انتقال دهد.

دکتر محمد آرش رمضانی، سکسوسلوژیست و فوق دکترای علوم رفتاری (گرایش سلامت جنسی و درمان اختلالات جنسی) از دانشگاه بقیه الله تهران در آخر گفت: در مرحله ی بعدی (بعد از والدین)، مربیان مهد و آموزگاران مدرسه بهترین گروه برای آموزش تربیت جنسی بچه ها هستند.بهداشت نیوز

دکتر محمد آرش رمضانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و فوق دکترای علوم رفتاری (گرایش سلامت جنسی و درمان اختلالات جنسی) از دانشگاه بقیه الله تهران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار