کد خبر: ۲۱۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۷ - 2018December 23
این روز‌ها در جامعه انواع مواد مخدر مصرف می‌شود، بنابراین شیوع انواع مواد مخدر گیاهی و صنعتی در حال گسترش است، به همین منظور حوزه کلینیک در نظر دارد خطر‌های مصرف مواد مخدر مختلف را هر هفته یکشنبه‌ها در صفحه علمی پزشکی منتشر کند
شفا آنلاین>سلامت>یک کارشناس ارشد مشاوره خطر‌های هولناک مصرف شیشه را که شیوع زیادی در بین زنان و دختران دارد، بیان کرد.

به گزارش شفا آنلاین، این روز‌ها در جامعه انواع مواد مخدر مصرف می‌شود، بنابراین شیوع انواع مواد مخدر گیاهی و صنعتی در حال گسترش است، به همین منظور حوزه کلینیک در نظر دارد خطر‌های مصرف مواد مخدر مختلف را هر هفته یکشنبه‌ها در صفحه علمی پزشکی منتشر کند.

همه چیز درباره شیشه
سید علی بهشتی کارشناس ارشد مشاوره درباره ماده مخدر شیشه اظهار کرد: شیشه یا کریستال نوعی ماده مخدر اعصاب از خانواده آمفتامین‌هاست که اثر مستقیمی بر مغز می‌گذارد و عامل برانگیختن شادی، هیجان و تمرکز زیاد در فرد بوده و نوعی محرک قوی است.

وی درباره عوارض مصرف طولانی مدت شیشه بیان کرد: مصرف طولانی مدت شیشه عواقب شدیدی مانند اختلال شدید در خواب، بی‌اشتهایی و تشنگی در فرد مصرف کننده را به همراه دارد، شیشه کبد و کلیه‌ها را برای جذب و دفع مواد دچار اختلال می‌کند بنابراین با گذشت زمان شخص مصرف کننده مبتلا به نارسایی کبد و کلیه‌ها می‌شود.

عمر اثرگذاری شیشه چقدر است؟
این کارشناس ارشد مشاوره افزود: عمر اثرگذاری شیشه بین ۹ تا ۱۲ ساعت است، بنابراین با گذشت زمان از اثر نشئگی آن کاسته می‌شود که این امر به علت تخلیه و آزاد شدن زیاد انرژی است در نتیجه فرد مصرف کننده دچار خستگی مفرط می‌شود، بنابراین در چرخه اجبار به مصرف قرار می‌گیرد و به استفاده دوباره از این ماده مخدر روی می‌آورد.

بهشتی تأکید کرد: ترکیب اصلی شیشه از آمفتامین گرفته شده که یک ماده محرک است بنابراین سیستم عصبی و مغز را به شدت تحریک می‌کند، ماده مخدر شیشه یا کریستال به شکل پودر‌های سفید و بلور‌های کوچک شبیه شیشه است و اغلب بوی خفیفی دارد و طعم تلخی در دهان ایجاد می‌کند.

انواع روش‌های مصرف شیشه
وی در باره انواع روش‌های مصرف شیشه تصریح کرد: شیوه مصرف شیشه در ایران اغلب از طریق ابزاری شبیه چُپق شیشه‌ای بوده که به پیپ معروف است، ولی این ماده مخدر به شکل خوراکی و تزریقی هم استعمال می‌شود.

تاریخچه مصرف شیشه
این کارشناس ارشد مشاوره گفت: تاریخچه مصرف شیشه به سال ۱۸۹۳ میلادی (در زمان جنگ جهانی دوم) برمی‌گردد که برای رفع خستگی و افزایش انرژی در سربازانی که روز‌های متوالی در جنگ حضور داشتند، استفاده می‌شد پس از جنگ جهانی دوم مصرف این ماده مخدر به علت عوارضی شدید که در افراد ایجاد می‌کرد، ممنوع شد.

بهشتی اظهار کرد: در ایران باور‌های غلط و کاربرد‌های غیر علمی شیشه باعث شد که مصرف این ماده مخدر گسترش پیدا کند، قیمت پایین تولید شیشه ناشی از تولید آشپزخانه‌ای بوده که روشی غیر علمی و آزمایشگاهی است، در این شیوه برای تهیه این ماده مخدر اغلب از مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود که به شدت آسیب‌زننده هستند.

وی بیان کرد: متأسفانه در گذشته برخی از افراد تصور می‌کردند که ماده مخدر شیشه اعتیاد‌آور نیست در حالی که این باوری غلط بود، بنابراین امروزه با توجه به آگاهی اغلب مردم از عوارض و پیامد‌های طولانی مدت مصرف شیشه، استفاده از این ماده مخدر در بین افراد کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: امروزه افراد دچار چاقی مفرط به ویژه زنان و دختران برای لاغر شدن به مصرف ماده مخدر شیشه روی می‌آورند که شیوه استفاده برای آن‌ها اغلب به شکل خوراکی است.

بهشتی تأکید کرد: متأسفانه دسترسی آسان و ارزان بودن ماده مخدر شیشه همراه با باور‌ها و اعتقادات اشتباه موجب شد که این ماده مخدر در بین ایرانیان رواج پیدا کند که خوشبختانه پس از مدتی با مشاهده پیامد‌های مخرب شیشه تمایل به مصرف آن در بین افراد کاهش پیدا کرد، ولی نباید از این موضوع غافل شد که سوداگران بازار مواد مخدر می‌توانند این ماده مخدر را در اشکال متفاوت دوباره به بازار روانه کنند و از این طریق به سودجویی خود ادامه دهند.

 تأثیرات جسمانی مصرف شیشه
وی تصریح کرد: خشکی دهان، افزایش سرعت تنفس، سردرد‌های شدید، حالت تهوع، تعریق بیش از اندازه بدن، سرگیجه، افزایش فشار خون و حرارت بدن، تپش قلب، خشکی دهان، سوزش و ترک لب‌ها، بزرگ شدن مردمک چشم‌ها، سیاهی رفتن چشم‌ها و لرزش دست و انگشتان از جمله تأثیرات جسمانی مصرف شیشه است

 مهم‌ترین اثر‌های مصرف شیشه بر رفتار
این کارشناس ارشد مشاوره گفت: از جمله اثر‌های مصرف شیشه بر رفتار می‌توان به افزایش حرکت‌های فیزیکی، حالت سرخوشی و ناآرامی، اضطراب و دلواپسی، پرخاشگری، خشونت و دشمنی، بی‌خوابی شدید، حمله‌های ناگهانی، هراس و اضطراب، پارانویا (سوء ظن شدید) همراه با توهم، نشاط و دلخوشی بیش از حد، پرحرفی، تکرار صحبت‌ها و کار‌های ساده، تغییر ناگهانی در رفتار و گفتار، اختلال در درک، نارسایی کلیه‌ و ریه، بی‌اشتهایی، سوء تغذیه و کاهش وزن شدید و عوارض قلبی خطرناک، اشاره کرد، مصرف زیاد و یکباره شیشه به علت پیامد‌های قلبی شدید می‌تواند منجر به مرگ شود.

 مهم‌ترین علائم ترک شیشه
بهشتی در باره علائم ترک شیشه برای ساعت‌ها و روز‌های نخستین اظهار کرد: افسردگی، خونسردی و بی‌علاقگی، خواب طولانی، به هم ریختگی روحی، کاهش انرژی، برآشفتگی، توانایی محدود در دستیابی به لذت‌ها، ناتوانی و درماندگی، اختلال در خواب و انجام وظایف و کار‌های روزمره از جمله علائم ترک شیشه برای ساعت‌ها و روز‌های نخستین هستند.

 مؤثرترین روش‌های درمان سوء مصرف شیشه
وی بیان کرد: نخستین قدم برای انجام هرگونه اقدام درمانی داشتن تمایل واقعی فرد برای رهایی از اجبار به مصرف هرگونه ماده مخدر است، اگر شخص مصرف کننده ماده مخدر تمایلی به ترک نداشته باشد هر تلاشی در طولانی مدت بی نتیجه بوده و از دست دیگران کاری ساخته نیست.

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: در مواردی معدود به علت عوامل متعددی مانند شرایط جسمانی خاص بیمار و همپوشانی با بیماری‌های دیگر متخصص درمان اعتیاد، اولویت را بر کنترل مصرف می‌گذارد و سعی می‌کند به کمک برخی دارو‌ها آسیب‌های ناشی از استعمال ماده مخدر را به حداقل برساند.

بهشتی تأکید کرد: درمان اعتیاد یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین موارد درمان در علم پزشکی و روان‌درمانی است و موفقیت درمان تنها در صورتی افزایش پیدا می‌کند که علم، تجربه، هنر، عشق، صبر و تعهد میان درمانجو و درمانگر با هم درآمیزد و به شکل همزمان به درمان فردی، خانوادگی و گروهی پرداخته شود.

وی تصریح کرد: آسان گرفتن درمان، اقدام به درمان بدون بررسی و مطالعه کافی و درمان‌های کوتاه مدت، ناکامی‌های مکرر در روند درمان را موجب می‌شود، بنابراین نتیجه‌ای غیر از ناامیدی را برای فرد مصرف کننده به همراه ندارد.

این کارشناس ارشد مشاوره گفت: درمان سوء مصرف مواد مخدر به دو بخش (ترک فیزیکی و بازیابی سلامت جسمانی و درمان روانشناختی) تقسیم‌بندی می‌شود، برای بخش درمان فیزیکی و بازیابی سلامت جسمانی می‌توان از مراکز درمانی، کمپ‌های ترک اعتیاد و مؤسساتی بهره برد که ضمن داشتن گواهی و مجوز‌های تخصصی، از پروانه کار قانونی هم برخوردار باشند و آن‌ها را در معرض دید متقاضیان قرار دهند.

بهشتی یادآوری کرد: برای بخش درمان روانشناختی، مصرف‌کنندگان مواد مخدر باید از متخصصان روانشناس و مشاور در درمان اعتیاد کمک بگیرند که ضمن داشتن تحصیلات مرتبط، گواهی‌های کار در درمان اعتیاد و سوء مصرف مواد را داشته باشند، معتادان برای درمان روانشناختی می‌توانند از کمک‌های سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) هم بهره‌مند شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: