کد خبر: ۲۴۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 16
برای برخی خانم ها درد فیبروم می تواند شدید باشد. فیبروم ها باعث می شوند رحم که در حالت طبیعی به اندازه یک گلابی کوچک است، به اندازه یک هندوانه بزرگ رشد کند. رحم بزرگ شده فشار زیادی به روده، مثانه، شکم یا کمر وارد کرده و در نتیجه باعث ایجاد درد خواهد شد
شفا آنلاین>سلامت جنسی>فیبروم رحم بیماری شایع و غیر سرطانی است که در با گذشت زمان در اندام تناسلی زنان رشد می کند.

به گزارش شفا آنلاین:فیبروم رحم بیماری شایع و غیر سرطانی است که در با گذشت زمان در اندام تناسلی زنان رشد می کند. برای برخی خانم ها درد فیبروم<Pain in the fibroids> می تواند شدید باشد. فیبروم ها باعث می شوند رحم که در حالت طبیعی به اندازه یک گلابی کوچک است، به اندازه یک هندوانه بزرگ رشد کند. رحم بزرگ شده فشار زیادی به روده، مثانه، شکم یا کمر وارد کرده و در نتیجه باعث ایجاد درد خواهد شد.

داروهای مسکن را امتحان کنید
حتما داروهای مسکن را با تجویز دکتر مصرف کنید تا دردتان را تسکین دهند. احتیاط کنید از دوز تجویز شده بیشتر مصرف نکنید و مراقب عوارض جانبی دارو نیز باشید که در بروشور داخل جعبه آن قرار داده می شود.

اگر پریودهای دردناک و دشواری دارید، قبل از شروع پریود مسکن مصرف کنید چرا که به کاهش ناراحتی و درد کمک زیادی خواهد کرد.

مکمل آهن مصرف کنید
اگر درد و ناراحتی شما با خونریزی شدید قاعدگی همراه است، ممکن است دچار کم خونی باشید. پزشک با انجام آزمایش خون تشخیص می دهد که سطح آهن بدنتان پایین تر از حد طبیعی است یا خیر. مکمل های آهن تجویز شده توسط دکتر نیز می تواند به بازگرداندن سطح آهن بدن به حالت عادی کمک زیادی کند.
علائم شایع کم خونی که ناشی از ریزش بیش از حد خون است عبارت اند از خستگی و ضعف، رنگ پریدگی، احساس سرگیجه یا گیجی، سردرد، سردی دست و پا، تنگی نفس و درد قفسه سینه.

در مورد مصرف دارو با دکتر متخصص صحبت کنید
داروهای ضد درد و ضد التهاب قوی تر با تجویز پزشک قابل مصرف هستند و می توانند به کنترل این علائم کمک کنند. در برخی موارد داروهای تجویزی می توانند رشد برخی از فیبروم های رحمی را کندتر کنند.

قرص های ضد بارداری با دوز کم مصرف کنید
قرص های ضد بارداری و همچنین تزریق پروژسترون در کاهش درد فیبروم موثرند و می توانند گزینه ای برای تسکین درد شما باشند. قرص های ضد بارداری با دوز پایین حاوی مقادیر کمی استروژن هستند بنابراین باعث رشد فیبروم ها نخواهند شد به علاوه به کنترل جریان خون در دوران قاعدگی کمک خواهند کرد.
برخی مطالعات نشان می دهند که برخی خانم ها پس از دریافت آمپول ضد بارداری دپوپروورا (Depo-Provera) فیبروم آن ها کوچک شده استالبته در برخی دیگر ممکن است این تزریق افزایش سایز فیبروم را به همراه داشته باشد.

با علت ایجاد فیبروم های رحم آشنا شوید
برخی از عوامل به وجود آورنده فیبروم در اختیار ما نیستند اما برخی دیگر از این عوامل را می توان به راحتی کنترل کرد و از به وجود آمدن فیبروم رحمی پیشگیری کرد. این عوامل تحت کنترل را ملاکی برای تغییر سبک زندگی و تنطیم شرایط بهتر در نظر بگیرید. عوامل ایجاد فیبروم رحمی عبارت اند از:
- خوردن بیش از حد گوشت قرمز و مصرف کم سبزیجات
- نوشیدن مقادیر زیاد الکل
- مادر یا خواهری که مبتلا به فیبروم رحمی است
- شروع پریود در سنین پایین
- نژاد آفریقایی-آمریکایی

قسمت پایین شکم را گرم نگه دارید
گرما می تواند به بهبود جریان خون و استراحت دادن به عضلات کمک کند. از پد گرمکن یا کمپرس گرم در قسمت زیر شکم استفاده کنید تا دردهای ناشی از فیبروم رحمی کاهش یابد. پد گرمکن را هر دقیقه بردارید تا پوست خنک شود. حمام گرم نیز می تواند به تسکین این درد کمک زیادی کند.

از تکنیک های آرام بخش استفاده کنید
دراز کشیدن و استراحت می تواند دردهای ناشی از فشار را کاهش دهد. هنگام استراحت روی پشت بالشی را زیر زانو قرار دهید تا از فشار به ناحیه کمر خودداری کنید.
سایر تکنیک ها شامل تنفس عمیق و ریلکس کردن عضلات است. برخی از تکنیک های آرام بخش در صورت یادگیری از یک مربی حرفه ای تاثیر بهتری خواند داشت. این تکنیک های آرام بخش شامل ورزش یوگا، بیو فیدبک و تجسم ذهنی می شود.

رژیم غذایی سالم بخورید
غذاهایی که می خورید می تواند باعث کند شدن رشد فیبروم ها شود. بخش عمده ای از تحقیقات در مورد رژیم غذایی تنها مشاهده ای است اما ممکن است در برخی افراد مفید واقع شود.
دو تغییر رژیم غذایی که معمولا توصیه می شود شامل افزایش وعده های روزانه لبنیات و کاهش مصرف غذاهای پرقند و کربوهیدرات است. حفظ وزن سالم نیز می تواند در کنترل درد ناشی از فیبروم رحمی کمک کند.

منتظر بمانید
اگر درد قابل کنترل است آن را درمان کنید، مراقب بدتر شدن آن باشید و منتظر بمانید. پس از یائسگی و کاهش سطح استروژن، فیبروم ها به طور طبیعی شروع به کوچک تر شدن می کنند. اگثر زنان بعد از یائسگی درد فیبروم نخواهند داشت.
بیشتر اوقات اگر یک فیبروم وجود داشته باشد نشان می دهد تعداد دیگری نیز در حال رشد هستند. با متخصص زنان در مورد علائم خاص خودتان که باید مورد بررسی نیز قرار بگیرد، صحبت کنید.

در مورد خطرات ناشی از روش های درمان فیبروم از پزشک سوال کنید
دنبال کردن یک روش درمان برای فیبروم رحمی می تواند بهترین راه برای کاهش درد فیبروم باشد اما قبل از اقدام برای این درمان ها از متخصص زنان خود در مورد خطراتی که ممکن است به وجود آورند سوال کنید.

در مورد روش های درمانی و گزینه های جراحی با پزشک مشورت کنید
قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه روش درمانی را انتخاب کنید، از متخصص زنان، رادیولوژیست یا جراح در مورد راه های دیگر نیز پرس و جو کنید. رادیولوژیست ها بهترین متخصص در تفسیر و بررسی نتایج تصویربرداری هستند.

در مورد آمبولیزاسیون فیبروم رحمی از دکتر سوال کنید
این روش زمانی انجام می شود که بیمار بیدار اما بی حس باشد. این روش دردناک نیست اما 24 تا 48 ساعت بعد از عمل درد قابل توجهی خواهید داشت.
آمبولیزاسیون فیبروم رحمی شامل قرار دادن کاتتر در شریان فمور از طریق برش کوچک در ران انجام می شود. ذرات ریز داخل سوند قرار داده شده و به محل فیبروم برده می شوند. هدف از این کار اختلال در خون رسانی به فیبروم بوده که باعث کوچک تر شدن آن می شود. این روش سرپایی و بدون نیاز به جراحی نسبتا جدید بوده و از میزان موفقیت خوبی برخوردار است اما ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

در مورد روش تخریب آندومتر از دکتر سوال کنید
تخریب آندومتر روشی است که باعث برداشتن یا تخریب پوشش رحم می شود. این نوع عمل معمولا به عنوان عمل سرپایی در مطب پزشک انجام می شود. بارداری بعد از این عمل ممکن نیست و برای خانم های مسن مناسب تر است این در حالی است که این روش در زنان جوان تر ناکارآمد تر می باشد. خطرات مرتبط با این روش و عوارض آن عبارت اند از:
- سوراخ شدن یا پارگی رحم
- سوختگی رحم یا روده
- مایع اضافی در ریه ها
- انسداد در شریان که به ریه هدایت می شود (آمبولی ریوی)

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را در نظر بگیرید
این روش اگرچه به طور گسترده ای در دسترس نیست، اگر امیدوارید که می توانید باروری خود را حفظ کنید، این روش بسیار مناسبی است چرا که فیبروم های زیاد و درشت و همچنین بافت زخمی اضافی روش های دیگر را پرخطر می سازد. این روش نیز یک روش سرپایی بدون نیاز به جراحی است. در این روش از امواج فراصوت با شدت بالا برای از بین بردن فیبروم استفاده می شود. خطرات این روش عبارت اند از:
- سوزش روی شکم
- آسیب رسیدن به بافت
- درد ناشی از تحریک عصب
- لخته شدن خون

اگر می خواهید باروری خود را حفظ کنید میومکتومی نیز گزینه مناسبی است
میومکتومی یک روش جراحی است که بدون از بین بردن بافت سالم رحم، فیبروم ها را از بین می برد. بارداری بعد از این عمل جراحی امکان پذیر است. میزان مداخلات جراحی بستگی به وضعیت فیبروم دارد. خطرات مرتبط با میومکتومی عبارت اند از:
- از دست دادن خون زیاد
- ایجاد بافت اسکار
- افزایش خطر برخی از عوارض زایمان (اگر بعد از عمل باردار شوید)
- نیاز به هیسترکتومی ضروری

هیسترکتومی را نیز در نظر بگیرید
هیسترکتومی مداخله جراحی برای برداشتن رحم است. برداشتن رحم از بین بردن فیبروم هایی که داخل آن هستند را تضمین می کند اما بارداری بعد از این روش امکان پذیر نیست. سطح مداخله جراحی باز هم به جزئیات فرد، مشکلات تجربه شده و وضعیت فیبروم ها بستگی دارد. بهبودی پس از انجام عمل هیسترکتومی ممکن است چندین هفته طول بکشد. خطرات متعددی در مورد روش هیسترکتومی وجود دارد که عبارت اند از:
- لخته شدن خون
- عفونت
- خون ریزی بیش از حد
- عوارض جانبی بیهوشی
- آسیب ساختاری مانند دستگاه مجاری ادراری، مثانه، روده یا سایر ساختارهای لگن
- شروع زودرس یائسگی

در مورد روش میولیز چه می دانید
میولیز اغلب برای درمان فیروم های رحمی استفاده نمی شود اما گزینه دیگری است که می توانید در رابطه با آن با پزشک خود صحبت کنید. این روش فقط بافت فیبروم را هدف قرار می دهد. در این روش جراحی برای هدایت عمل از لاپاراسکوپی استفاده می کند و جریان الکتریکیی ای سرما را برای از بین بردن بافت فیبروم هدایت می کند. به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید باروری خود را حفظ کنید میولیز روش خیلی خوبی نخواهد بود.

از دکتر در مورد پرتو درمانی یا درمان با داروهای ضد هورمونی سوال کنید
این ها روش های جدیدتری نسبت به سایر روش ها هستند که در دسترش می باشند اما هنوز به عنوان درمان استاندارد در نظر گرفته نشده اند. پرتونگاری با استفاده از گرما فیبروم را از بین می برد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: