کد خبر: ۲۱۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 07
مکانیسم لیزر جای جوش، جای سوختگی، ناهمواریهای سطح پوست، زیبایی وجوان سازی و شفاف شدن پوست و …. بدین صورت است که ستون های از نور لیزر با شعاع هایی بسیار باریک در حد میکرون بر روی سطح پوست تابیده میشود لذا مناطقی از سطح پوست ( اپیدرم )عملا سالم می ماند و از همین مناطق اشعه نخورده یا سالم هست که ترمیم پوست بسرعت انجام میشود
درمان فرورفتگی جای جوش با لیزر فراکشنال CO2


شفا آنلاین>سلامت>لیزرفراکشنال علاوه بر بهبودی قابل ملاحظه اسکارها و جای جوش صورت (جوشگاه های پوست) در درمان پیری پوست خصوصا شلی پوست <Shell skin>و چروک صورت و چروک های دور چشم و دوردهان هم کاملا موثر است .

به گزارش شفا آنلاین:طی چند سال قبل لیزری به نام لیزر فراکشنال Co2 ساخته ساخته شد و بسرعت جای لیزر قبلی را گرفت و طی این مدت هم بسیار از این لیزر استفاده شده چرا که عوارض بعد از این نوع لیزر بسیار کم است و زخم بسیار سطحی بعد از این لیزر بسرعت طی ۳ تا ۵ روز و قرمزی بعد از ان هم حداکثر بعد ازدو تا چهارهفته بهبود می یابد و شخصی که لیزر شده براحتی میتواند به فعالیت های روزمره و خارج منزل خود براحتی و بدون نگرانی ادامه دهد .

مکانیسم لیزر جای جوش، جای سوختگی، ناهمواریهای سطح پوست، زیبایی وجوان سازی و شفاف شدن پوست و …. بدین صورت است که ستون های از نور لیزر با شعاع هایی بسیار باریک در حد میکرون بر روی سطح پوست تابیده میشود لذا مناطقی از سطح پوست ( اپیدرم )عملا سالم می ماند و از همین مناطق اشعه نخورده یا سالم هست که ترمیم پوست بسرعت انجام میشود .
در واقع در این نوع لیزر مناطقی از سطح پوست ( فواصل بین نقطه ها) آسیب نمی بیند و بیشترین نور تابیده شده از این نوع لیزر وارد درم ( با عمق نفوذ حدودا یک تا دو میلی متر )یعنی همان لایه میانی پوست می شود یعنی درست جایی که باید لیزر انجا اثر کند تا بتواند مشکلات فوق را بهبود بخشد چرا که علت اصلی مشکلات فوق خرابی لایه میانی پوست یا همان درم می باشد. بطوریکه کلاژن پوست در این ناحیه قرار دارد و تابیدن نور این لیزر در این ناحیه باعث تشکیل کلاژن های جدید میشود و بتدرج طی ۲تا ۴ ماه چروک های پوست کاهش قابل ملاحظه ای پیدا میکند و پوست از حالت شلی و افتادگی در می اید و عمق چاله ها و اسکارهای بعد از اکنه یا جوش ویا بعد از عمل ( جای بخیه ) بهبودی قابل ملاحظه ای پیدا میکند.

تعداد جلسات لیزر لیزر فراکشنال Co2fractional حداکثر ۳ تا ۴جلسه که هر جلسه ماهی یک بار انجام می شود.

زمان انجام لیزر چند دقیقه طول میکشد ؟
**برای کل صورت حدودا نیم ساعت ولی اگر رادیو فرکونسی همراه لیزر فراکشنال انجام شود برای کل صورت ۴۵ دقیقه انجام لیزر طول میکشد.

ایا بعد از لیزر پوست زخم میشود ، ایا به مراقبت های خاصی نیاز است ، ایا شخص میتواند به فعالیت های بیرون از منزل خود ادامه دهد ؟
**بلافاصله بعد از لیزر پوست ملتهب و بروافروخته میشود که با کمپرس یخ یا سرما این التهاب بهتر میشود ، ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر محل لیزر حالت افتاب سوختگی پیدا میکند ( قهوه ای سوخته ) و این حالت طی ۳ تا ۶ روز با پوست اندازی برطرف میشود ، بعد از ان پوست نسبتا شفاف و کمی قرمز ظاهر میشود که این قرمزی خفیف ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد.
در طی مدتی که پوست شبیه افتاب سوختگی است کرم های ترمیم کننده یا کرم های حاوی انتی بیوتیک تجویز میشود تا پوست سریعتر ترمیم شود در ضمن توصیه میشود در ۳ تا ۶ روز اول که پوست حالت سوختگی دارد در معرض افتاب مستقیم حتی به میزان کم هم قرار نگیرد لذا شخص در ساعاتی که افتاب شدید است بیرون نرود ولی میتواند در محیط های سربسته مثلا محل کار حضور داشته باشد فقط برای پوشاندن ظاهر چهره شخص از ماسک های پارچه ای ( ماسک های سرماخوردگی ) یا کرم های پوشاننده مثل زینک اکسید استفاده میکنند بعد از اینکه پوسته های سوخته برطرف شد اکیدا توصیه میشود شخص نیم ساعت قبل از بیرون رفتن به مقدار کافی از ضد افتاب با عیار مناسب استفاده کند.

ایا لیزر فراکشنال درد دارد؟
درد ان نسبت به لیزرهای قدیمی یعنی لیزرCO2 معمولی کمتر است ولی به هر حال درد دارد لذا نیم ساعت قبل از لیزر کرم بی حسی بر روی پوست مالیده میشود و سپس لیزر انجام میشود و درد بطور قابل ملاحظه ای کم و کاملا قابل تحمل میشود.

فرد کرم های خود مثل ضد جوش یا ضد چروک را می تواند استفاده کند ؟
یک هفته بعد از لیزر فرد میتواند محلول و کرم های قبلی خود راشروع کند.

اثر لیزر برروشن شدن و چروک و کاهش اسکارهای فرورفته چه زمانی بعد از انجام لیزر فراکشنال شروع و مشخص میشود ؟
دو هفته بعد از اولین جلسه لیزر پوست نسبتا شفاف و روش میشود و در صورتیکه شخص کرم های ضد افتاب خود را خوب استفاده کند با ادامه هر جلسه لیزر ( ماهی یک بار ) پوست شفاف تر میشود .
در مورد اسکارهای فرورفته و لکه های بعد از جوش هم به همین صورت است وهر جلسه عمق چاله ها کمتر و و با ادامه جلساتلیزر کمتر و کمتر میشود ونهایت بعد از جلسه چهارم لیزر بطور متوسط ۶۰ درصد ( از ۴۰ تا ۸۰ درصد متغییر بر حسب عمق اسکارها ) عمق اسکارها کمتر و ظاهران بهتر میشود ، در مورد بهتر شدن چروک صورت یا سفت تر شدن پوست های شل معمولا سه تا جهار ماه بعد از لیزر یعنی از جلسه سوم به بعد تاثیر ان مشخص میشود چرا که پروسه کلاژن سازی بعد از لیزر دیر اغاز میشود و البته وقتی کلاژن های جدید در زیر پوست ایجاد شد به مدت طولانی هم باقی می ماند ( میانگین دوسال )در مبحث لیزر فراکشنال ( شماره ۱ ) توضیح داد ه شد که اگر امواج رادیوفرکونسی یا ار_اف با لیزر فراکشنال همزمان انجام شود تاثیر ضد چروک و ضد شلی پوست لیزر بیشتر خواهد شد .

ایا این لیزر برای چروگ و تیرگی دور چشم هم مفید است ؟
اگر دور چشم دچار پف شدید و افتادگی شدید شده باشد و در مشاهده افتادگی پلک فوقانی مشاهده شود تاثیر زیادی ندارد ولی اگر خصوصا پلک تحتانی و اطراف چشم دچار تیرگی و چروک و پف مختصر تا متوسط شده باشد هم ار اف و هم لیزر فراکشنال بسیار موثر است.

ایا این لیزر بر روی چین و چروک اخم و پیشانی موثر است ؟
تاثیر بسیار کمی دارد چرا که مکانیسم ایجاد این چروک ها انقباضات عضلانی است در حالیکه اثر لیزر فراکشنال فقط بر روی پوست است لذا در این موارد شخص باید از تزریق بوتاکس برای باز کردن چروک های اخم و پیشانی نزد پزشک بهره مند شود.

ایا این لیزر بر روی خال ها قهوه ای یا لکه های کم رنگ پوست مثل کک و مک یا منافذ باز پوست هم اثر دارد؟
بر روی خال اثر ندارد ولی بر لکه های افتابی مثل کک و مک و منافذ باز پوست تاثیر خیلی خوبی دارد.

ایا لیزر فراکشنال عوارض ( عفونت یا لک بعد از لیزر وو….) هم دارد ؟
بصورت بالقوه اگر پزشک انجام دهنده لیزر تجربه کافی داشته باشد و از مارک های خیلی خوب لیزر فراکشنال استفاده کند عوارض پوستی مثل لک های قهوه ای یا سفید بعد از لیزر در مقایسه با لیزر های نسل قدیمی بسیار کم است ، البته در مواردی که اسکارها عمیق است و پزشک مجبور است براب تاثیر بهتر از قدرت بالای دستگاه استفاده کند احتمال بروز لکه های قهوه ای بعد از لیزر وجود دارد ولی اگر ایجاد شد معمولا این لکه ها طی حداکثر دوماه بهبود پیدا میکند در ضمن بعضی مناطق پوست مثل چانه و بینی و گونه ( پوست روی استخوان ) پوست حساس تر است یا کسانیکه پوست تیره دارند .
در مورد ریسک عفونت اگر شخص سابقه تب خال دارد حتما باید در چند روز اول بعد از لیزر به شخص محلول های ضد عفونی کننده ضد تب خال داد ، در مورد عفونت های میکروبی دیگر بهداشت فرد بسیار مهم است مثل شستشوی دست ، محیطی که فرد زندگی میکند و… به هر حال اگر لیزر انجام شده عمیق باشد و پزشک بر حسب فاکتورهای مختلف احتمال بروز عفونت بعد از لیزر را بدهد قرص یک کپسول های انتی بیوتیکی و یا حتی قرص های ضد تب خال به مدت حداکثر ۵ تا ۷ روز تجویز میشود

میتوان بعد از انجام کامل جلسات لیزر در صورتیکه فرد دچار اسکارهای عمیق باشد ایا میتوان برای تاثیر بیشتر تعداد جلسات را بیشتر کرد ؟
آری ولی بهتر است بعد از ۴ جلسه یک دوره ۶ تا ۱۲ ماهه به پوست استراحت داد و مجدد چند ماه بعد یک دوره دیگر لیزر را انجام داد ، یا اینکه بعد از ۴ جلسه لیزر اگر در فصل مناسبی قرار داشتیم ( از لحاظ شدت افتاب ) میتوان هر سه تا چهار ماه یک بار یک لیزر عمیق انجام داد.

پزشک آنلاین
دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: