کد خبر: ۲۱۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 28
الان هم موقعیت بسیار حساسی برای مردم است و فکر می‌کنم جامعه پزشکی هم این همکاری را با مردم که در شرایط محاصره اقتصادی و عبور درآمدها به زیر خطر فقر این داشته باشد
شفاآنلاین>سلامت> سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌ گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده، الکترونیکی شدن پرونده بیماران و راهنماهای بالینی در طرح تحول سلامت می‌تواند با کاهش هزینه‌های درمانی به اصلاح روش درمان در کشور بیانجامد.

به گزارش شفاآنلاین، حیدرعلی عابدی، با تاکید بر اینکه بعید می‌دانم تعرفه خدمات پزشکی تا پایان سال تغییرات جدیدی داشته باشد، افزود: به نظرم تعرفه‌های خدماتی باید تغییر کند که با ارز و واردات ارتباط دارد.

وی ادامه داد: الان هم موقعیت بسیار حساسی برای مردم است و فکر می‌کنم جامعه پزشکی هم این همکاری را با مردم که در شرایط محاصره اقتصادی و عبور درآمدها به زیر خطر فقر این داشته باشد.

عابدی با اشاره به اینکه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم هیچ برنامه‌ای برای افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی پیش بینی نشده است، اظهارکرد: تا امروز برنامه‌ای برای افزایش تعرفه‌ها نداشتیم و به نظرم تا پایان سال نیز این روند و تعرفه‌های موجود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌در ادامه و در در پاسخ به این سوال که طرح تحول در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: طرح تحول بدون شک با کمبود منابع مواجه شده است چراکه در ابتدای راه است و هنوز هم چارچوبی که در برنامه ششم برای آن پیش بینی شده هم به صورت کامل اجرایی نشده است.

وی معتقد است: اگر این چارچوبی که مجلس آن را تعیین کرده اجرا شود می‌تواند از پس هزینه‌ها بربیاید.

عابدی تاکید کرد: در این قواعده گفته شده در ۲ سال اول این طرح که پایان امسال است، وزارت بهداشت و درمان مکلف شده تمام پرونده‌های بیماران را الکترونیکی کند. الکترونیکی کردن پرونده‌های بیماران(patients) چندین حسن دارد که یکی از آنها این است که در حال حاضر حدود ۶ تا ۷ میلیون نفر همپوشانی بیمه‌ای دارند که وقتی دفترچه بیمار الکترونیکی شود این همپوشانی‌ها برطرف خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌تصریح کرد: دومین موضوع این است که ممکن است بیمار در طول روز چندین متخصص هم عرض برود، چون پزشکی که ویزیت می‌کند می‌تواند دستورات پزشک قبلی را ببیند از تکرار داروها و تجویزها خودداری خواهد شد، همچنین می‌توان از ویزیت بیمارانی که بدون رعایت راهنمای بالینی قصد دارند مورد ویزیت پزشک دیگری قرار بگیرند، جلوگیری کرد.

وی اظهارکرد: اما کمک اصلی این است که دفترچه الکترونیکی بیمه (Insurance)قابل تقبل نیست، در دفترچه‌های کاغذی که الان در دست مردم است می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد یا تجویزها و داروهای تکراری در آن نوشته شود و مهر پزشک جعل شود و اینها هزینه‌ها را بالا برد.

عابدی گام دوم وزارت بهداشت در بهبود وضعیت طرح تحول را پزشک خانواده دانست و گفت: زمانیکه به پزشکی متخصص مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که انبوهی از بیماران و مراجعه کننده را دارند اما اگر پزشک خانواده اجرا شود و به نقطه‌ای برسد که همه به پزشک(Doctor) خانواده مراجعه کنند افراد غربالگری می‌شوند و عده کمی‌نیاز به متخصص خواهند داشت که توسط پزشک خانواده به متخصص ارجاع می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌اضافه کرد: راهنمای بالینی هم این را نشان می‌دهد که بیمار تحت چه شرایطی باید به متخصص ارجاع شود و آنها نیز تحت چه شرایطی می‌توانند برای بیمار آزمایش‌های تخصصی و گرانقیمتی چون آنژیو و ام آر آی را تجویز کنند.

وی معتقد است: بنابراین اگر طرح تحول سلامت در چارچوب مصوبه برنامه ششم توسعه که مجلس شورای اسلامی‌تصویب کرده پیش برود مشکلات عمده آن حل خواهد شد و در مدت دوسال تعریف شده باید این سه مورد انجام شود که پیشرفت‌هایی نیز انجام شده است و امیدواریم در اسفندماه بتوانیم شاهد اجرای آزمایشی طرح‌های سه گانه طرح تحول سلامت باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: